کشورهای مجری مالیات بر ارزش افزوده برحسب منطقه
ردیف |
منطقه |
تعداد کشورهای مجری مالیات بر ارزش افزوده |
1 |
آسنان(ASEAN) |
7 |
2 |
آسیا |
19 |
3 |
اروپا |
53 |
4 |
اقیانوسیه |
7 |
5 |
آمریکای جنوبی |
11 |
6 |
کارائیب، آمریکای شمالی و مرکزی |
19 |
7 |
آفریقا |
44 |
جمع |
160 |
براساس گزارشی که دفتر تحقیقات و سیاست های مالی وزارت
امور اقتصادی و دارایی تهیه کرده مشخص شده که مالیات بر ارزش افزوده
بیشترین مقبولیت را در کشورهای اروپایی دارد که مهمترین دلیل آن به سیاست
هماهنگ سازی سیستم مالیاتی و بهبود جریان کالاها و خدمات تمام کشورهای عضو
اتحادیه اروپا بر میگردد. به طوریکه اتحادیه اروپا یکی از پیش نیازهای
لازم به منظور عضویت در جامعه اروپا را پذیرش مالیات بر ارزش افزوده توسط
کشور مربوط در نظر گرفته است. به علاوه، انتقال از سیستم برنامه ریزی
متمرکز به سیستم متکی به مکانیزم بازار نیز لزوم تغییر سیستم مالیاتی را در
کشورهای اروپایی مرکزی و شرقی ایجاب کرد.
براساس آنچه در گزارش دفتر تحقیقات و سیاست های مالی وزارت امور اقتصادی و
دارایی آمده است کشورهای مجری مالیات بر ارزش افزوده دارای ساختارها و سطح
درآمدی متفاوت از یکدیگر هستند. این بدان معنا است که مالیات بر ارزش
افزوده نه تنها در کشورهای توسعه یافته قابلیت اجرا دارد، بلکه امکان پیاده
سازی آن در کشورهای در حال توسعه و کمتر توسعه یافته نیز وجود دارد. با
این وجود اکثر کشورهایی که به عنوان پیشرو در اجرای مالیات بر ارزش افزوده
بودهاند، کشورهای توسعه یافته و اروپایی هستند و سایر کشورها تدریجا با
مشاهده موفقیت کشورهای مذکور و آگاهی از مزایای مالیات بر ارزش افزوده آنرا
در نظام مالیاتی خود معرفی کردند. در این ارتباط، مالیات بر ارزش افزوده
در چند سال اخیر در کشورهایی مانند کنگو (2012)، لائوس (2009)، نیوئه
(2009)، گویان (2007)، تاجیکستان (2007)، ایران (2008) و بوسنی (2006) و
... اجراء شده است.
کشورهای مجری مالیات بر ارزش افزوده به تفکیک سال اجراء
ردیف |
نام کشورها |
سال اجراء |
ردیف |
نام کشورها |
سال اجراء |
1 |
برزیل |
1964 |
46 |
دانمارک |
1967 |
2 |
اوروگوئه |
1972 |
47 |
آلمان |
1968 |
3 |
آرژانتین |
1974 |
48 |
فرانسه |
1968 |
4 |
شیلی |
1974 |
49 |
سوئد |
1969 |
5 |
کره جنوبی |
1977 |
50 |
هلند |
1969 |
6 |
اکوادور |
1981 |
51 |
لوکزامبورگ |
1970 |
7 |
کامبودیا |
1983 |
52 |
بلژیک |
1971 |
8 |
اندونزی |
1984 |
53 |
ایرلند |
1972 |
9 |
تایوان |
1986 |
54 |
اتریش |
1973 |
10 |
نیوزیلند |
1986 |
55 |
انگلیس |
1973 |
11 |
بولیوی |
1986 |
56 |
ایتالیا |
1973 |
12 |
ژاپن |
1989 |
57 |
اسپانیا |
1986 |
13 |
پاکستان |
1990 |
58 |
پرتغال |
1986 |
14 |
بنگلادش |
1991 |
59 |
یونان |
1987 |
15 |
قزاقستان |
1991 |
60 |
مجارستان |
1988 |
16 |
پرو |
1991 |
61 |
کنیا |
1990 |
17 |
تایلند |
1992 |
62 |
آذروس |
1991 |
18 |
ازبکستان |
1992 |
63 |
استونی |
1991 |
19 |
فیجی |
1992 |
64 |
بلاروس |
1991 |
20 |
پاراگوئه |
1992 |
65 |
بنین |
1991 |
21 |
الجزایر |
1992 |
66 |
مالی |
1991 |
22 |
سنگاپور |
1993 |
67 |
مصر |
1991 |
23 |
ترکمنستان |
1993 |
68 |
آذربایجان |
1992 |
24 |
ونزوئلا |
1993 |
69 |
قبرس |
1992 |
25 |
چین |
1994 |
70 |
ارمنستان |
1993 |
26 |
ساموا |
1994 |
71 |
جمهوری اسلواکی |
1993 |
27 |
نپال |
1997 |
72 |
جمهوری چک |
1993 |
28 |
فیلیپین |
1998 |
73 |
رومانی |
1993 |
29 |
مغولستان |
1998 |
74 |
لهستان |
1993 |
30 |
وانواتو |
1998 |
75 |
نیجریه |
1993 |
31 |
کامبودیا |
1999 |
76 |
بلغارستان |
1994 |
32 |
ویتنام |
1999 |
77 |
فنلاند |
1994 |
33 |
قرقیزستان |
1999 |
78 |
آلبانی |
1995 |
34 |
استرالیا |
2000 |
79 |
لتونی |
1995 |
35 |
اردن |
2001 |
80 |
مالت |
1995 |
36 |
لبنان |
2002 |
81 |
غنا |
1998 |
37 |
سریلانکا |
2002 |
82 |
کرواسی |
1998 |
38 |
گینه نو |
2004 |
83 |
اسلوانی |
1999 |
39 |
هند |
2005 |
84 |
کامرون |
1999 |
40 |
تانگو |
2005 |
85 |
چاد |
2000 |
41 |
تاجیکستان |
2007 |
86 |
سنگال |
2001 |
42 |
گویان |
2007 |
87 |
مالاوی |
2002 |
43 |
ایران |
2008 |
88 |
اتیوپی |
2003 |
44 |
لائوس |
2009 |
89 |
بوسنی |
2006 |
45 |
نیوئه |
2009 |
90 |
کنگو |
2012 |
دفتر تحقیقات و سیاست های مالی معاون اقتصادی وزارت امور
اقتصادی و دارایی در گزارشی تحقیقی به مقایسه تطبیقی ساختار نرخ گذاری
مالیات بر ارزش افزوده در ایران و کشورهای عضو اتحادیه اروپا پرداخته است.
به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از خبر آنلاین، در این گزارش به شیوه آغاز و
پیشبرد این نوع مالیات در ایران و کشورهای اروپایی پرداخته شده است. طبق
اعلام معاون اقتصادی وزارت اقتصاد، هنگام تدوین و تصویب قانون مالیات بر
ارزش افزوده در ایران در سال 1387 نرخ استاندارد به صورت واحد و 3 درصد
تعیین شد که در مقایسه با نرخهای موجود آن زمان در سایر کشورهای مجری
مالیات بر ارزش افزوده در پایین ترین حد قرار داشت. در قانون برنامه پنجم
توسعه اقتصادی مقرر شد، نرخ مالیات برارزش افزوده از سال 1390 سالانه 1
واحد درصد افزایش یابد و در سال 1394 به 8 درصد برسد. علیرغم این پیش بینی،
در قانون بودجه سال 1393، نرخ مالیات بر ارزش افزوده 8 درصد تعیین شده
است. آنطور که در قانون بودجه آمده است از این امسال یک درصد از این مالیات
برای بخش سلامت هزینه می شود.
بر اساس گزارش دفتر تحقیقات و سیاست های مالی وزارت اقتصاد، در 27 کشور عضو
اتحایه اروپا در زمان معرفی مالیات مذکور، نرخ مالیات استاندارد به صورت
واحد انتخاب شده بود. نرخ مالیات بر ارزش افزوده در زمان معرفی در 19 درصد
از کشورها (5 کشور از 27 کشور) بیشتر از 20 درصد، 41 درصد از آنها (11 کشور
از 27 کشور) بین 15 الی 20 درصد، 19 درصد بین 10 الی 15 درصد و مابقی
نرخهای 10 و کمتر از 10 درصد را اعمال کردند.
متوسط نرخ مالیات بر ارزش افزوده در اتحادیه اروپا در سال 2014 معادل 21
درصد است. در این ارتباط در 7 کشور، نرخ مالیات بر ارزش افزوده 21 درصد، در
10 کشور نرخها بالاتر از 21 درصد و در 10 کشور نیز نرخها پایینتر از 21
است.
طبق این گزارش، در نظام مالیات بر ارزش افزوده ایران، نرخهای کمتر از نرخ
استاندارد تعریف نشده است. این در حالی است که در اکثر کشورهای عضو اتحادیه
اروپا (19 کشور از 27)، نرخهای کمتر از نرخ استاندارد نیز وجود دارد.
تحقیقات معاونت اقتصادی وزارت اقتصاد نشان می دهد که در سال 2014 از بین 27
کشور فقط دانمارک نرخهای کمتر از نرخ استاندارد را بکار نمیگیرد. میزان
نرخ ترجیحی در کشورهای مذکور بین 5 درصد (قبرس، لیتوانی، لوکزامبورگ، مالت و
رومانی) و 18 درصد (مجارستان) قرار دارد. علاوه براین، در برخی از
کشورهای عضو اتحادیه اروپا شامل استونی، فرانسه، لوکزامبورگ، ایتالیا و
ایرلند نرخ های بسیار کمتر از نرخ استاندارد نیز تعریف شده است که ساختار
این نرخ ها به صورت واحد و در دامنه 2.1 الی 4.8 قرار دارند. طبق اعلام
معاونت اقتصادی وزارت اقتصاد، نرخهای کمتر از نرخ استاندارد در کشورهای
عضو اتحادیه اروپا براساس ساختار تک نرخی یا چندنرخی وضع میشود. به همین
دلیل در زمان معرفی مالیات بر ارزش افزوده اکثر کشورها ساختار واحد را
برگزیدند و تنها در کشورهای یونان، ایرلند، مجارستان، فنلاند و سوئد ساختار
دوگانه معرفی شد. این در حالی است که در سال 2014 ساختارهای چندگانه برای
اعمال نرخهای مذکور از مقبولیت بیشتری برخوردار شد و در 14 کشور (بیش از50
درصد از کشورها) از نرخهای دوگانه و در 3 کشور از نرخهای سه گانه استفاده
شده است.
جدول نرخ مالیات بر ارزش افزوده در اتحادیه اروپا (درصد)
ردیف |
کشور |
سال معرفی مالیات بر ارزش افزوده |
نرخ های مالیات بر ارزش افزوده |
|
در زمان معرفی |
در سال 2014 |
|||
1 |
بلژیک |
1971 |
18 |
21 |
2 |
بلغارستان |
1994 |
18 |
20 |
3 |
جمهوری چک |
1993 |
23 |
21 |
4 |
دانمارک |
1967 |
10 |
25 |
5 |
آلمان |
1968 |
10 |
19 |
6 |
استونی |
1991 |
10 |
20 |
7 |
یونان |
1987 |
18 |
23 |
8 |
اسپانیا |
1986 |
12 |
21 |
9 |
فرانسه |
1968 |
16.66 |
20 |
10 |
ایرلند |
1972 |
16.37 |
23 |
11 |
ایتالیا |
1973 |
12 |
21 |
12 |
قبرس |
1992 |
5 |
19 |
13 |
لتونی |
1995 |
18 |
21 |
14 |
لیتوانیا |
1994 |
18 |
21 |
15 |
لوکزامبورگ |
1970 |
8 |
15 |
16 |
مجارستان |
1988 |
25 |
23 |
17 |
مالت |
1995 |
15 |
18 |
18 |
هلند |
1969 |
12 |
21 |
19 |
اتریش |
1973 |
16 |
20 |
20 |
لهستان |
1993 |
22 |
23 |
21 |
پرتغال |
1986 |
16 |
23 |
22 |
رومانی |
1993 |
18 |
24 |
23 |
اسلوانی |
1999 |
19 |
22 |
24 |
جمهوری اسلواکی |
1993 |
23 |
20 |
25 |
فنلاند |
1994 |
22 |
24 |
26 |
سوئد |
1969 |
11.11 |
25 |
27 |
انگلیس |
1973 |
10 |
20 |
متوسط |
- |
- |
21.2 |