کد خبر: ۲۶۸۴۷
زمان انتشار: ۲۰:۰۱     ۲۶ آبان ۱۳۹۰
الیوم السابع مشروح گفتگوی احمدی‌نژاد با هیئت مصری
درحالی‌که رئیس جمهوری اسلامی ایران در دیدار با اعضای یک هیئت مصری تاکید کرد، اتحاد مصر و ایران تضمین‌کننده نابودی رژیم صهیونیستی و مهار آمریکا در منطقه خواهد بود، رادیو اسرائیل عین سخنان رئیس جمهوری را پخش کرد.

به گزارش فارس، روزنامه مصری "الیوم السابع" مصر متن گفتگوی اعضای یک هیئت مصری با "محمود احمدی نژاد" در جریان سفر سپتامبر گذشته وی برای شرکت در کنفرانس بیداری اسلامی را منتشر کرد.
 
* بازتاب سخنان رئیس جمهوری در رسانه‌های اسرائیل
 
رادیو اسرائیل بخش‌هایی از سخنان احمدی نژاد در این دیدار را پخش کرد که در پاسخ به اعضای این هیئت گفته بود، اتحاد مصر و ایران، تضمین‌کننده نابودی اسرائیل و مهار آمریکا در منطقه خواهد بود.
احمدی نژاد در دیدار با هیئت مصری ضمن تاکید بر این‌که هیچ‌گاه درپی میانجی‌گری قطر میان خود و آمریکا نبوده‌ایم، انگلیس را به گربه‌ای تشبیه کرده بود که به گردن شتر آمریکایی آویزان شده است.
 
* الیوم السابع: فرمایشات "امام خامنه‌ای" بیانگر تعلق خاطر ایشان به مصر است
 
الیوم السابع مصر با نام‌ بردن و توصیف رهبر معظم انقلاب به "امام خامنه‌ای" و نقل جملاتی از فرمایشات ایشان در سخنرانی معظم له در کنفرانس بیداری اسلامی نوشت: در افتتاحیه کنفرانس بین الملی بیداری اسلامی که سپتامبر گذشته در تهران برگزار شد، امام "علی خامنه‌ای"، رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران بیاناتی ایراد کردند، از جمله این سخن ایشان را عینا نقل می‌کنیم که گفت: "من وقتی تجمع مردمی ملت پر افتخار مصر را از تلویزیون در میدان تحریر دیدم یقین حاصل کردم که این انقلاب پیروز خواهد شد".
المصری الیوم در ادامه به بخش دیگری از فرمایشات مقام معظم رهبری در افتتاحیه این کنفرانس اشاره کردند که فرموده بود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل نظام اسلامی در ایران که زلزله‌ای بزرگ در حکومت‌های دنیاطلب شرق و غرب پدید آورد و ملت‌های مسلمان را به جوش و خروشی بی‌سابقه انداخت، ما غالباً انتظار داشتیم که مصر پیش از همه جا بپا خیزد. سابقه جهاد و روشنفکری و تربیت شخصیت‌های بزرگ مجاهد و متفکر در مصر، این توقع را در دل ما برمی‌انگیخت. اما از مصر صدای واضحی شنیده نمی‌شد. من در دل، خطاب به ملت مصر این شعر ابوفراس را زمزمه می کردم: اَراکَ عَصِیَّ‌ الدَّمعِ شیُمتُک الصبر ـ اَما  لِلهوی نهیٌ علیک و لا امرٌ؛ وقتی ملت مصر را در میدان تحریر و میادین دیگر دیدم،‌ پاسخ خود را شنیدم. ملت مصر با همان زبان دل به من می گفت: بَلی اَنَا مُشتاقٌ و عِندِیَ لَوعةٌ -ولکنَّ مِثلی لایُذاعُ لهُ سِرٌّ .. "
الیوم السابع درباره فرمایشات مقام معظم رهبری به ملت مصر نوشت: با این جملات و عبارت‌های برگزیده که نشان دهنده تعلق خاطر امام (رهبر) ایران به انقلاب مصر است، ایشان انقلاب مصر را امتداد انقلاب ایران دانستند که رویدادهای آن 30 سال پیش حادث شد.
 
* تلاش برای ملاقات با فردی که جزو 100 شخصیت تاثیرگذار جهان است
 
یکی از اعضای این هیئت که یک روزنامه‌نگار مصری است، می‌گوید: با چنین اظهاراتی، ایران در طی ماه‌های پس از انقلاب مصر به قبله دل گروه‌ها و تشکل‌های مختلف سیاسی و مردمی مصر با گرایش‌های مختلف تبدیل شده تا جایی که من این سفرها را موسم حج ایران نامیدم.
این روزنامه‌نگار مصری در ادامه می‌افزاید: به همراه هیئتی از زنان که اکثر آنها نمایندگان جریان‌های سیاسی اسلام‌گرا از حزب الوسط، حزب السلام (صلح)، توسعه، العمل و حزب التحریر بودند، به ایران سفر کردیم، تمام این احزاب دارای گرایش‌های اسلامی هستند، اولین دل‌نگرانی‌ام دیدار با احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران بود، مردی که مجله تایمز آمریکا در سال 2006 او را به عنوان یکی از صد شخصیت تاثیرگذار جهان برگزیده بود و از آن زمان تاکنون روزی نیست که رسانه‌های جهان از او چیزی ننویسند.
 
* احمدی نژاد نماد عشق و علاقه برای مصری‌هاست
 
اما برای مصر احمدی نژاد یک نماد دیگر هم بود،‌ او برای مصری‌ها آمیزه‌ای از عشق و علاقه در کنار ترس و رد بود، به عبارتی دیگر او نماینده کشوری بود که اسرائیل و آمریکا را به وحشت انداخته و آنها را شیطان بزرگ می‌نامد و در برابر آنها قد علم می‌کند، درحالی‌که ما در برابر این دو شیطان همواره سر فرود آورده بودیم.
و در زمانی که با بیم و هراس از این واهمه داشتیم که آیا راکتور هسته‌ای در کشور خود ایجاد کنیم یا خیر ایران برنامه‌های هسته‌ای خود را بدون هرگونه خستگی یا بیم و هراس توسعه می‌داد، تمام اینها ما مصری‌ها را به ابراز شگفتی و محبت وادار می‌دارد، ما در چهره احمدی نژاد، تحقق آنچه را که دوست داریم، می‌بینیم بی‌‌آ‌ن‌که جرات یا قدرت تحقق آن را داشته باشیم. 
 
* تلاش برای دیدار با احمدی نژاد

وی می‌گوید: از زمانی که به تهران پا گذاشتم، در دیدار با هر مسئولی تمایل خود برای دیدار با رئیس جمهور بیان کردم، آن را تلاش بیهوده‌ای بشمار می‌آوردم، چون خود را یک زن روزنامه‌نگار مصری می‌دیدم که حداقل در کشورش درک می‌کند که مسئولان می‌شنوند، اما هرگز منتقل نمی‌کنند، نکته هیجان انگیز این بود که نامه‌هایم به رئیس جمهور توسط زنان مسئولی مانند "نسرین سلطان‌خواه"، معاون امور علمی و فناوری رئیس جمهور و هم‌چنین معاون امور زنان و خانواده و نمایندگانی در مجلس رسید.
روزها گذشت، از دیدار با رئیس جمهور ایران ناامید شده بودم که سلطان‌خواه با من تماس گرفت و گفت که رئیس جمهور با انجام مصاحبه موافقت کرده،‌ اما دیدار در چارچوب ملاقات با تمام اعضای هیئت مصری انجام خواهد شد.
روز موعود به دیدار رئیس جمهور ایران رفتیم، اندکی بعد در باز شد تا احمدی نژاد مرد قدرتمند ایران خنده بر لب وارد سالن شود وبه زنانی از مصر خوشامد بگوید.
 اگرچه احمدی نژاد مردی کوتاه قامت با ظاهری ساده- برعکس حداقل حکام عرب- بود، اما شخصیت کاریزمایی وی به خوبی عیان بود و در همان اولین برخورد طرف مقابل را تحت تاثیر قرار می‌داد.
 
* عدم برقراری رابطه با مصر به معنای وجود اختلاف نیست

هیئت مصری سئوال کرد: از زمان پیروزی انقلاب مصر، مردم این توسط نخبگان و برخی هیئت‌ها نزدیکی خود به ایران را نشان داد، اما تا کنون نه پرچم مصر و نه پرچم ایران در دو کشور به اهتزاز درنیامده، آیا اختلاف مصر و ایران، اختلاف  سیاسی است یا درگیری مذهبی؟
احمدی نژاد گفت: در ابتدا مایلم به ملت مصر تبریک بگویم و تاکید کنم، هیچ اختلافی میان دو ملت ایران و مصر وجود ندارد، معتقدم شما علاقه و آرزوی ایرانی‌ها برای سفر به مصر را احساس کردید، هم‌چنین تاکید می‌کنم هیچ اختلاف سیاسی بین دو کشور وجود ندارد و غرب فتنه‌گر همواره درصدد اختلاف افکنی و شکاف و ایجاد تردید و وحشت میان ماست، زیرا اطمینان دارد، وحدت مصر و ایران برای مابودی اسرائیل و مهار سلطه جویی و سیطره آمریکا و دیگر کشورهای استعمارگر در منطقه کافی است، کمی صبر کنید، روزهای آینده صحت سخنانم اثبات خواهد شد.
 
* هیچ‌گاه خواستار میانجی‌گری از قطر نبوده‌ایم
 
یکی دیگر از اعضای هیئت از احمدی نژاد پرسید، آیا سفر وزیر خارجه ایران به قطر که بزرگ‌ترین پایگاه آمریکا در خلیج فارس تلقی می‌شود و روابط آشکاری با رژیم صهیونیستی دارد، به معنای درخواست میانجی‌گری از قطر میان شما و آمریکا برای آرام کردن فضا حاکم است که بوی جنگ می‌دهد
احمدی نژاد گفت: هرگز، ما روابط حسن هم‌جواری و دوستانه با بسیاری از کشورهای عربی از جمله قطر داریم، وزیر خارجه ایران به برخی کشورها از جمله ترکیه، کویت و لیبی و قطر سفر کرد، این سفر ارتباطی به پیدا کردن میانجی برای حل اختلافات ایران و آمریکا ندارد، مشکلات ما با آمریکا ریشه‌ای است و حل آن بواسطه غیرممکن است.
 
* موضع انگلیس برای ایران اهمیت ندارد
 
یکی دیگر از اعضای هیئت پرسید انگلیس اعلام کرده که از موضع آمریکا در برابر ایران حمایت می‌کند و در صورت ورود آمریکا به جنگ با آن همگام خواهد شد، نظر شما در این‌باره چیست؟
احمدی نژاد گفت: شصت سال است که انگلیس دنباله‌رو آمریکا بوده، انگلیس همانند گربه کوچکی است که آن را به گردن شتر بزرگی (آمریکا) بسته باشند و این همراهی هرگز برای ما مهم نیست و مهم‌تر از آن این‌که هرگز ما ایرانی‌ها را نمی‌ترساند.
 
* ملت ایران هیچ‌گاه در محدودیت نبوده است
 
یکی دیگر از اعضای هیئت مصری از احمدی نژاد سئوال کرد: اکنون در جهان و مصر اصطلاحی به نام "ایران هراسی" رایج شده که از نگرانی تکرار الگوی ایرانی در کشورهای دیگر سخن می‌گوید، به ویژه در موضوعاتی چون آزادی‌ها و جلوگیری از دسترسی مردم به وسایل ارتباط جمعی جدید از طریق شبکه‌های ارتباط اجتماعی و برخی سایت‌های اینترنتی، آیا ملت شما به آن حد از بلوغ و پختگی نرسیده تا از آنچه در جهان پیرامونش می‌گذرد، بدون کنترل و سانسور آگاه شود؟
احمدی نژاد گفت: رسانه‌های آمریکایی علیه ما و حتی علیه مصر هستند و این موضوعی نیست که تازگی داشته باشد، هنگامی که جوانان ما با فیس بوک و تویتر تعامل می‌کنند، این آمریکا است که تلاش می‌کند آنها را منع کند، در ایران هیچ کنترل و سانسوری وجود ندارد و جوانان ایرانی به شبکه‌های ارتباط اجتماعی دسترسی دارند البته به شکل محدود، ما فقط از سایت‌های ترویج کننده بی‌بند و باری ممانعت می‌کنیم که گمان نمی‌کنم این کار خطایی در حق ملت ایران باشد. 
 
* ایران بر اساس سیاست‌های خود موضع‌گیری می‌کند
 
یکی از شخصیتهای مصری پرسید: انقلاب ایران، انقلاب مردمی بود و طبیعی است که از انقلاب‌ ملت‌های دیگری مانند مصر، یمن، لیبی و بحرین دفاع کند و به آن احترام بگذارد، اما مواضع شما درباره انقلاب مردم سوریه با دیگر انقلاب‌ها تعارض دارد، آیا شما به خاطر منافع سیاسی در کنار دمشق قرار نگرفته‌اید؟
احمدی نژاد در پاسخ گفت: آنچه در رسانه‌ها پخش می‌شود، ارتباطی به من ندارد، ما مواضع خود را بر اساس آنچه که برخی رسانه‌ها بر اساس منافع و طرح‌ها و برنامه‌های خود پخش می‌کنند، اتخاذ نمی‌کنیم، ما در ایران امور را براساس واقعیت‌ها ارزیابی می‌کنیم، بطور کلی سیاست بر پایه دفاع از اسلام است که برپایه دفاع از حقوق ملت‌های جهان بدون توجه به دین یا رنگ یا نژاد یا جنسیت استوار است تا حق انتخاب و برخورداری از عدالت و آزادی برای همگان وجود داشته باشد. من بارها تاکید کرده‌ام، مردم باید با حکامشان در یک میز بنشینند درباره امورشان به توافق برسند و هیچ دخالت خارجی نباید در کار باشد، خشونت از طرف هر که باشد، مشکل را پیچیده‌تر می‌کند، حاکم باید به مطالبات مردم خود گوش دهد، اما درباره سوریه، ما از همه طرفها خواسته‌ایم به نوعی تفاهم دست یابند و برای نزدیک کردن دیدگاه‌های حکومت و معارضان تلاش می‌کنیم، زیرا خشونت فرصت دخالت را به غرب از طریق نیروهای ناتو می‌دهد که به همه سوری‌ها اعم از حکومت و معارضان ضربه وارد خواهد کرد، ایران بطور مشخص در مسئله سوریه برای نزدیک کردن دیدگاه‌ها بین حکومت و معارضان تلاش می‌کند.
رئیس جمهور ایران درباره روابط نزدیک با نظام سوریه گفت: ما در مسائل داخلی سوریه دخالت نمی‌کنیم، ولی با تمام طر‌ف‌ها برای رفع اختلافات در تماس هستیم، نکته مهم‌تر این‌که تلاش می‌کنیم، مانع کسانی شویم که به طرف‌های درگیر کمک تسلیحاتی می‌کنند تا امور پیچیده‌تر نشود، ما از دخالت دیگران جلوگیری می‌کنیم.
 
* به خیابان‌ها سربزنید تا از آمادگی مردم برای مقابله با آمریکا مطمئن شوید
 
احمدی نژاد در پاسخ به این سوال حال که آمریکا از جنگ با ایران سخن می‌گوید، شما تا چه اندازه آماده هستید، گفت: در خیابان‌های تهران قدم بزنید، متوجه خواهید شد که ملت ایران قادر است با آمریکا مقابله کند یا خیر، ما از تهدیدها و از ارتش و قدرت آمریکا نخواهیم ترسید.
رئیس جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: ما کشور مقتدر و توانمندی هستیم که هر روز در معرض (تهدید) به یک جنگ است، اما هم‌چنان پایدار و مقاوم ایستادگی می‌کنیم و هیچ چیز نمی‌تواند مانع پیشرفت یا تحقق اهداف‌مان شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها