کد خبر: ۲۷۴۷۹۸
زمان انتشار: ۲۳:۳۸     ۰۹ آذر ۱۳۹۳
به گزارش پایگاه 598 به نقل از ایسنا، مانده تسهیلات اعطایی بانکها و موسسات اعتباری در دفاتر آنها در پایان شهریورماه با رشد ۷.۱ درصدی نسبت به اسفند سال گذشته از مرز ۵۳۵ هزار میلیارد تومان گذشت.
در حالی بانکها تسهیلات خود را در قالب حدود ۹ عقد پرداخت می‌کنند که مشارکت مدنی و فروش اقساطی نسبت به سایر عقود تفاوت قابل ملاحظه‌ای دارند به طوری که مجموع مانده آنها حدود ۶۹ درصد تسهیلات پرداختی را تشکیل می دهد.
بر این اساس مانده وام های پرداختی در مشارکت مدنی در انتهای شش ماه اول سال بیش از ۲۰۷ هزار و ۲۸۱ میلیارد تومان بوده که نسبت به پایان سال قبل چهار درصد رشد دارد.
همچنین تا این بازه زمانی، تسهیلاتی که در قالب فروش اقساطی پرداخت شده با بیش از ۱۶۲ هزار و ۱۷۰ میلیارد تومان در یک رده پایین تر از مشارکت مدنی قرار دارند.
این در حالی است که بازپرداخت پلکانی تسهیلات در قالب فروش اقساطی که بیش تر منحصر به فروش اقساطی مسکن بود، اخیرا با بخشنامه‌ای از سوی بانک مرکزی عمومیت بیشتری پیدا کرد به گونه ای که از این پس دریافت کنندگان وام های فروش اقساطی در بخش های دیگر نظیر تولید، ماشین آلات، حمل و نقل و تاسیسات نیز می توانند نسبت به پرداخت پلکانی اقساط خود اقدام کنند.
اما مانده وام های پرداختی قرض الحسنه در شهریورماه با رشد ۱.۹ درصدی در مقایسه با اسفند ۱۳۹۲ به بیش از ۲۶ هزار و ۵۶۷ میلیارد تومان رسید.
همچنین مانده جعاله با مانده ای حدود۲۶ هزار و۲۵۸ میلیارد تومان، مشارکت حقوقی با ۱۴ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان و مضاربه با ۱۴ هزار و ۵۶۴ میلیارد تومان در رتبه های بعدی پرداخت تسهیلات بانکها و موسسات اعتباری قرار دارند.
در میان عقود مورد استفاده بانکها در پرداخت وام، سلف بیشترین کاهش را در پایان شهریور داشته است به گونه‌ای که مانده آن با کاهش حدود ۱۱.۳ درصدی به ۱۵۲۴ میلیارد تومان رسیده است.
سهم اجاره به شرط تملیک وسرمایه گذاری مستقیم در مجموع ۵۳۵ هزار میلیارد تومانی مانده تسهیلات اعطایی بانکها و موسسات اعتباری به ترتیب ۲۷۲۲ میلیارد و ۵۲۲۷ میلیارد تومان است.
بنابر آمار و ارقام ارائه شده از سوی بانک مرکزی در پایان شهریور ماه امسال، بانکها و موسسات اعتباری بیش از۷۳ هزار و ۸۱۳ میلیارد تومان در سایر عقود پرداخته اند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها