کد خبر: ۲۷۲۶۶
زمان انتشار: ۱۸:۳۳     ۲۹ آبان ۱۳۹۰
لحیات خبر داد
یک روزنامه فرامنطقه‌ای از سفر ناگهانی یک هیت ناشناس از مقامات آمریکایی به عراق برای ازسرگیری مذاکرات محرمانه درباره اعطای مصونیت به مربیان نظامی آمریکایی در عراق خبر داد

به گزارش سرويس بين الملل 598 به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای "الحیات" چاپ لندن در خبری نوشت که یک هیئت آمریکایی دیروز وارد عراق شده‌اند تا موضوع روابط میان بغداد و واشنگتن، پس از عقب‌نشینی کامل نیروهای آمریکایی از عراق را بطور محرمانه پیگیری کند.

بر اساس این گزارش؛ این هیئت که هنوز هویت اعضای آن مشخص نشده است، در این سفر بر موضوع اعطای مصونیت به مربیان نظامی آمریکایی متمرکز خواهد بود و با مقامات عراقی در این‌باره رایزنی خواهد کرد.

در این گزارش آمده است: هیئت آمریکایی مذکور بلافاصله پس از ورود به عراق با "نوری المالکی" نخست‌وزیر این کشور دیدار کرد.

"عادل برواری" یکی از مشاوران دولت عراق در تماس تلفنی با الحیات خبر ورود این هیئت آمریکایی را تایید کرد و گفت که وظیفه این هیئت درباره 3 پرونده اصلی است که عبارتند از؛

1- تدابیر امنیتی و روند عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از عراق و مشخص کردن تعداد مربیان نظامی آمریکایی که قرار است در عراق باقی بمانند
2- بررسی روابط میان بغداد و واشنگتن پس از 2011
3- تحولات جاری در منطقه و انقلاب‌های مردمی در منطقه و تاثیر آن بر عراق

وی تاکید کرد که طرف عراقی همچنان بر عدم اعطای مصونیت به مربیان آمریکایی پافشاری می‌کند، با این وجود ترجیح می‌دهد توافق دوجانبه‌ای در این‌باره صورت گیرد.

بنا بر این گزارش، این هیئت قرار است با "جلال طالبانی" رئیس‌جمهور و تعدادی از مقامات بلندپایه سیاسی عراق دیدارهایی داشته باشد.
 
طبق توافقنامه امنیتی امضاء شده میان بغداد و واشنگتن در سال 2008 هیچ نظامی آمریکایی نباید پس از سال جاری میلادی در خاک عراق باقی بماند. نخست وزیر عراق نیز اخیرا اعلام کرده است که هیچ نظامی یا پایگاه نظامی آمریکایی پس از 2011 در عراق فعالیت نخواهند داشت اما آمریکا اکنون تلاش دارد تا به بهانه حراست از سفارت خود در عراق تعداد گارد حفاظتی خود در این سفارت را چندین هزار نفر افزایش دهد و به بهانه آموزش نیروهای عراقی نیز تعدادی از مربیان خود را در این کشور نگه دارد اما مشکلی که اکنون وجود دارد این است که، واشنگتن خواستار اعطای مصونیت ویژه به این نظامیان است که بغداد با آن مخالفت می‌کند و تا کنون زیر بار این موضوع نرفته است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها