کد خبر: ۲۶۹۱۸۴
زمان انتشار: ۲۰:۱۵     ۲۰ آبان ۱۳۹۳
درحالی دولت رقم ۲ هزار میلیارد ریال به نگهداری از راه‌ها و خرید ماشین آلات راهداری اختصاص داد که هزینه نگهداری از راه‌ها سالانه بیش از ۷ هزار میلیارد تومان برآورد شده است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از مهر ؛ در حالی هیات دولت در جلسه اخیر خود با اختصاص دو هزار میلیارد ریال به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای برای تامین ماشین آلات ناوگان راهداری کشور برای مقابله با حوادث غیرمترقبه و بازسازی راه ها و زیرساخت های خسارت دیده حمل و نقل موافقت کرد که شبکه راه‌های کشور به دلیل بی توجهی به نگهداری در گذشته با مشکلات زیادی روبرو است.

در کشور حدود ۲۰۰ هزار کیلومتر راه ارتباطی وجود دارد که این شبکه راه ها شامل دو هزار و ۱۰۰ کیلومتر آزادراه، ۱۳ خزار کیلومتر بزرگراه و ۲۱ هزار کیلومتر راه اصلی است که برای نگهداری از آنها نیاز به سالانه ۷ هزار میلیارد تومان اعتبار است به خصوص اینکه در سال های گذشته به بخش عمده ای از این راه ها توجهی نشد و در حال حاضر شرایط مناسبی ندارند وباید هرچه زودتر عملیات نگهداری در آنها انجام شود.

از مجموع کل راه های کشور ۳۳ هزار کیلومتر مربوط به راه شریانی و اصلی است که بیشترین حجم ترافیک در کشور از این راه ها عبور می‌کند، بنابراین نگهداری از این راه‌ها باید در اولویت قرار گیرد اما در سال‌های گذشته بی‌توجهی به عملیات تعمیر و نگهداری موجب شد که بخشی از این راه‌ها با مشکلات بیشتری روبرو شوند.

براساس این گزارش، برای نگهداری جاده‌ها باید ۲ تا ۶ درصد از ارزش جاده‌ اختصاص پیدا کند که این رقم در بین کشورهای مختلف متفاوت است به طوری که در کشورهای صنعتی و توسعه یافته ۶ درصد، در کشورهای توسعه نیافته ۲ درصد و در کشورهای در حال توسعه ۴ درصد تخمین زده شده است.

همچنین ساخت هر کیلومتر راه جاده‌ای در کشور ما بین ۲ تا ۸ میلیارد تومان و ساخت یک کیلومتر آزادراه بین ۳ تا ۵ میلیارد تومان هزینه دارد که با توجه به وجود ۲۰۰ هزار کیلومتر انواع راه‌ها در کشور، ارزش راه ها در ایران به ۲۰۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد که این حجم بزرگ از سرمایه نیاز به هزینه بیشتری برای نگهداری دارد.

این گزارش می‌افزاید؛ راه‌های روستای با ۱۳۰ هزار کیلومتر طول بیشترین کمبود بودجه ای را برای نگهداری در سال های گذشته داشتند به طوری که در طی این سالها اعتباری برای نگهداری از این راه‌ها پیش بینی نشد؛ به همین جهت بخشی از راه های روستایی حتی با مشکل خط کشی لاین وسط روبرو بودند که هنوز هم به دلیل کمبود اعتبار در این بخش، اقدام مناسبی انجام نگرفته است.

در این رابطه معاون ساخت راه های روستایی وزارت راه و شهرسازی به مهر گفت: در سال‌های اخیر منابع اعتباری لازم برای نگهداری راه‌ها در اختیار وزارت راه و شهرسازی و ادارات تابعه قرار نگرفت و در طول این سالها اقدام خاصی را انجام ندادیم، ضمن آنکه امسال هم بوجه‌ای برای ساخت، توسعه و نگهداری راه های روستایی در اختیار نداریم.

حسین میرشفیع با بیان اینکه حتی خط کشی‌هایی که باید هر ساله انجام می گرفت هم عقب افتاد، افزود: امسال توافق شده که بخشی از منابع سازمان راهداری در استان ها برای راه‌های روستایی اختصاص پیدا کند که براین اساس حدود ۱۰ میلیارد تومان از منابع سازمان برای نگهداری راه‌ها در اختیار ادارات کل قرار می گیرد تا اقدامات مربوط به خط کشی و نگهداری راه ها را انجام دهند.

ازسوی دیگر، در قانون جرایم رانندگی ذکر شده که باید ۶۰ درصد از جرایم برون شهری برای ایمنی راه ها اختصاص پیدا کند اما تاکنون این رقم به وزارت راه و شهرسازی اختصاص پیدا نکرده است که به گفته میرشفیع  اگر در سال جاری تخصیص داده شود برای افزایش ایمنی در راه‌های روستایی هزینه خواهد شد.

گزارش ها حاکی از آن است که ارزش هر یک کیلومتر از راه‌های روستایی کشور ۳۰۰ میلیارد تومان است و به‌طور معمول باید ۴.۵ درصد از ارزش هزینه ساخت یک‌راه روستایی صرف نگهداری آن شود، موضوعی که در سال های گذشته اتفاق نیافتد و مشکلات زیادی را برای شبکه راه های کشور بوجود آورده است.

گرچه دولت یازدهم سعی کرده بیشتر در حوزه نگهداری از راه ها وارد شود و برنامه ای در حوزه ساخت نداشته باشد اما با گذشت بیش از یکسال از آغاز بکار دولت، همچنان موضوع نگهداری از راه ها تحت تاثیر کمبود بودجه و اعتبار قرار دارد و اقدام مناسبی در این خصوص انجام نگرفته است
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها