کد خبر: ۲۷۲۶۸
زمان انتشار: ۱۵:۵۸     ۲۹ آبان ۱۳۹۰
روزنامه روس:
کارشناسان معتقدند که اظهارات وزیر دفاع آمریکا در مورد مطرح نبودن حمله نظامی به ایران در حالی است که این کشور همواره متحدین خود را علیه ایران تحریک کرده و سعی در وخیم جلوه دادن اوضاع خلیج فارس دارد.

به گزارش سرويس بين الملل 598 به نقل از خبر گزاري فارس به نقل از روزنامه «ایزوستیا»، "لئون پانه تا" وزیر دفاع آمریکا روز جمعه اعلام کرد که حمله نظامی به ایران می‌تواند آسیب بسیار جدی به اقتصاد جهانی وارد کند و لازم است تا همان روش گذشته در پیش گرفته شود و تلاش جامعه بین الملل باید بر این اصل باشد تا اعمال فشار سیاسی-دیپلماتیک زیادی بر مقامات تهران وارد کنند.  

حال این سئوال مطرح می‌شود که آیا می‌توان این اظهارات را صادقانه دانست؟ کارشناسان روسی در این مورد ابراز تردید کرده‌اند.

"رجب صفروف" مدیر مرکز مطالعات ایران معاصر می‌گوید: وزیر دفاع آمریکا بطور علنی هر حرفی را ممکن است بزند، ولی پنتاگون با توجه به آخرین گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد برنامه هسته‌ای ایران خود را برای اقدامات نظامی احتمالی علیه جمهوری اسلامی آماده می‌کند و اظهارات مقامات اسرائیلی در مورد احتمال حمله به ایران قطعا بدون مشورت و آگاهی دولت آمریکا نبوده است.

به عقیده این کارشناس روس، مقامات واشنگتن همه تلاش خود را بکار خواهند بست تا متحدین خود، اسرائیل، انگلیس و فرانسه را علیه ایران تحریک کنند و در عین حال اوضاع در منطقه خلیج فارس را متشنج کنند.

صفروف افزود: اسرائیل هرگز بصورت یک‌جانبه اقدام به حمله به ایران نخواهد کرد و آمریکا در این صورت قطعا به اسرائیل کمک خواهد کرد، حال این مساعدت می‌تواند از لحاظ فنی باشد، یا اقدامات جاسوسی و یا تامین مالی.

"یوگنی ساتانوفسکی" رئیس موسسه خاورمیانه آکادمی علوم روسیه معتقد است: پانه تا پیش از این ریاست سازمان سیای آمریکا را برعهده داشت و در کابینه وزرای بیل کلینتون هم فعالیت داشت، بنابراین از لحاظ سیاسی تجربه زیادی دارد و اکنون از تجارب خود در پست وزارت دفاع  به خوبی استفاده خواهد کرد.   

به گفته وی، اظهارات وزیر دفاع آمریکا در واقع علامت دیگری برای مقامات تهران است که  نشان دهد آمریکا علاقه‌ای به جنگ ندارد و هدف از آن ترغیب ایران به همکاری بیشتر با آژانس بین المللی انرژی اتمی است. ولی مقامات واشنگتن قطعا همه گزینه‌ها را مد نظر داشته و خود را برای هر شرایطی آماده خواهند کرد. آنها این مسئله را هرگز پنهان نکردند.

البته "رودیک ایسکوژین" سناتور شورای فدراسیون روسیه یادآور شده است که آمریکا و اسرائیل بدون آنکه نیم نگاهی به روسیه و چین داشته باشند، دست به هیچ اقدامی علیه ایران نخواهند زد.
 
به گفته وی، مقامات مسکو موافق نشان دادن شدت عمل بیشتر نسبت به ایران نیستند و مخالف اعمال تحریم‌های شدیدتر علیه تهران هستند، چه رسد به حمله نظامی. آنها همچنان ادامه مذاکرات سازنده را راه حل مشکلات می‌دانند.

به عقیده ایسکوژین، و این برخورد می‌تواند نتیجه بخش باشد. در رابطه با ایران باید بطور دائم و با ابتکارعمل کار کرد و ما شاهد بودیم که همین روش باعث شد تا مقامات تهران آمادگی خود را برای مثال در خصوص پذیرفتن بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کنند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها