کد خبر: ۲۶۸۸۱۹
زمان انتشار: ۲۱:۰۲     ۱۹ آبان ۱۳۹۳
در حالی که معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور از تک رقمی شدن نرخ بیکاری در نتیجه سرمایه گذاری های بخش دولتی و خصوصی و اشتغالزایی برای ۴۰۰ هزار نفر خبر می دهد هنوز سایه غول بیکاری بر سر ساکنان ۶ استان کشور سنگینی می کند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از تراز ؛ دولت شمار بیکاران در فصل بهار را دو میلیون و ۵۳۰ هزار نفر ذکر کرده که در فصل تابستان به  دو میلیون و ۲۵۷ هزار نفر کاهش یافته است این در حالی است که ۶ استان کردستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، سیستان و بلوچستان و گیلان؛ بیکارترین استان‌های کشور هستند و بالاترین درصد از مجموع ۲.۴ میلیون بیکار فعلی را در خود جای داده اند.
بررسی نرخ مشارکت اقتصادی در استان های کشور نشان می دهد که دستیابی به نرخ بیکاری ۹.۵ درصدی چندان قابل حصول نمی تواند باشد. براساس گزارش های مرکز آمار ایران به طور مثال  اصفهان در زمستان ۹۲ دارای نرخ بيکاري ۱۰.۹ بوده است. نرخ مشارکت اقتصادي هم در این استان ۶۷.۹ درصد بوده است. در بهار سال جاري همين نرخ مشارکت اقتصادي در استان اصفهان به ۴۳.۶ درصد و نرخ بيکاري هم به ۱۲.۸ درصد رسيده است. نرخ مشارکت اقتصادي همين استان در تابستان سال جاري به رقم ۴۰.۸ درصد رسيده و نرخ بيکاري آن نيز روي عدد ۱۲.۶ درصد شده است. نرخ مشارکت اقتصادي استان البرز هم در حال حاضر روي ۳۶.۴ درصد ايستاده است. استان مرکزي هم در حال حاضر نرخ مشارکت اقتصادي ۳۵.۹ درصدي را براي خود ثبت کرده است. گزارش ها نشان مي دهد بيشترين ميزان مشارکت اقتصادي هم به خراسان شمالي با نرخ بيکاري ۱۶.۲ درصد و مشارکت اقتصادي ۳۹.۳ درصد رسيده است.
همچنين آخرين گزارش رئيس شرکت شهرک هاي صنعتي نشان مي داد از ميان ۳۱ هزار واحد صنعتي کوچک و نيمه کوچک در شهرک هاي صنعتي ۵۰ درصد آنها تعطيل شده اند و يا در آستانه تعطيلي قرار داشته اند. همين امار نشان مي دهد ۱۷ هزار واحد صنعتي کوچک با چنين بحراني مواجه بوده اند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس به خبرنگار «تراز» گفت: دولت در یک سال گذشته وعده های مکرری مبنی بر ایجاد اشتغال و کاهش بیکاری داده و در آمارها نیز بر ایجاد شغل اشاره کرده اما متاسفانه این مساله اصلا مشهود نیست.
نادر قاضی پور افزود: در سال های گذشته شاهد ارائه آمار متناقض درزمینه ایجاد اشتغال بوده ایم و این روند نیز اکنون ادامه دارد زیرا هنوز تعداد فراوانی از افراد کشور به ویژه جوانان تحصیلکرده بیکار هستند.
وی تاکید کرد: دولت بارها تاکید کرده و وعده داده که به دنبال ایجاد اشتغال است حال باید پرسید برنامه های اجرا شده در این زمینه چه نتیجه ای داشته است و چرا هنوز شاهد این تعداد افراد بیکار در کشور هستیم؟
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بخش صنعت و تولید کشور با مشکلات جدی مواجه بوده وبا تمام ظرفیت خود کار نمی کند پس چگونه می توان انتظار داشت که امار اشتغال در این بخش ها بالا رود؟
وی خاطر نشان کرد: هنوز تا رونق ۱۰۰درصد اقتصادی و خروج ار رکود فاصله داریم و دولت باید برنامه ریزی صحح و کارشناسی برای خروج از این وضعیت انجام دهد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها