کد خبر: ۲۶۹۰۹
زمان انتشار: ۱۴:۴۸     ۲۷ آبان ۱۳۹۰
به گزارش 598 به نقل از بی باک، سناتور جان مک کين سناتور جمهوري­خواه و نامزد پيشين انتخابات رياست جمهوري امريکا مي‌گويد، عقب نشيني از عراق به منزله "پيروزي براي ايران" است.

مک کين روز سه شنبه (24 آبان) گفت، نمي‌توان عقب نشيني نيروهاي نظامي امريکايي از عراق را چيزي جز پيروزي براي ايران دانست.

به گزارش هاآرتص، اين سناتور امريکايي درباره آن چه نفوذ ايران در عراق خواند، ابراز نگراني کرد و گفت: "مسلما محدوديت‌هايي براي اين نفوذ وجود دارد؛ حقيقت اين است که اولويت شماره يک ايران براي امسال، خروج نظاميان امريکايي از عراق است. به اين طريق آن‌ها به اين هدف مي‌رسند."

مک کين هشدار داد که اين عقب­نشيني نشانه "ضعف رهبري، هم در عراق و هم در امريکاست" که عواقب منفي براي ثبات عراق و منافع ملي امريکا در منطقه به دنبال خواهد داشت.

همچنين لئون پانه­تا وزير دفاع امريکا با رد اظهارات مک کين گفت: "ما بيش از 40 هزار نيروي نظامي امريکايي را در منطقه خليج فارس نگه خواهيم داشت. اين نيروها را از منطقه خارج نخواهيم کرد."

نوري المالکي نخست وزير عراق اوايل ماه اکتبر اعلام کرد که کشورش با اعطاي مصونيت به نيروهاي نظامي امريکايي باقي مانده در عراق پس از پايان مهلت مقرر، مخالف است.

هم اکنون حدود 47 هزار نيروي نظامي امريکايي در عراق مستقر هستند که براساس توافق امنيتي دو جانبه واشنگتن و بغداد (سوفا) در سال 2008، همه اين نيروهاي نظامي بايد تا پايان سال 2011 خاک عراق را ترک کنند.

واشنگتن همچنين طبق توافق "سوفا" ملزم بوده است به هرگونه عمليات رزمي در عراق از آگوست 2010 ، پايان دهد.

براساس اعلام سازمان پروژه سانسور، از زمان حمله امريکا به عراق در سال 2003 ميلادي تاکنون بيش از يک ميليون عراقي کشته شده‌اند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها