کد خبر: ۲۷۹۵۰
زمان انتشار: ۱۲:۰۵     ۰۳ آذر ۱۳۹۰
شبكه اي.بي.سي آمريكا دستگيري 12جاسوس آمريكا در ايران و لبنان (ژوئن گذشته) را براي سازمان سيا غيرقابل جبران دانست.

به گزارش کیهان، اين شبكه كه به تازگي از قول 4 مقام آمريكايي، خبررساني چند ماه پيش ايران و حزب الله در اين باره را تاييد كرده بود، در تحليلي گفت: تاييد خبر چند ماه قبل، نشان مي دهد ايران و سيدحسن نصرالله در آن زمان راست گفته بودند.

به گفته مسئولان سازمان سيا، چند نفر از متخصصان اين سازمان در بيروت مشغول آموزش يك شبكه جاسوسي بودند و همزمان مشابه اين فعاليت در ايران نيز جريان داشت و هدف از تشكيل اين دو شبكه گسترده و پيشرفته جاسوسي، تمركز بر سياست هاي حزب الله و همچنين فعاليت هاي هسته اي ايران بود.

به نوشته روزنامه النهار لبنان به نقل از يكي از جاسوس هاي دوجانبه كه همزمان براي سيا و حزب الله كار مي كرد در مرحله اي از فعاليت ها، حزب الله متوجه حضور اين شبكه در بيروت شده و رستوراني را كه مسئولان سيا با جاسوسان لبناني در آن قرار مي گذاشتند را زيرنظر گرفت.

به گفته اي.بي .سي، افسران سيا در بيروت طرحي كاملا نامطمئن را دنبال مي كردند و با حزب الله به گونه اي رفتار مي كردند كه گويي حزبي ساده و كور است. در شرايطي كه حزب الله مشغول كشف و شناسايي جاسوسان سيا در بيروت بود، همكاري اين حزب با وزارت اطلاعات ايران باعث شد تا يك شبكه جاسوسي آمريكا در ايران نيز كشف شده و وسايل ارتباطي اين شبكه شناسايي شود.

براساس اعلام اي .بي .سي نيوز، «در اين مرحله ابتدا حزب الله و سپس ايران به شكل رسمي و در تلويزيون موضوع كشف شبكه جاسوسي آمريكايي را علني كردند، اما سازمان سيا عليرغم اينكه اين اظهارات صحيح بود، موضوع را به شكلي كامل تجاهل كرد. يك مسئول فعلي سازمان سيا كه نامش فاش نشده گفت شناسايي شبكه هاي جاسوسي در لبنان و ايران، ضربه اي بزرگ به تلاش هاي آمريكا براي كشف تصميم حزب الله در قبال اسرائيل و فعاليت هاي هسته اي ايران زده است. برخي از افسران سابق سيا تاكيد كردند تحولات رخ داده به خوبي نشان مي دهد كه سازمان اطلاعات مركزي آمريكا حرفه اي گري گذشته را ندارد.»

سيدحسن نصرالله دبيركل حزب الله در ماه ژوئن گذشته در يك برنامه تلويزيوني اعلام كرد كه حزب متبوعش موفق شده يك شبكه جاسوسي آمريكايي را به طور كامل شناسايي كرده و افراد آن را دستگير كند. با اين حال سفارت آمريكا در بيروت با انتشار اطلاعيه اي، اين خبر را به كلي عاري از صحت خواند. به گزارش اي.بي.سي «اينك معلوم مي شود نصرالله دروغ نگفته بود و پس از كشف شبكه جاسوسي سيا در بيروت، نگراني و خسارت ناشي از اين امر مانند ويروسي در بدنه سيا پخش شده است. به گفته مسئولان آمريكايي، خسارت هاي ناشي از كشف اين شبكه جاسوسي در بيروت بيشتر از سطح توقع آنها بوده و هرچه زمان مي گذرد، بر حجم فاجعه افزوده مي شود.»

اين شبكه تلويزيوني آمريكايي خاطرنشان كرد هنوز هيچ شخصيت رسمي آمريكايي، مسئوليت اين شكست اطلاعاتي سنگين را برعهده نگرفته و مشخص نيست كه سيا بار ديگر قادر باشد تا شبكه اي را در بيروت تشكيل دهد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها