کد خبر: ۲۷۴۷۹۳
زمان انتشار: ۲۳:۳۵     ۰۹ آذر ۱۳۹۳
رئیس سازمان غذا و دارو با انتقاد از کسانی که در مسئله تغذیه ایرانیان اغراق می‌کنند، گفت: مصرف نوشابه در ایران برخلاف آن چیزی که می‌گویند، یک چهارم پرمصرف‌ترین کشور جهان است، اما در مقابل، مصرف نمک در ایران، دو برابر میانگین جهانی است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس ؛ رسول دیناروند در اولین کنگره بین‌المللی و سیزدهمین کنگره تغذیه ایران گفت: بیش از ۱۰ میلیون ایرانی با بیماری‌هایی که غیرواگیر هستند دست و پنجه نرم می‌کنند.

وی ادامه داد: هزینه دارویی درمان سرطان یک‌هزار میلیارد تومان است و این مبلغ درست است که نسبت به کشورهای دیگر کمتر است، اما برای کشوری مانند ایران زیاد به شمار می‌آید.

رئیس سازمان غذا و دارو، اصلاح شیوه زندگی و اصلاح نوع تغذیه را دو راهکار مهم برای پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر مانند فشارخون، سرطان و دیابت خواند و گفت: اولویت سازمان غذا و دارو کنترل وزن است.

وی خاطرنشان کرد: در ۲۰ سال قبل مردم با سوءتغذیه و نبود غذای مناسب مواجه بودند اما اکنون ۵۰ درصد مردم اضافه وزن دارند یا دچار چاقی هستند.

دیناروند با بیان اینکه این موضوع به علت مصرف کالری زیاد است، گفت: مصرف چربی، کربوهیدرات و نمک نسبت به چیزی که توصیه شده است، در ایران بسیار بیشتر است، به طوری که مصرف نمک ۲ برابر میانگین جهانی است.

دیناروند با انتقاد از برنامه‌های صدا و سیما در حوزه سلامت گفت: این رسانه به جای دعوت از پزشکان و نشان دادن روش درمان بیماری‌های مختلف باید متخصصان تغذیه را دعوت کند تا آنها تغذیه سالم را به مردم معرفی کنند.

وی با اشاره به این موضوع که تغذیه نقش اصلی در ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر را دارد، گفت: پیشنهاد می‌کنم که مسئولان صدا و سیما برنامه‌های آشپزی شبکه‌های مختلف را مختص به آموزش پخت غذاهای کم‌کالری و سالم کنند.

رئیس سازمان غذا و دارو افزود: امروز ثابت شده که توجه اصلی باید به افزایش وزن باشد و سرانه غلات دریافتی مردم ایران ۲ برابر میانگین جهانی است و کربوهیدرات آن سبب افزایش وزن می‌شود.

وی با انتقاد از اظهارنظرهای برخی در مورد تغذیه ایرانیان گفت: باید از اغراق در بیان نوع تغذیه مردم بپرهیزیم و نگوییم که مردم ما بیشترین مصرف‌کننده نوشابه در دنیا هستند، چرا که آمار نشان می‌دهد مصرف ایران یک چهارم مصرف کشور اول در این زمینه است.

دیناروند با بیان اینکه مصرف میوه و سبزیجات ما در ایران دو برابر کشورهای توسعه‌یافته است، گفت: این موضوع بسیار خوبی است که باید در افزایش آن بکوشیم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها