کد خبر: ۲۷۵۲۲۹
زمان انتشار: ۱۰:۵۵     ۱۱ آذر ۱۳۹۳
نخست‌وزیر عراق:
حیدرالعبادی، نخست‌وزیر عراق در مصاحبه با شبکه تلویزیونی المیادین با اشاره به نقش ایران در تامین امنیت و حفظ ثبات عراق در مقابل تروریست‌های داعش؛ صراحتا گفت برخی کشورها از دولت او خواسته‌اند مناسبات بغداد با تهران را به هم بزند که او با این موضوع مخالفت کرده است.
به گزارش پایگاه 598، حیدرالعبادی، نخست‌وزیر عراق در مصاحبه با شبکه تلویزیونی المیادین با اشاره به نقش ایران در تامین امنیت و حفظ ثبات عراق در مقابل تروریست‌های داعش؛ صراحتا گفت برخی کشورها از دولت او خواسته‌اند مناسبات بغداد با تهران را به هم بزند که او با این موضوع مخالفت کرده است.

العبادی در این گفت‌وگو تصریح کرد: ایران در جنگ مرگ و زندگی در کنار عراق قرار گرفت و من آمادگی ندارم روابط خود را با ایران تخریب کنم درحالی که دیگران خواستار این امر هستند. العبادی در ادامه گفت‌وگو با المیادین همچنین افزود: ما اکنون در عراق با جنگ مرگ و زندگی دست و پنجه نرم می‌کنیم و ایران در این جنگ کنار ما ایستاده است.



عبادی در این مصاحبه همچنین تصریح کرد: در روزی که بغداد مورد تهدید قرار گرفت طرف آمریکایی برای حمایت از بغداد و نیروهای امنیتی و دیگر مناطق تردید داشت ولی ایران هرگز و حتی درباره کُردها هنگامی که اربیل در معرض تهدید قرار گرفت، تردیدی به خود راه نداد. به گزارش «وطن امروز»، اظهارات العبادی درباره برخی درخواست‌ها از دولت عراق برای کاهش مناسبات با تهران، ناظر بر فشار‌های اخیر دولت آمریکا به دولت نوپای عراق است. گفتنی است یکی از شرط‌های حمایت آمریکا از دولت جدید عراق، کاهش مناسبات و مراودات با جمهوری اسلامی ایران بود. با این حال اما دولت جدید عراق با این موضوع به صراحت مخالفت کرده است.

وی همچنین با تاکید بر حمایت‌های ایران  از عراق در امر مبارزه با گروهک تکفیری داعش، تصریح کرد: ایرانی‌‌ها تهدیداتی که عراق در معرض آن قرار گرفته است را به مثابه تهدیدی مستقیم برای خود می‌دانند و منافع 2 کشور در هم تنیده و به هم گره خورده است. اظهارات نخست‌وزیر عراق و اذعان او به نقش ایران در تامین امنیت عراق درحالی است که پیش از این هادی العامری، فرمانده سپاه بدر عراق و وزیر راه دولت نوری مالکی نیز از نقش سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بویژه حاج‌قاسم سلیمانی در تامین امنیت عراق گفت.

العامری به «وطن امروز» گفت: «همه موفقیت‌های ما به‌وسیله فدایی شدن جوانان شیعه عراقی و همکاری سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران با گروه‌های مقاومتی شیعه است. اگر حاج‌قاسم و امثال او نبودند هم‌اکنون نه اثری از حرم حضرت زینب سلام‌الله‌علیها بود و نه اثری حتی از سامرا و حرم عسکریین سلام‌الله‌علیهما. همه عملیات‌های سرنوشت‌ساز از جمله آمرلی، جرف‌الصخر، سامرا، مناطق فلوجه و مناطقی از الانبار با همکاری مجاهدان از جمله حاج‌قاسم صورت گرفته است. حضور حاج‌قاسم سلیمانی به عنوان فرمانده سپاه قدس در عراق باعث محبوبیت چند برابری نیروهای پاسدار در بین مردم عراق شد. در فضای مجازی مردم عراق تصاویر حاج‌قاسم را به همدیگر ارسال می‌کنند.»

 العبادی همچنین درباره موضع آمریکا درباره حضور تروریست‌های داعش در خاک عراق نیز گفت که باراک اوباما به وی تاکید کرده است هیچ‌گاه نیروهای زمینی آمریکایی در خاک عراق نخواهند جنگید و این مساله فیصله یافته است، با وجود صحبت‌های دیگری که در کنگره آمریکا مبنی بر ضرورت وجود نیروهای زمینی برای جنگ در عراق وجود دارد. نخست وزیر عراق همچنین با اشاره به آمادگی کشورش برای حل بحران سوریه بر راه‌حل سیاسی برای حل این بحران تاکید کرد و افزود: ما آمادگی داریم تا برای پیدا کردن راه‌حلی برای درگیری‌ها در سوریه مشارکت کنیم و اینکه این خون‌ها در سوریه ریخته می‌شود ما را غمگین می‌کند و ما را به گریه می‌اندازد.

 به گفته حیدر العبادی، در اوایل دوره نخست‌وزیری‌اش بشار اسد از وی خواسته بود تا عراق نقشی در روابط بین دمشق و طرف بین‌المللی بازی کند ولی وی در آن زمان این درخواست را رد کرده و گفته بود: زمانی که بغداد در معرض تهدید بود نمی‌خواستیم وارد میانجیگری‌ها شویم؛ ولی در حال حاضر این امکان وجود دارد. نخست وزیر عراق درباره دیدار با داوود اوغلو، نخست‌وزیر ترکیه که اخیرا به بغداد سفر کرده بود، گفت: آنچه ما مطرح کردیم این بود که باید راه‌حل در سوریه سیاسی باشد و شایسته نیست که این کشتار ادامه پیدا کند و ترکیه با این مساله کاملا موافق بود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها