کد خبر: ۲۷۳۱۲
زمان انتشار: ۲۱:۲۱     ۲۹ آبان ۱۳۹۰
به گزارش ایرنا ، رئیس سازمان سرمایه گذاری و کمک های فنی و اقتصادی ایران از فعال شدن نمایندگی ها و شعب بانک های خارجی در ایران خبر داد و گفت: بانک مرکزی در صورت صلاح دید اسامی آنها را اعلام می کند.
بهروز علیشیری در حاشیه دومین کارگاه آموزشی بین المللی ' مشارکت بخش عمومی - خصوصی ، افزود: قوانین تاسیس بانک ها در ایران تصویب و آیین نامه آن نیز توسط شورای پول و اعتبار تدوین و در اختیار بانک ها قرار گرفته است.
وی ادامه داد: مجوز صدور تاسیس بانک ،شعبه ، نمایندگی ، باجه برعهده بانک مرکزی است و طبق آخرین مکاتبات در خواست دو بانک جدید از سوی کشورهای آسیایی و اروپایی نیز دریافت شده است .
علیشیری با بیان آنکه، مجوز صدور تاسیس بانک های خارجی ، توسط بانک مرکزی صادر می شود، گفت: پس از این مرحله مجوز سرمایه گذاری خارجی نیز صادر می شود.
به گفته وی، علاوه بر برخی از بانک های خارجی که در ایران فعال شدند و مجوزهای خود را دریافت کردند، درخواست سایر بانک ها نیز در حال ارزیابی است .
وی با بیان آنکه ، ورودی های سرمایه گذاری خارجی هر سال در سه یا چهار ماهه سال بعد مشخص می شود ، اظهار داشت: آمار سرمایه گذاری خارجی پس از برگزاری مجمع شرکت ها ، تصویب ورودی سرمایه گذاری خارجی و ارایه به سازمان سرمایه گذاری خارجی مشخص می شود.
علیشیری تصریح کرد: هر چند آمارهای سال جاری از سرمایه گذاری خارجی مقدماتی است اما امسال بیش از 5 میلیارد دلار در طی 14 جلسه سرمایه گذاری خارجی مصوب شده است .
وی ادامه داد: بر اساس ارزیابی ها این میزان نسبت به سال گذشته رشد مناسبی داشته ضمن آنکه آمارهای ورودی سرمایه گذاری خارجی کشور طی 8 ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد مناسبی داشته به نحوی که حدود یک تا دو میلیارد دلار آمار مقدماتی ورودی سرمایه گذاری خارجی افزایش داشته است .
وی اظهار امیدواری کرد: روند رشد سرمایه گذاری خارجی در سال جاری همانند دو سال گذشته رشد داشته باشد.
به گفته معاون وزیر اقتصاد ، حجم درخواست سرمایه گذاری ایرانیان خارج از کشور رو به رو رشد است و در سال 89 قریب 300 درصد رشد در ورود سرمایه های ایرانیان خارج از کشور داشته ایم .
علیشیری درباره تاثیر نوسانات نرخ ارز بر سرمایه گذاری خارجی گفت: هر نوسانی تاثیراتی مثبت ومنفی را بر شاخص های اقتصادی می گذارد اما برای کسانی که منابع ریالی استفاده می کنند و تولیدات خود را به سایر کشورها ارایه می کنند سود داشته است .
به گفته وی ، این در حالی است رشد نرخ ارز برای صاحبان بنگاه هایی که از مواد اولیه خارجی استفاده می کنند منجر به رشد هزینه های تولید می شود.
وی تثبیت نرخ ارز را از وظایف دولت دانست وافزود: باید به بنگاه های اقتصادی که به ارزهای خارجی نیاز دارند این اطمینان را داد که اقتصاد کلان دارای ثبات است.
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: صندوق سرمایه گذاری ایرانیان خارج از کشور ، در مرحله اجرا متوقف شده زیرا برخی از شرکت های خواهان مشارکت از صندوق خارج شدند.
وی از تشکیل مجمع عمومی فوق العاده این صندوق خبر داد و گفت: در این مجمع برای ادامه فعالیت یا انحلال آن تصمیم گیری می شود.
وی درباره تاثیر پرونده هسته ای و گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی هسته ای برسرمایه گذاری خارجی گفت: طرف مذاکره ایران برای سرمایه گذاری خارجی بخش خصوصی است و آنها از دایره تحریم خارج هستند ، ضمن آنکه سرمایه گذاری مستقیم خارجی و فاینانس ها ( تامین مالی) نیز مشمول این فرآیند نمی شوند.
علیشیری تصریح کرد: اگر در قواعد جدید ، بخش خصوصی نیز تحریم شود این رویکرد بیهوده است زیرا نهادی های بین المللی و دولت ها نمی توانند برای بخش خصوصی تعیین تکلیف کنند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها