کد خبر: ۲۷۸۵۹
زمان انتشار: ۱۵:۴۰     ۰۲ آذر ۱۳۹۰
درنشست‌انقلاب‏هاي جهان‌عرب دركارلتون‌كالج آمريكا عنوان‌شد؛
رسانه‌هاي گروهي و تبليغات منفي، ابزارهايي هستند که طبقه ممتاز، ناگزير از استفاده آن است تا بتواند بدون اعمال نيروي فيزيکي، بر مردم حکومت کند. يکي از مفاهيم مهم که «والتر ليپمن» ـ نخبه آمريکايي، نويسنده و برنده دو بار جايزه «Pulitzer» روزنامه‌نگاري ـ در خصوص آن بحث مي‏كند «توليد رضايت» است، يعني کنترل و اداره افکار عمومي براي پذيرش دستورات طبقه ممتاز. به نظر ليپمن، عموم مردم، صلاحيت استدلال و تصميم‌گيري در مورد موضوعات مهم را ندارند.
به گزارش سرویس بین الملل پایگاه 598، مركز علوم انساني «كارلتون كالج» در آمریکا نشستي در خصوص «ديدگاه‏ها نسبت به بهار عربي(!)» با موضوعيت «نقش موسيقي، رسانه‏هاي اجتماعي، فيلم و ادبيات در شكل گيري و تداوم پيروزي‏هاي خاورميانه و شمال آفريقا» در ماه گذشته برگزار كرد.

بنابر این گزارش، نشست مذکور در حالی برگزار گردید که موج عظیم بیداری اسلامی در کشورهای اسلامی رو به گسترش بوده و حکومت های دیکتاتور در برخی کشورها سقوط کرده اند. هدایت و کنترل انقلاب های منطقه از اهمیت ویژه ای برای غرب برخوردار است. تاکید بر نقش رسانه‌هاي گروهي، بعنوان قوي‌ترين ابزار طبقه حاکم براي کنترل و اداره توده مردم برای دستیابی به دموکراسی(!) و انتقال تجربیات آمریکائی به انقلابیون منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا، یکی از اصلی ترین محور های این نشست بوده است.

در ادامه گزارشی از این نشست که توسط سایت دانشگاه کارلتون منتشر گردیده است، می آید:

با آغاز خيزش‏ها در تونس و پايان دوران زين العابدين بن علي پس از 23 سال حكومت، ناآرامي‏ها در سراسر خاورميانه سرايت كرد و بهار عربي را شكل داد. خودسوزي «محمد بوعزيز» باعث شد كه صداي پايان ديكتاتوري و فساد در سايت‏ها و شبكه‏هاي اجتماعي طنين انداز شود. مردم مصر با موفقيت، حكومت حسني مبارك را بر انداختند و پس از آن مردم ليبي با پشتيباني نيروهاي غربي قذافي را سرنگون كردند. تظاهرات توده اي مردم در يمن و... با سركوب نظامي مواجه شد و كشورهاي ديگر با قول اجراي اصلاحات سياسي و اقتصادي توانستند مردم خود را آرام كنند.

در سايه سار اين فعاليت‏هاي انقلابي، سه استاد «كارلتون كالج ايالات متحده» به بيان تجربيات و ديدگاه‏هاي خود نسبت به نقش موسيقي، رسانه‏هاي اجتماعي، فيلم و ادبيات در شكل گيري اين جنبشهاي اعتراضي پرداختند. «پارون كلاين» فارغ التحصيل دانشگاه «تل آويو» است و دكتري خود را از دانشگاه هاروارد اخذ كرد و هم اكنون استاد زبان و ادبيات عرب در دپارتمان زبان‏هاي خاورميانه است. زمينه اي مطالعات آكادمي وي شامل ادبيات عرب در دوران ميانه، موسيقي در دوران ميانه و همچنين موسيقي عربي معاصر مي‏باشد. وي با پخش يك كليپ موسيقي به نام «صداي آزادي» كه توسط گروه نوازندگان جوان در روزهاي اوليه انقلاب مصر نواخته شد به اهميت نقش موسيقي در بهار عربي پرداخت.

«دانا استرنر» استاد فرانسه و علوم انساني و رئيس دپارتمان مطالعات زبان فرانسه، به شيوه‏ي تأثيرگذاري ادبيات و فيلم بر جنبش‏هاي تونس و... پرداخت. وي در آخرين تحقيق خود در خصوص فرهنگ معاصر، فرانسه زبانان شمال آفريقا به آخرين موارد هويتي ادبيات زبان فرانسه، در فيلم‏ها پرداخت. «دوشتي گوپتا» استاد علوم سياسي، به نقش جنبش‏هاي اجتماعي و شكل گيري آنها در شبكه‏هاي اجتماعي همچون فيس بوك و تويتر و به مقايسه اين جنبشهاي انقلابي با ديگر جنبش‏هاي دوره‏هاي مختلف پرداخت. وي دكتراي خود را از دانشگاه «كورنل» اخذ كرد و تحقيقات او بر ناسيوناليسم، جنبش‏هاي اجتماعي و اعتراضي و افراط گري سياسي با توجه ويژه به آفريقاي جنوبي و بريتانيا تمركز دارد.

تحلیل:

رسانه‌هاي گروهي، قوي‌ترين ابزار طبقه حاکم براي کنترل و اداره توده مردم

اين رسانه‌ها نظرات و تمايلات مردم را شکل مي‌دهند و تعيين مي‌کنند که چه چيز عادي و چه چيز مناسب است…حتما با خواندن مقالاتي در مورد وجود نمادهاي رمزي در بخش‌هاي مختلف فرهنگ رايج سينما، موزيک و ساير صنعت‌ها، اين سؤال برايتان مطرح مي‌شود که هدف اين نمادها و کساني که اين نمادها را در محصولات رسانه‌اي (موسيقي و فيلم) گنجانده‌اند چيست؟

رسانه‌هاي گروهي گونه‌اي از رسانه‌ها هستند که با هدف دستيابي به بيشترين مخاطب ممکن، طراحي شده‌اند و شامل تلويزيون، فيلم‌هاي سينمايي، راديو، روزنامه، مجلات، کتاب‌ها، آلبوم‌هاي موسيقي، بازي‌هاي رايانه‌اي و اينترنت مي‌شوند.



در قرن گذشته، مطالعات زيادي براي سنجش ميزان تأثير رسانه‌هاي گروهي بر مردم با هدف پيدا کردن بهترين روش‌ها جهت تأثيرگذاري بر مردم، انجام شده است. در پي اين مطالعات، علم ارتباطات پديد آمد که امروزه در بازاريابي، ارتباطات اجتماعي و در سياست استفاده مي‌شود. ارتباطات جمعي، ابزاري ضروري براي تضمين کارايي يک حکومت دمکراسي است؛ همچنانکه ابزار ضروري براي برقراري ديکتاتوري نيز هست. تنها تفاوت در طرز استفاده از آن است.

«آلدوس هاکسلي» در سال 1958، در مقدمه کتاب «جهان نوين آينده» مي‏نويسد: «به نظر مي‌رسد نيروهايي ناشناس، از همه جهت ما را وادار مي‌کنند به سمت کابوس جهان نوين حرکت کنيم، در حاليکه توان مواجهه با آن را نداريم و اين نيروهاي ناشناس، به طور کاملاً محسوسي، توسط نمايندگان سازمان‌هاي تجاري و سياسي، تشديد و تقويت شده‌اند. اين در حالي است که اين سازمان‌هاي تجاري و سياسي، براي منفعت گروهي اقليت، روش‌هاي جديدي جهت کنترل افکار و احساسات توده مردم ابداع کرده‌اند.»

بنابراين رسانه‌هاي گروهي و تبليغات منفي، ابزارهايي هستند که طبقه ممتاز، ناگزير از استفاده آن است تا بتواند بدون اعمال نيروي فيزيکي، بر مردم حکومت کند. يکي از مفاهيم مهم که «والتر ليپمن» ـ نخبه آمريکايي، نويسنده و برنده دو بار جايزه «Pulitzer» روزنامه‌نگاري ـ در خصوص آن بحث مي‏كند «توليد رضايت» است، يعني کنترل و اداره افکار عمومي براي پذيرش دستورات طبقه ممتاز. به نظر ليپمن، عموم مردم، صلاحيت استدلال و تصميم‌گيري در مورد موضوعات مهم را ندارند.

مترجم: رضا حسن‏زاده


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۳
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
دي نيوز
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۲۹ - ۰۲ آذر ۱۳۹۰
۰
۰
عكس/تصاوير منتشر نشده از محمود كريمي در جاده چالوس با موتور هاي سنگين
هميشه عادت كرده بوديم حاج محمود را بر روي منبر اما زاده علي اكبر چيذر ببينيم ولي اين بار متفاوت تر از هميشه و با چهره اي ورزش كارانه در جاده چالوس با موتور هايي كه انسان را به ياد روزهاي اول انقلاب مي اندازد.
"دي نيوز"
http://daynews.ir/news/12337
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۵۰ - ۰۳ آذر ۱۳۹۰
۰
۰
http://daynews.ir/news/12337
عكس/تصاوير منتشر نشده از محمود كريمي در جاده چالوس با موتور هاي سنگين
پاسخ
reza
SWEDEN
۰۴:۲۷ - ۰۳ آذر ۱۳۹۰
۰
۰
هشدار یک استاد دانشگاه در مورد احتمال تأسیس شبكه‌هاي ماهواره‌ای فارسی زبان برای كودكان



دکتر فردین علیخواه، استاد جامعه‌شناسی، در گفت‌وگو با هجدهمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات در مورد ریزش بینندگان شبکه ماهواره‌ای فارسی وان گفته: رقابت سختی بین شبکه‌های فارسی زبان حرفه‌ای در گرفته است و دوام آوردن در این عرصه هم چندان آسان نیست. شما فقط برای روشن نگاه داشتن چراغ يك شبکه حداقل ماهی 60 هزار دلار نیاز دارید.







اما درباره فارسي وان به نظر من خرید فله‌ای سریال‌های کلمبیایی و کره‌ای، تکراری و‌ نخ‌نما شدن سناریوها، تکراری شدن چهره بازیگران در عادی شدن تماشای فارسی‌وان بی‌تأثیر نبوده است و البته من فكر مي‌كنم كه به دلايل يادشده وضعیت تماشای فارسی‌وان تازه نرمال شده است.

او در ادامه با تشریح اهداف مالکان شبکه‌های ماهواره‌ای، در مورد راه‌های رقابت با این شبکه‌ها تأکید کرده: براي رقابت با شبكه‌هاي فارسي‌زبان حرفه‌اي كه هر روز هم بر ميزان بينندگان آنها افزوده مي‌شود بايد فضاي رسانه‌اي كشور را رقابت‌پذير كرد. اين امر با اعطاي مجوز به شبكه‌هاي راديو و تلويزيوني خصوصي و تسهيل فعاليت آنها امكان‌پذير خواهد شد. صداوسيما فعاليت‌هاي خودش را داشته باشد ولي شبكه‌هاي خصوصي هم مجال فعاليت پيدا كنند. اين به نفع صداوسيما هم مي‌شود، چون از هجمه فشار گروه‌ها و نهادهاي مختلف اجتماعي و سياسي به آن كاسته مي‌شود. دوستان در مجلس طرح‌هايي را پيش مي‌برند ولي نمي‌دانم چرا اين گام‌ها اينقدر كند پيش مي‌رود. تحولات دنياي ماهواره خيلي سريع رقم مي‌خورد. اگر شبكه‌اي شبكه آشيانه مخاطب شد، ديگر خيلي سخت مي‌شود نظر او را عوض كرد. اگر ذائقه مخاطب با اتمسفر اجتماعي و فرهنگي شبكه‌هاي ماهواره‌اي عادت كند، ديگر به سختي مي‌توان ذائقه او را عوض كرد. اين كندي باعث مي‌شود كه اگر هم اتفاقي بيفتد، آن اتفاق بي‌نتيجه باشد. من فكر مي‌كنم اعطاي مجوز به سه شبكه ماهواره‌اي فارسي زبان گام مثبتي از طرف وزارت ارشاد باشد ولي خب متأسفانه آنقدر حرف و حديث براي آن مطرح مي‌شود كه اين وزارتخانه بيايد و موضوع را از اساس منكر شود و باز يك گام به عقب. موضوع ماهواره و امكان فعاليت تلويزيون‌هاي خصوصي بايد موضوعي ملي ديده شود و همه نهادها فكري به حال آن بكنند. من طي اين ماه‌ها در چند جلسه مختلف شركت كردم كه همه مي‌گويند بايد فكری كرد ولي خب، اين جلسات خروجي خاصي ندارند. همه هم از وضع موجود درباره ماهواره و قانون مربوط به آن و حتي نحوه برخورد با آن ابراز نارضايتي مي‌كنند ولي اتفاق خاصي نمي‌افتد.

او در پاسخ به این پرسش که، آسیب‌های این بی‌تصمیمی برای مخاطب داخلی چه می‌تواند باشد؟ می‌گوید: اگر اين وضع به همين شكل پيش برود، يعني نه تلويزيون‌هاي خصوصي و نه تغييري در قانون فعلي ماهواره، در سال‌هاي پيش رو ميزان بينندگان شبكه‌هاي ماهواره‌اي باز هم افزايش خواهد يافت. من دقيقاً همين جمله‌ها را در مصاحبه‌هايم در چند سال پيش هم گفتم. همچنين شبكه‌هاي حرفه‌اي ماهواره‌اي خارج از كشور بيشتر خواهند شد. گفتم كه فارسي‌وان در نظر دارد برنامه‌هاي شبكه ديسكاوري را به زبان فارسي پخش كند. با توجه به بازار بكر رسانه‌اي در ايران، به دليل فقدان سرمايه‌گذاري بخش خصوصي، كمپاني‌هاي بين‌المللي پخش برنامه‌هاي تلويزيوني رغبت خواهند يافت تا به دلايل اقتصادي در تأسيس شبكه‌هاي فارسي‌زبان سرمايه‌گذاري كنند. همچنين شبكه‌ها سعي خواهند كرد تا از شكل كلي يا جنرال بيرون آمده و برنامه‌هايي براي علايق يا گروه‌هاي سني مشخص پخش كنند. براي مثال شبكه‌هاي كودكان، ورزش، شبكه‌هاي خبري و شبكه‌هاي مستند از آن جمله است.

متن کامل این گفت‌وگو در هجدهمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات منتشر شده است. علاقمندان به تهیه این ماهنامه می توانند آنرا از طریق سایت www.cmmagazine.ir و یا فروشگاه اینترنتی www.prshop.ir تهیه کنند.



کد: 197
نویسنده خبر: ماهنامه مدیریت ارتباطات
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها