کد خبر: ۲۷۷۷۰
زمان انتشار: ۰۳:۵۷     ۰۲ آذر ۱۳۹۰
بمناسبت هفتمین سالگرد درگذشت رئیس فقید تشکیلات خودگردان/
امروز 11 نوامبر 2011 مصادف با هفتمین سالگرد مرگ "یاسر عرفات"، رئیس سابق تشکیلات خودگردان فلسطینی است، درحالی‌که درباره علت مرگ وی هنوز سوالات بسیاری وجود دارد که با وجود گذشت هفت سال بی‌پاسخ باقی مانده‌اند.

به گزارش سرويس بين الملل 598 به نقل از خبرگزاري فارس 11 نوامبر هر سال مصادف با سالگرد مرگ مشکوک "یاسر عرفات" است که پس از یک دوره تحمیل اقامت اجباری توسط رژیم صهیونیستی علیه او در مقر فرمانداری "رام الله" در کرانه باختری به طرز مشکوکی بیمار و در بیمارستانی در فرانسه جان باخت تا بلافاصله پس از او "محمود عباس" ملقب به "ابومازن" در انتخاباتی فرمایشی که فقط "جنبش فتح" در آن کاندیدا بود به ریاست تشکیلات خودگردان انتخاب و در حقیقت جایگزین عرفات شود.
 
* سوالاتی که هم‌چنان بی‌پاسخ مانده‌اند
 
با این که از مرگ عرفات در 11 نوامبر 2004 تا کنون هفت سال می‌گذرد و امروز مصادف با هفتمین سالگرد مرگ یاسر عرفات است، با این حال فلسطینیان هم‌چنان با چند سوال جدی روبر هستند: این که آیا با مرگ عرفات ممکن است، جنایت قتل وی مخفی و در پرده ابهام باقی بماند؟ چه کسانی مسئول قتل وی هستند؟ آیا رژیم صهیونیستی خود به تنهائی مسئول قتل عرفات است و یا این که دست‌هایی از درون برای تحقق این جنایت با این رژیم همکاری داشته است؟
 این درحالی‌ است که روز گذشته و در مراسم بزرگداشتی که به مناسبت هفتمین سالگرد مرگ یاسر عرفات برگزار شد، "ناصر القدوه"، رئیس کمیته اداره موسسه یاسر عرفات، از کوتاهی این موسسه از شناخت دلایل واقعی مرگ یاسر عرفات در 11 نوامبر 2004 سخن گفت.
 
* اسرائیل مسئول مستقیم مرگ عرفات است

القدوه در سخن روز گذشته بار دیگر تاکید کرد که فلسطینیان بر این باور خود تاکید می‌کنند که اسرائیل مسئول مسقیم مسمومیت یاسر عرفات است و اعتراف می‌کنیم، اگر چه در دستیابی به حقیقت و یافتن آن کوتاهی‌هایی صورت گرفته، اما سرانجام واقعیت‌ها برملا خواهد شد.
 
* مرگ توسط سمی به نام ثولونیوم
 
به هر روی برای فلسطینیان بسیار سخت است که بتوانند حرف‌ها و درد دل‌های خود را درباره مرگ عرفات برای رسانه ها آشکار سازند و دلیل آن مجازات وحشیانه رژیم صهیونیستی برای کسانی است که این رژیم را به قتل عرفات متهم می‌کنند، با این که در آغاز سال‌جاری میلادی "فهمی شبانه"، افسر سابق سرویس اطلاعات تشکیلات خود گردان اعلام کرد که شواهد به دست آمده حکایت از آن دارد که یاسر عرفات توسط سمی به نام "ثولونیوم" و توسط مخالفان فلسطینی‌اش مسموم شده بود.
این درحالی است که فاروق القدومی، دبیرکل کمیته مرکزی جنبش فتح "محمود عباس را به همکاری با رژیم صهیونیستی جهت ترور یاسر عرفات متهم کرد و در همین راستا "رافی ایتان"، از وزرای سابق حزب عمل و از مسئولان سابق موساد احتمال دست داشتن "محمد دحلان" و "محمود عباس" در این توطئه را رد نکرد.
 
* سم "ثالیوم"، سمی ناشناخته

 
"بسام ابو شریف"، مشاور ویژه عرفات درباره سمی که یاسر عرفات با آن مسموم شد، گفت که نام این سم "ثالیوم" و سمی ناشناخته است، به همین دلیل شناخت این سم و آثار آن بسیار سخت است، چون این سم به شکل مایع بوده و هیچ بو و مزه‌ و رنگی ندارد و از نوعی گیاه دریایی به دست می‌آید و به راحتی می‌توان آن را در آب یا غذا قرار داد یا توسط سرنگ به فرد تزریق کرد.
 
 * یاسر عرفات
 
اما یاسر عرفات که بود و چه نقشی در مبارزه ملت فلسطین علیه صهیونیست‌های اشغالگر داشت؟
 "یاسر عرفات" 24 آگوست 1929 در قاهره به دنیا آمد. پدر او در آن زمان در کشور مصر به فعالیت‌‏های بازرگانی اشتغال داشت و مادرش از خانواده‌‏های قدیمی فلسطینی شهر بیت‌‏المقدس بود.
 زمانی که "یاسر عرفات" پنج سال بیشتر نداشت، مادر خود را از دست داد و پس از آن به مدت چهار سال نزد دایی‌‏اش در بیت‌‏المقدس زندگی می‌‏کرد. به این صورت بود که وی آموزش‌‏های اولیه را با قوانین انگلیسی گذراند که اصولا مردم فلسطین علاقه‌‏ای به آن ندارند.
 یاسر عرفات همواره می‌‏گفت، از کوچکی خود خاطرات زیادی به یاد ندارد، اما هیچ‌‏گاه آن شبی را که سربازان انگلیسی به خانه دایی او حمله کرده و افراد خانواده‌‏اش را مورد ضرب و شتم قرار داده و اثاثیه خانه شان را شکسته بودند، از یاد نمی‌‏برد.
 
*مهاجرت از قدس به قاهره
 
سرانجام پس از چهار سال زندگی در قدس پدرش او را نزد خود به قاهره آورد و از آن زمان بود که خواهر بزرگترش مراقبت از او را به عهده گرفت.
در سال 1952 زمانی‌‏که عرفات 23 ساله بود، پدر خود را نیز از دست داد، ‌‏اما از آنجایی‌‏که پدر عرفات هیچ‌‏گاه به فرزندانش نزدیک نبود، او حتی در مراسم تشییع جنازه پدرش نیز شرکت نکرد.
عرفات پیش از آن‌‏که به سن 17 سالگی برسد، در خدمت نظام فلسطینی‌‏ها برای مبارزه علیه انگلیس و اسرائیل حاضر شده بود.
 
* ترک قاهره برای حضور در مبارزه علیه رژیم صهیونیستی
 
بعدها در سن 19 سالگی همزمان با آغاز جنگ اعراب و اسرائیل تحصیل خود در دانشگاه قاهره را با هدف جنگ در مناطق اشغالی به خصوص غزه ترک کرد.
 پس از آرام شدن نسبی اوضاع در مناطق اشغالی برای زنده کردن رویاهایش و تشکیل فلسطینی مستقل بار دیگر به دانشگاه برای ادامه تحصیل بازگشت و موفق به اخذ مدرک کارشناسی در رشته مهندسی در سال 1956 از دانشگاه قاهره شد.
 
* مهاجرت به کویت و پایه گذاری جنبش آزادی‌‏بخش فلسطین
 
پس از پایان تحصیلات برای کار به کویت رفت و در آنجا یک شرکت مهندسی تاسیس کرد. اما در حقیقت او بیشتر وقت خود را صرف رسیدگی به امور سیاسی می‌‏کرد. در سال 1958 به همراه یکی از دوستانش "جنبش آزادی‌‏بخش فلسطین" (فتح) را پایه گذاری کرد که یک شبکه زیرزمینی بود. آن‌‏ها به طور همزمان دست به چاپ یک مجله سیاسی زدند که بیشتر مطالب آن ضد ارتش رژیم صهیونیستی بود.

* مهاجرت به اردن برای توسعه و تقویت سازمان فتح
 
در سال 1964 عرفات کویت را با هدف گسترش جنبش انقلابی خود ترک کرد و به توسعه و تقویت سازمان فتح در اردن پرداخت.
او همچنین با حمایت دیگر گروه‌‏های عرب "سازمان آزادی‌‏بخش فلسطین" را تاسیس کرد و در سال 1965 به دبیر کلی آن انتخاب شد و از همان زمان بود که آموزش اعضای این سازمان را آغاز کرد.
 
* مخالفت با واگذاری بیت المقدس به طرف صهیونیستی
 
مخالفت یاسر عرفات با واگذاری بیت المقدس به طرف صهیونیستی در مذاکرات کمپ دیوید 2 موجب شد تا وی از سوی آمریکا و رژیم صهیونیستی مورد محاصره سیاسی قرار گیرد تا سرانجام در 11 نوامبر سال 2004 پس از یک دوره مسمویت مشکوک دیده از جهان فروبندد
 یکی از مهمترین اهداف عرفات توسعه همه جانبه سازمان آزادی‌‏بخش فلسطین در کشورهای عربی، بویژه میان کشورهای همجوار فلسطین بود. به همین دلیل پس از مدتی شاخه‌ای از این سازمان را در لبنان نیز دایر کرد و سپس مرکز آن به تونس منتقل شد. وی در یکی از سفرهایش به این کشور مورد سوء قصد تروریست‌های صهیونیست قرار گرفت.
 عرفات بیشتر مدت زندگی‌‏اش را در سفر از کشوری به کشور دیگر گذراند تا شاید بتواند به این طریق مشکلات فلسطینی‌‏ها را به گوش جهانیان برساند.
اما نکته جالب در این سفرها این بود که او همیشه اقدامات خود را مخفی نگاه می‌‏داشت و همین روش را در زندگی خصوصی خود نیز دنبال می‌‏کرد؛ به طوری‌‏که زمانی که در سال 1990 با "سهی تاویل" ازدواج کرد، تا دو سال بعد هیچ کس از این ازدواج خبر نداشت.

 * زیر سوال رفتن وجه عرفات در انتفاضه اول
 
اقدامات و موضع‌گیری‌های یاسر عرفات طی انتفاضه اول که اعتراض مبارزین فلسطینی را به دنبال داشت،‌ تا حدود زیادی وجهه او را در محافل بین المللی زیر سوال برد.
اما سال 1988 زمان تغییر سیاست‌‏ها بود و این نکته‌ای بود که عرفات در سخنرانی خود در مقر سازمان ملل در ژنو بر آن تاکید کرد.
 
* امضای معاهده اسلو و ریاست تشکیلات خود گردان فلسطینی
 
در سال 1991 و پس از پایان اولین جنگ خلیج فارس که چشم اندازهای صلح در منطقه خاورمیانه ملاحظه می‌‏شد، یاسر عرفات را به انعقاد معاهده اسلو در سال 1993 واداشت. بر اساس توافق‌‏نامه اسلو، فلسطینی‌‏ها می‌‏توانستند در سال 1996 برای خود انتخابات برگزار و همانند دیگر دولت‌ها برای خود رئیس جمهور انتخاب کنند.
با برگزاری انتخابات سال 1996 در مناطق تشکیلات خود گردان عرفات به رئیس جمهوری فلسطین انتخاب شد. بعدها مقامات فلسطینی در سال 2003 پارلمان فلسطین و سپس نخست وزیر دولت فلسطین را انتخاب کردند. 
 
* دریافت جایزه صلح نوبل به همراه اسحاق رابین و شیمون پرز
 
عرفات در سال 1994 میلادی به همراه "شیمون پرز"، وزیر خارجه و "اسحاق رابین"، نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی به خاطر موفقیت در به ثمر رساندن این تلاش‌ها ! جایزه صلح نوبل را دریافت کردند.
 
* برگزاری نشست کمپ دیوید 2 در جولای 2000
 
اما از دیگر حوادث دوران زندگی یاسر عرفات باید از برگزاری نشست کمپ دیوید 2 در جولای 2000 یاد کرد، این نشست در منطقه ییلاقی کمپ دیوید آمریکا میان "ایهود باراک" نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی ، یاسرعرفات و "بیل کلینتون" رئیس جمهور وقت آمریکا برگزار شد. به دلیل آنکه قرار داد صلح میان رژیم صهیونیستی و مصر در سال 1978 در این منطقه به امضا رسید و به قرار داد "کمپ دیوید" معروف شد، آمریکایی ها بنا داشتند با امضای توافقنامه صلح میان تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم صهیونیستی دومین توافقنامه صلح با رژیم صهیونیستی را نیز در همین مکان نهایی کند. به همین خاطر این نشست به نشست کمپ دیوید 2 موسوم شد، اما با مخالفت عرفات در واگذاری بیت المقدس به رژیم صهیونیستی به شکست انجامید.
 
برخی معتقدند، مخالفت یاسر عرفات با واگذاری بیت المقدس به طرف صهیونیستی در مذاکرات کمپ دیوید 2 موجب شد تا وی از سوی آمریکا و رژیم صهیونیستی مورد محاصره سیاسی قرار گیرد تا سرانجام در 11 نوامبر سال 2004 پس از یک دوره مسمویت مشکوک دیده از جهان فروبندد و درشهر رام الله در مقر استانداری این شهر جایی که سه سال توقیف خانگی بود به خاک سپرده شود.
 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها