کد خبر: ۲۷۶۵۸
زمان انتشار: ۱۶:۰۰     ۰۱ آذر ۱۳۹۰
سفیر ایران در اروگوئه:
سفیر ایران در اروگوئه در مصاحبه‌ای رادیویی ضمن بر شمردن اقدامات تجاوزگرانه رژیم صهیونیستی اظهار داشت: صهیونیست‌ها نخستین تهدید اتمی برای دنیا هستند.

به گزارش سرويس بين الملل 598 به نقل از خبرگزاري فارس از منطقه آمریکای لاتین، "حجت الله سلطانی"، سفیر جمهوری اسلامی ایران در اروگوئه، در مصاحبه با رادیو "سنتناریو" (Centenario) در خصوص تهدیدات و اتهامات اخیر رژیم صهیونیستی، آمریکا و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تشریح ماهیت صلح‌آمیز فعالیت‌های هسته‌ای ایران پرداخت.

سفیر ایران ضمن مقایسه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران با فعالیت‌های غیر قانونی رژیم صهیونیستی اظهار داشت: ایران نه تنها قرارداد N.P.T  را امضاء کرده است، بلکه تمهیداتی را فراهم کرده تا بیش از 3500 روز بازرسی از تاسیسات هسته‌ای ایران به عمل آمده و دوربین‌های آژانس در کلیه تاسیسات اتمی ایران نصب شود، اما رژیم صهیونیستی نه تنها قرارداد N.P.T را امضاء نکرده بلکه به بازرسان آژانس نیز اجازه ورود به اسرائیل و بازدید از تاسیسات خود را نداده است.

سلطانی در ادامه هم‌مرز بودن ایران با 15 کشور و عدم تجاوز به هیچ یک از همسایگان در طول 300 سال گذشته را مؤید باور و اعتقاد ملت ایران به آموزه‌های اسلامی- انسانی و فرهنگ صلح‌طلبی دانست. 

وی همچنین هم‌مرز بودن رژیم اشغالگر قدس با 5 کشور و به راه انداختن بیش از 10 جنگ خونین با همسایگانش در طول 70 سال تاریخ جعلی این رژیم را مصداق بارز خوی وحشی و جنگ‌طلبانه اسرائیل دانست. 
سفیر ایران با اشاره به وجود بیش از 200 کلاهک اتمی در اسرائیل، خوی ددمنشانه و جنگ‌طلبانه این رژیم و سابقه سیاه آن در استفاده از تسلیحات ممنوعه، این رژیم را به عنوان یک تهدید و خطر واقعی برای صلح و امنیت بین‌المللی دانست.   

سلطانی ادامه داد: بر اساس اطلاعات موجود، فعالیت‌های اتمی اسرائیل از سال 1949 آغاز شده است و این در حالی است که اساسا این رژیم نامشروع در سال 1948 تأسیس شد لذا عجله و شتاب سردمداران اسرائیل برای آغاز فعالیت‌های غیر قانونی هسته‌ای، چه دلیلی جز دستیابی به بمب اتم می‌توانست داشته باشد؟ 
 
وی در تشریح دلایل ایران برای امتناع از تولید بمب اتمی، اظهار داشت: پیش از همه اینکه بر اساس آموزه‌های اسلامی و فرمایش مقام معظم رهبری، تولید بمب اتم حرام است، لذا از نظر قانونی، ایران مخالف تولید هر نوع سلاح هسته‌ای است. 

سفیر ایران تأکید کرد: نکته دوم اینکه بر خلاف برخی کشورها و یا سیاستمداران که تصور می‌کنند دارا بودن سلاح هسته‌ای، امنیت و صلح برای آنها به ارمغان می‌آورد، جمهوری اسلامی ایران اعتقاد دارد دوره استفاده و کارایی سلاح‌های هسته‌ای پایان یافته است و امروزه دارا بودن اینگونه تسلیحات نه تنها امنیت نمی‌آورد، بلکه مسوولیت کشورها را سنگین‌تر می‌کند. 

وی در این زمینه به شکست مفتضحانه اسرائیل در جنگ 22 و 33 روزه در نوار غزه و لبنان اشاره کرده و گفت: آیا 200 کلاهک اتمی اسرائیل توانست کفه ترازو را به نفع این رژیم تغییر دهد؟

سلطانی با تشریح سیاست کلی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر "انرژی هسته‌ای برای همه، سلاح هسته‌ای برای هیچکس" و "طرح ایجاد منطقه خاورمیانه عاری از سلاح‌های هسته‌ای"، بودجه سالانه 250 میلیون دلاری ایران در فعالیت‌های هسته‌ای را با بودجه 55 میلیارد دلاری آمریکا برای تامین و نگهداری سالانه تسلیحات اتمی موجود در این کشور مقایسه کرد.

وی در این رابطه اظهار داشت: در دنیا بیش از 440 نیروگاه هسته‌ای مشغول فعالیت هستند که 104 نیروگاه از کل این تعداد در آمریکا قرار دارد.  
سفیر ایران همچنین خاطرنشان کرد: در کلیه گزارشات منتشره از سوی آژانس تاکنون، بر جنبه صلح‌آمیز و عدم انحراف فعالیت‌های هسته‌ای ایران تاکید شده است و در بدبینانه‌ترین حالت ادعایی غرب، ایران طی 10 سال آینده می‌تواند به اولین بمب اتم خود دست یابد.

سلطانی تاکید کرد: البته در این رابطه ملاحظات ذیل باید مد نظر قرار گیرد: اولا جمهوری اسلامی ایران به طور رسمی اعلام کرده است که تولید بمب اتمی جایگاهی در فعالیت‌های هسته‌ای ایران ندارد، ثانیاٌ حمایت جنبش غیر متعهدها از برنامه‌های هسته‌ای ایران، موید حمایت جامعه جهانی از فعالیت‌های ایران است، ثالثا آیا 5112 کلاهک اتمی آمریکا و یا 200 کلاهک اتمی اسرائیل برای صلح و امنیت جهانی خطرناک‌تر است یا فعالیت‌های صلح‌آمیز ایران.

سفیر ایران در مونته ویدئو در پایان با اشاره به انتقادات روسیه، چین و جنبش غیر متعهدها به مدیرکل آژانس به دلیل تاثیرپذیری از فشارهای آمریکا و برخی کشورهای غربی و در نتیجه به مخاطره انداختن حیثیت و اعتبار حرفه‌ای آژانس، اظهار داشت: این وضعیت باعث شده است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در برابر خواست و اراده جامعه جهانی قرار گیرد و طبعا وظیفه این نهاد است که اشتباه و خطای خود را جبران کند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها