کد خبر: ۲۷۹۱۷
زمان انتشار: ۲۳:۱۰     ۰۲ آذر ۱۳۹۰
چهار کشور غربی در اقدامی که به وضوح ناشی از شکست تلاش های آنها برای اقدام علیه ایران درون شورای امنیت است، تحریم هایی یک جانبه‎اي علیه ایران اعمال کردند.

به گزارش سرويس بين الملل 598 به نقل از رجانيوز : امریکا، کانادا، فرانسه و انگلیس روز گذشته به طور هم زمان تحریم هایی یک جانبه علیه ایران اعمال کردند.

کارشناسان در تهران می گویند اثرات اجرایی این تحریم ها در قیاس با آنچه غربی ها توقع دارند، اندک و تاثیر آن روی محاسبات راهبردی ایران صفر خواهد بود.

خلاصه تحریم های اعمال شده چنین است:

امریکا مطابق بیانیه ای که وزارت خارجه این کشور صادر کرده، صنعت پتروشیمی ایران و همچنین 12 فرد حقیقی را تحریم کرده است.

انگلیس نیز روز دوشنبه همه ارتباطات با بانک های ایران را به عنوان بخشی از تحریم های مالی جدید این کشور علیه تهران قطع کرد. از ساعت 15 روز دوشنبه به وقت گرینویچ، همه موسسات مالی و اعتباری انگلیس باید روابط تجاری و معاملات مالی خود را با همه بانک های ایرانی از جمله بانک مرکزی ایران و شعب آنها و زیر مجموعه هایشان متوقف کنند. 

تحریم های جدید کانادا علیه ایران نیز بنا بر اعلام "جان برد" وزیر امور خارجه این کشور، معاملات مالی با ایران را با ذکر برخی از استثناها ممنوع می کند. این تحریم ها فهرست کالاهای ممنوعه را به همه کالاهای مورد استفاده در صنعت پتروشیمی، نفت و گاز در ایران تعمیم می دهد و فهرست کالاهای ممنوعه را برای افزودن اقلام بیشتر که ممکن است در برنامه هسته ای ایران مورد استفاده قرار گیرند، اصلاح می کند.

فرانسه نیز دیروز با صدور بیانیه ای خواستار تحریم بانک مرکزی ایران و تحریم خرید نفت از ایران شده است. در واقع فرانسه به جای اینکه تحریم هایی علیه ایران اعمال کند، تحریم هایی را پیشنهاد کرده است.

کاخ الیزه در این بیانیه اعلام کرده که نامه ای به سران کشورها و دولت های آلمان، کانادا، آمریکا، ژاپن و انگلیس و روسای شورای اروپا و کمیسیون اروپا نوشته و خواستار اعمال این تحریم ها شده است.

ظاهرا فرانسوی ها منتظر تصمیم اتحادیه اروپا هستند و کارشناسان بسیار بعید می دانند اروپا به دلایل مربوط به بحران اقتصادی وارد حوزه تحریم بانک مرکزی و خرید نفت از ایران شود همچنانکه امریکا هم در تحریم های جدید خود متعرض بانک مرکزی ایران نشده است.

اعمال تحريم‌هاي يك‌جانبه عليه كشورمان در شرايطي است كه به نظر مي‌رسد امريكا، انگليس و فرانسه به‌عنوان اصلي‌ترين مدافعان تصويب تحريم‌هاي جديد عليه ايران از تصويب قطعنامه مؤثر در شوراي امنيت سازمان ملل و حتي اتحاديه اروپا نااميد شده‌اند، چرا كه همواره ابتدا قطعنامه و تحريم‌هايي عليه ايران در شوراي امنيت سازمان ملل تصويب مي‌شد و سپس اتحاديه اروپا و كنگره امريكا، تحريم‌هاي تكميلي و يك‌جانبه خود را تصويب و اعلام مي‌كردند.

اين در حالي است كه در مورد اخير، اتحاديه اروپا در نشست هفته گذشته خود در مورد نحوه تحريم جديد به جمع‌بندي نرسيد و نشست بدون نتيجه پايان يافت.

همچنين در داخل آلمان نيز فعالان اقتصادي به‌شدت نسبت به تحريم‌هاي يكجانبه اتحاديه اروپا اظهار نارضايتي كرده و ابراز داشتند كه در صورتي كه تحريم‌ها از طرف شوراي امنيت اعمال نشود و اتحاديه اروپا در اين زمينه به تنهايي ورود كند، تنها تاجران اروپايي هستند كه ضرر مي‌بينند، چرا كه شركت‌هاي روسي و چيني به‌سرعت جاي آن‌ها را پر خواهند كرد. در عين حال، دولت آلمان معتقد بود كه در شرايط كنوني، فضا براي اعمال تحريم‌هاي جديد عليه ايران ميسر نيست.

نكته قابل توجه اينكه علي‌رغم آنكه پيشنهاد تحريم بانك مركزي، در واقع پيشنهاد دولت امريكا بود، كاخ سفيد در اين زمينه از طرح تحريم بانك مركزي توسط انگليس حمايت نكرده و تحريم‌هاي خود را تنها به بخش انرژي تسري داده است. اين در حالي است كه كنگره امريكا سال گذشته نيز با اعمال تحريم بر بخش انرژي ايران و تمركز بر تحريم بنزين كه اوباما از آن به تحريم‌هاي فلج كننده ياد كرد، اميدوار بود ناآرامي‌هاي اجتماعي در داخل ايران شكل بگيرد كه اين تحريم‌ها برعكس منجر به خودكفايي ايران در توليد بنزين و حتي ورود به عرصه صادرات در حوزه اين محصول استراتژيك شد.

همچنين فرانسه نيز كه ژست پر رنگي در مورد تحريم‌هاي ايران مي‌گيرد، در اقدام عجيب بدون اعمال تحريم‌هاي اعلام شده از سوي امريكا و انگليس، از كشورهاي ديگر خواست كه از اين تحريم‌ها حمايت كنند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها