کد خبر: ۲۷۴۹۹
زمان انتشار: ۱۹:۳۳     ۳۰ آبان ۱۳۹۰
آسوشیتدپرس:
آسوشیتدپرس: سازمان سیا گام به گام از حزب الله لبنان شكست خورد تهران – خبرگزاری آسوشیتدپرس با اشاره به شكست گام به گام سازمان اطلاعات مركزی آمریكا ( سیا) از حزب الله لبنان اعلام كرد: به دنبال شناسایی و دستگیری جاسوسان سازمان سیا توسط حزب الله، اكنون نفوذ این سازمان در لبنان به گونه ای آشكار كاهش یافته است.

به گزارش سرويس بين الملل 598 به نقل از ايرنا : خبرگزاری آسوشیتدپرس امروز (دوشنبه) نوشت: شیخ حسن نصرالله، رهبر حزب الله لبنان، درست در ماه ژوئن (خرداد) بود كه در تلویزیون ظاهر شد و از دستگیری دو جاسوس سیا خبر داد.

اگرچه سفارت آمریكا در لبنان این اتهام را همان زمان تكذیب كرد، اما مقام های پیشین و كنونی امنیتی در ایالات متحده، دستگیری جاسوسان آمریكایی را تایید كرده و تضعیف موقعیت این كشور در لبنان را مورد تاكید قرار داده اند.

در ماه های اخیر نیز سازمان اطلاعات مركزی آمریكا بسیار تلاش كرده است كه از شناسایی رابطان اطلاعاتی باقی مانده خود در لبنان محافظت كند، تا آنان نیز توسط حزب الله شناسایی نشوند.

مقام های امنیتی آمریكایی به شرط فاش نشدن نام شان می گویند با همه این تلاش ها، شبكه جاسوسی سیا در لبنان به طور جدی دچار خدشه شده است.

شكست اطلاعاتی سیا در مقابل حزب الله، آخرین حلقه از اتفاقات ناگواری است كه به دنبال تغییر رویكرد سیا از 'عملیات اطلاعاتی' به 'عملیات ضد تروریستی'، برای این سازمان رخ می دهد.

افتضاح اطلاعاتی مشابهی هم در دسامبر 2009 رخ داده بود و طی آن، مردی كه وانمود می كرد رابط اطلاعاتی 'سیا' است، با انفجار خود در شهر 'خوست' در افغانستان باعث مرگ هفت كارمند سیا و جراحت شش نفر دیگر شد.

سال گذشته، لئون پانه تا كه در آن زمان ریاست سازمان سیا را برعهده داشت، گفته بود این سازمان نیازمند بینش بهتری در حوزه های ضد اطلاعاتی است. اما درست هشت ماه بعد، شیخ حسن نصرالله ثابت كرد كه 'سیا' برای رسیدن به چنین بینشی، راه درازی را پیش رو دارد.

سازمان سیا به خوبی از خطرهای فعالیت در لبنان آگاه بود و مسوول دفتر نظارت بر فعالیت های حزب الله كه در لانگلی واشنگتن واقع است و نیز رییس اداره ضد اطلاعات، هشدارهای لازم را در زمینه تهدیدها علیه جاسوسان آمریكایی دریافت كرده بودند.

اما هنوز مشخص نیست كه به خاطر این افتضاح اطلاعاتی باید چه كسی را مواخذه كرد و آیا سازمان سیا هرگز قادر خواهد بود كه دوباره خود را در لبنان سازماندهی كند؟

در پاسخ به پرسش آسوشیتدپرس درباره آنچه در لبنان رخ داد، مقام های امنیتی آمریكا می گویند ایران و حزب الله، شیوه های مشتركی در یافتن جاسوسان دارند كه شامل 'صبر و ایجاد تله های امنیتی برای یافتن حفره های اطلاعاتی' است.

در واقع، حزب الله لبنان گروه ضد اطلاعاتی خود موسوم به 'واحد ضد جاسوس' را با پشتیبانی ایران تاسیس كرده است. مقام های امنیتی آمریكا احتمال می دهند كه این واحد از سال 2004 فعال شده است.

یكی از تكنیك های حزب الله، استفاده از نرم افزار ویژه ای برای تهیه الگوهای كاربری تلفن همراه است. در این الگو، تلفن هایی كه به ندرت استفاده می شوند، یا همیشه از یك مكان استفاده می شوند، مورد توجه قرار می گیرند. سپس این پرسش كلاسیك مطرح می شود: 'در این منطقه، چه كسی اطلاعاتی دارد كه ارزش فروش به دشمن را داشته باشد؟'

به بار نشستن این شیوه سال ها طول كشید، اما در نهایت به دستگیری جاسوسان آمریكا توسط حزب الله و پس از آن توسط دولت لبنان انجامید.

در ایالات متحده، دستگیری جاسوسان سیا زنگ خطر را به صدا درآورد و سازمان اطلاعات مركزی آمریكا مطالعه ای درباره آسیب پذیری های خود تهیه كرد. نتیجه این مطالعه نشان داد كه این سازمان و سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی از نقاط ضعف مشتركی رنج می برند.

یك مقام سابق اطلاعاتی آمریكا در حوزه خاورمیانه می گوید 'در سال های گذشته، ما افراد زیادی را در این منطقه از دست داده ایم. بنابراین همه باید از نتایج این پژوهش آگاه باشیم.'

مشكل بزرگ سازمان سیا این است كه در سال های پی درپی، برای ملاقات با رابطان اطلاعاتی اش از الگوی مشابهی استفاده كرده است. همین الگوی مشابه در نهایت باعث انهدام بخشی از شبكه جاسوسی سیا در لبنان شد.

در زمینه سرنوشت جاسوسان سازمان سیا، ماتیو لویت، كارشناس اطلاعاتی در موسسه مطالعات خاور نزدیك در واشنگتن معقتد است كه این موضوع را نمی توان به سادگی پیش بینی كرد.

وی تاكید می كند كه رفتار حزب الله با جاسوسان متفاوت است و به این بستگی دارد كه آنان چه كسانی هستند و چه چیزهایی برای گفتن دارند.

در زمینه افتضاح اطلاعاتی لبنان هم مشخص نیست كه چه كسی را باید مسوول دانست. فردی كه واحد مربوط به حزب الله را مدیریت می كرد، همچنان بر مسند قدرت است. او مسوولیت واحدهای مربوط به ایران و فلسطین را نیز برعهده دارد.

مدیر واحد ضد اطلاعات سیا كه یكی از اندك مدیران زن در این سازمان بود، به تازگی و پس از پنج سال مدیریت، بازنشسته شد. اما سیا از او به نیكی یاد می كند و مواردی چون دستگیری اخیر جاسوسان روسی در آمریكا را به مدیریت او نسبت می دهد.

مدیر جدید ضد اطلاعات در سازمان سیا، فردی است كه پیش از این سابقه فعالیت اطلاعاتی در مسكو، جنوب آسیا، اروپا و بالكان

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها