وی افزود: این موافقتنامه در امتداد تفاهمنامه قبلی که چند ماه گذشته بین شرکت ساخت و توسعه و طرف چینی مبادله شده بود، به امضای طرفین رسید.
نورزاد گفت: در راستای تحقق سیاستهای دولت یازدهم برای تامین و جذب منابع طرحهای تملک داراییهای سرمایهای فارغ از منابع عمومی لازم است از تمامی ظرفیتها و روشهای موجود تامین مالی بهره برد که امضای این موافقتنامه در همین راستا و برای تکمیل طرح و ساخت راه آهن تهران-همدان-سنندج است.
وی اضافه کرد: در این موافقتنامه پیمانکار چینی مسئول تامین منابع مالی به روش فاینانس نیز است که مواردی از این دست ما را در پیشبرد اهداف توسعه خطوط ریلی مبتنی بر سیاست های اقتصاد مقاومتی در کشور یاری خواهد کرد.
نورزاد ادامه داد: پس از سفر رئیسجمهور به چین توافقات راهگشایی برای استفاده از ظرفیت فاینانس بین دو کشور انجام و بسترهای لازم برای این امر محقق شد که امضای این موافقتنامه پیمان حاصل همین ارتباطات موثر مابین دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه تاکید کرد: در این جلسه مقرر شد تا طرفین نسبت به انجام مقدمات LC در اسرع وقت اقدام نمایند و در خلال گشایش LC، بررسیهای فنی برای دستیابی به توافق نهایی و امضا و مبادله قرارداد را انجام دهند.
بنابراین گزارش مبلغ این قرارداد به روش فاینانس از طریق خط اعتباری ایران و چین تامین خواهد شد.
طرح راه آهن تهران-همدان-سنندج به طول 410 کیلومتر و یک خطه با سرعت 160 کیلومتر در ساعت برای مسافری و 120 کیلومتر برای باری طراحی شده است، این طرح در مسیر خود از شهرهای تهران، رباط کریم، ساوه، فامنین، همدان، بهار، قروه و سنندج عبور میکند.
همچنین تعداد 12 ایستگاه شامل همدان و ساوه (بعنوان ایستگاههای تشکیلاتی درجه 1)، نوبران و فامنین (به عنوان ایستگاههای مسافری درجه 2) و 8 ایستگاه درجه3 (که در دو فاز اول و دوم ساخته میشوند) در این مسیر در نظر گرفته شده است.
این طرح علاوه بر آنکه از لحاظ حمل و نقل داخلی بار و مسافر استانهای همدان و کردستان را به شبکه راهآهن سراسری متصل میکند، موجب فراهم آوردن بستری مناسب به منظور احداث طرحها و صنایع جدید، بهبود و گسترش شبکه ترابری منطقه و همچنین افزایش ایمنی سیر و کاهش مصرف سوخت میشود.