کد خبر: ۲۷۷۱۹
زمان انتشار: ۱۸:۳۷     ۰۱ آذر ۱۳۹۰
فارس گزارش می‏دهد:
اردن از ابتدای آغاز ناآرامی‏ها در سوریه به حمایت از آشوب طلبان و شورشیان پرداخت و اکنون نیز خود را آماده استقبال از آنان می‏کند.

به گزارش سرويس بين الملل 598 به نقل از خبرگزاري فارس هنوز چند روز از آغاز ناآرامی‏ها در سوریه نگذشته بود که برخی افراد آگاه اعلام کردند اردن زمینه را برای قاچاق اسلحه به سوریه و رساندن آن به دست تروریست‏های این کشور فراهم می‏کند.
 
هرچند این خبر بلافاصله توسط مقامات اردنی رد شد ولی کسی شک نداشت که اردن به دلیل روابط گرم و نزدیک خود با آمریکا و رژیم صهیونیستی، مجری تصمیمات آنان است و در این راستا از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد.
 
البته اردن به دلیل منافع زیادی که در سوریه دارد از جمله نیاز به تامین آب از طریق سوریه و یا داد و ستدهای تجاری، تلاش کرد به طور آشکار خود را با این کشور درگیر نکند ولی گویا سمبه غرب و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس پر زورتر بود و این کشور به طور آشکار خود را به عنوان یکی از صحنه گردانان توطئه جاری در سوریه معرفی کرد.
 
به عنوان مثال،"عبدالله دوم" شاه اردن هفته گذشته در اظهاراتی مداخله جویانه از "بشار اسد" رئیس جمهور سوریه خواست که در راستای منافع کشورش از قدرت کناره‌گیری کند و پیش از این کناره‌گیری فضا را برای ورود به یک مرحله سیاسی جدید در کشورش فراهم آورد.
 
   عبدالله دوم در گفت‌وگو با رادیو بی بی سی به صراحت گفت: اگر جای اسد بودم، از قدرت کنار می‌رفتم.
 
بسیاری از کارشناسان سیاسی معتقدند که این سخنان عبدالله دوم، سبب بحرانی شدن روابط میان دو همسایه خواهد شد.
 
 اندکی پس از سخنان مداخله جویانه شاه اردن علیه سوریه، شهروندان سوری به سفارت این کشور در دمشق هجوم بدند و پرچم اردن را پایین کشیدند.
 
 این اقدام پس از آن صورت گرفت که علاوه بر سخنان شاه اردن، این کشور در اقدامی همسو با خواساته‏های سران کشورهای عربی خلیج فارس، به تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب رأی مثبت داد.
 
 البته شکی نیست که این اقدام اردن، صرفا در راستای جلب رضایت کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و یا همان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس است؛ زیرا اردن 15 سال است که می‏کوشد تا به عضویت این شورا درآید ولی تا کنون موفق به این کار نشده است.
 
 در نقطه مقابل، حامیان نظام سوریه در اردن از جمله دولتمردان این کشور که مخالف تحریم‏ علیه سوریه هستند، از حکومت اردن خواسته‏اند تا از همسویی با کشورهای عربی خلیج فارس در اعمال تحریم علیه سوریه دست بردارد.
 
 حامیان نظام سوریه در اردن معتقدند که ناآرامی‏های‏های موجود در سوریه به زودی پایان می‏یابد و در این میان، اردن بازنده اصلی خواهد بود.
 
به عنوان مثال، کمیته عالی احزاب مخالف دولت اردن در هفته گذشته با صدور بیانیه‏ای که یک نسخه از آن در اختیار خبرگزاری فارس قرار گرفت، با اشاره به تصمیم اتحادیه عرب مبنی بر تحریم سوریه و تعلیق عضویت این کشور در اتحادیه عرب، خواستار عدم اجرای تصمیم مذکور توسط اردن شدند.
 
این بیانیه از دولت اردن خواسته شده بود تا با تصمیمات صادره از سوی اتحادیه عرب مبنی بر لزوم تحریم سوریه، تعلیق عضویت این کشور در اتحادیه عرب و یا بازگرداندن سفیر خود از دمشق موافقت نکند.
 
همچنین احزاب اردنی با هشدار به دولت این کشور، خواستار عدم دخالت اردن در امور داخلی سوریه شدند.
 
این احزاب همچنین از مسوولان اردنی خواستند تا وارد توطئه جاری علیه سوریه نشوند و اجازه ندهند که روابط میان دو کشور بحرانی شود.
 
با وجود مخالفت احزاب، شهروندان و حتی بسیاری از سیاستمداران اردن با دخالت این کشور در امور داخلی سوریه، دولت اردن در گام بعدی و در اقدامی همسو با خواسته‏های سران کشورهای عربی خلیج فارس، به تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب رأی مثبت داد.
 
چند روز پیش نیز وزیر امور خارجه اردن در ادامه سیاست‏های مداخله جویانه کشورش علیه سوریه اعلام کرد که اردن آماده مشارکت در گروه ناظران عرب بر امور سوریه است.
 
اما سیاست‏های مداخله جویانه اردن در امور سوریه و نیز حمایت از توطئه جاری در این کشور زمانی آشکارتر شد که اردن اقدام به برپایی چادرهای استقبال از شورشیان سوری در مرز با این کشور کرد.

 
بر اساس اعلام شاهدان عینی، دولت اردن با برپایی چادرهایی در منطقه "رباع سرحان" در مرز میان سوریه و اردن، خود را آماده استقبال از فراریان سوری و خدمترسانی به آن‏ها می‏کند.
 
اردن با عنوان استقبال از پناهندگان، اقدام به پذیرش فراریان از جمله افراد جدا شده از ارتش این کشور کرده و این درحالیست که کنون هیچ تصمیم بین المللی مبنی بر لزوم پذیرش پناهجویان سوری توسط اردن اتخاذ نشده است.
 
دولت اردن همچنین در هنگام استقبال از شورشیان فراری سوریه در مرز خود با این کشور، یک ورودی ویژه جهت شهروندان سوری استفاده کرده و برخی آنان را نیز از ورودی VIP وارد کشور می‏‏کند.
 
گزارشات دریافتی همچنین حاکی از آن است که اردن درصدد است تا با ایجاد یک منطقه صفر جدید مرزی، مخالفان دولت سوریه را در آنجا مستقر کند تا این افراد بتوانند به فعالیت‏های تروریستی خود علیه نظام و ملت سوریه سروسامان بیشتری دهند.
 
همچنین روز شنبه، روزنامه سعودی "الشرق" با انتشار مطلبی عنوان کرد که اردن از شورشیان سوری و فراریان ارتش این کشور به راحتی استقبال می‏کند و زمینه را برای امنیت آنان نیز فراهم کرده است.
 
بر اساس نوشته این روزنامه، اردن، شورشیان سوری را در شهرهای مرزی همچون مفرق، رمثا و در برخی مواقع در امان (پایتخت این کشور) اسکان می‏دهد.
 
خبرگزاری رویترز نیز به نقل از برخی دیپلمات‏های اروپایی اعلام کرد که اردن در کنار انگلیس، فرانسه و آلمان، در تلاش است تا در جمعیت حقوق بشر سازمان ملل، اقدامات دولت سوریه را محکوم کنند.
 
البته "ولید معلم" وزیر امور خارجه سوریه نیز در نشست خبری روز یکشنبه خود به طور تلویحی از اقدامات اردن در راستای دامن زدن به ناآرامی‏های کشورش انتقاد کرد.
 
وی در پاسخ به سوالی در رابطه با صحت اخبار منتشر شده در مورد استقرار شورشیان سوریه در مرز اردن گفت: دولت اردن باید این خبر را تایید یا رد کند ولی متاسفانه بنده به هیچ وجه از موضع کشورهای همسایه راضی نیستم.
 
تحلیلگران سیاسی معتقدند که اردن با عملکرد خود بویژه در هفته‏های گذشته، به یکی از بازیگردانان توطئه علیه سوریه تبدیل شده است.
 
"ابراهیم علوش" تحلیلگر سیاسی و کارشناس مسائل اردن در همین راستا گفت: طی چند روز گذشته، سخنان مقامات اردن و مواضع این کشور در قبال سوریه سبب شد که اردن به بخشی از توطئه سیاسی علیه نظام و ملت سوریه تبدیل شود واین مساله سبب بحرانی جدی در روابط دو کشور خواهد شد.
 
وی افزود: پیوستن به سناریوی توطئه علیه سوریه، به هیچ وجه به نفع اردن نیست؛ زیرا ثبات و امنیت اردن در گرو ثبات و امنیت سوریه است و چنانچه جنگ داخلی در سوریه درگیرد، دامنه این جنگ به اردن نیز سرایت خواهد کرد و این همان چیزی است که اتحادیه عرب به دنبال آن است.
 
این تحلیلگر اردنی در پایان گفت: اردن منافع استراتژیک و بلند مدت خود از جمله ثبات نظام حاکم در کشور را قربانی منافع کوتاه مدت از جمله برخورداری از حمایت و کمک آمریکا و کشورهای عربی خلیج فارس است.
 
به هرحال، اردن به طور کورکورانه و صرفا به دلیل تابعیت از سیاست‏های غرب، رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی خلیج فارس، خود را شریک توطئه علیه دولت و ملت سوریه کرده ولی شکی نیست که نارامی‏های سوریه به زودی پایان خواهد یافت و در آن صورت، اردن خسارت‏های بیشماری را متحمل خواهد شد.
 
 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها