کد خبر: ۲۶۸۴۵
زمان انتشار: ۱۹:۳۰     ۲۶ آبان ۱۳۹۰
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای که درست پیش از آغاز نشست دو روزه شورای حکام در وین منتشر شد، تأکید کرد که قصد دارد به زودی هیأت نمایندگی را برای گرفتن پاسخ مقامات ایران درباره گزارش اخیر آژانس به این کشور اعزام کند.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری آلمان، "یوکیو آمانو" مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز پنج‌شنبه در آستانه نشست شورای حکام در وین اعلام کرد که قصد دارد تا نمایندگانی را به دنبال پاسخ مقامات جمهوری اسلامی درباره گزارش اخیر درباره برنامه هسته‌ای این کشور، به ایران بفرستد.
 
آمانو در این بیانیه تأکید کرد: من در نامه‌ای به دکتر عباسی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در تاریخ ۲ نوامبر (۱۱ آبان) پیشنهاد دادم تا یک گروه عالیرتبه به ایران اعزام شود.

وی ادامه داد: من امیدوارم که یک تاریخ مناسب به زودی مورد توافق قرار گیرد.

مدیر کل آژانس افزود: ضروری است تا یک چنین هیأت نمایندگی تشکیل شود، البته هیأتی که به خوبی برنامه ریزی شده باشد و به مسائل مطرح شده در گزارش من بپردازد.
 
آمانو این اظهارات را در بیانیه‌ای که پیش از آغاز نشست اعضای شورای حکام آژانس در وین منتشر شد، مطرح کرد.
 
وی در این بیانیه گفت: من نگران گزارش هفته گذشته درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران هستم؛ گزارشی که نشان می‌دهد ایران فعالیت‌های مرتبط با تولید مواد انفجاری هسته‌ای صورت داده است.
 
آمانو ادامه داد: این گزارش همچنین نشان می‌دهد که این فعالیت‌ها قبل از پایان سال ۲۰۰۳ تحت برنامه‌ای منظم صورت می‌گرفته و برخی از این فعالیت‌های شاید همچنان در جریان باشد.
 
دیپلمات‌های غربی اعلام کردند که آمریکا در تلاش است تا کشورهای عضو ۵+۱ را برای توافق نهایی در خصوص پیش‌نویس قطعنامه‌ای علیه ایران در نشست شورای حکام متحد کند، اما همچنان اختلافاتی میان این ۶ کشور بویژه با چین و روسیه وجود دارد.
 
بنا بر این گزارش، پیش‌نویس قطعنامه پیشنهاد شده در شورای حکام آژانس از ایران می‌خواهد تا به سؤالاتی که بدنبال گزارش اخیر آژانس مطرح شده پاسخ دهد و همچنین از آمانو نیز می خواهد تا گزارشی را درباره واکنش ایران قبل از نشست آتی شورا در ماه مارس ارائه دهد.
 
یک دیپلمات غربی اعلام کرد: در این قطعنامه سعی بر آن شده تا یک چهارچوب زمانی برای ایران در نظر گرفته شود.
 
بنا بر این گزارش، در این قطعنامه هیچ سخنی از ارجاع این موضوع به شورای امنیت سازمان ملل مطرح نشده است اما کشورهای غربی هشدار داده‌اند که در صورتی که ایران نگرانی‌ها درباره فعالیت‌های هسته‌ای خود را برطرف نکند، ممکن است موضوع تحریم‌های بیشتر علیه ایران را در شورای امنیت مطرح کنند.
 
چین و روسیه هر دو گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران را مورد انتقاد قرار داده و اعلام کرده‌اند که این گزارش موضوع هسته‌ای ایران را به بن‌بست می‌کشاند.
 
آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارشی که سه شنبه هفته گذشته منتشر کرد، درباره برخی احتمالات در خصوص نظامی شدن برنامه هسته‌ای ایران در آینده ابراز نگرانی کرده بود، اما هیچ مدرک موثقی که این نگرانی‌ها را تأیید کند، ارائه نکرد. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این بار نیز همچون دفعات پیش بر عدم انحراف برنامه هسته‌ای ایران و تطابق کامل آن با توافقات بین‌المللی تأکید کرده است.
    
غرب و در رأس آن آمریکا مدعی آن است که جمهوری اسلامی ایران مخفیانه در تلاش برای تجهیز به سلاح اتمی است و این در حالی است که مقامات کشورمان بارها اعلام کرده‌اند، ماهیت برنامه هسته‌ای ایران کاملا غیرنظامی بوده و قصد تهران از پیگیری برنامه هسته‌ای خود صرفا استفاده‌های غیرنظامی و صلح آمیز است. این در حالی است که آمریکا به تنهایی بیش از 9 هزار سلاح‌ اتمی در اختیار دارد و تنها کشوری است که از این سلاح علیه بشریت استفاده کرده است.
 
 بنا بر این گزارش، ۳۵ کشور عضو شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی قرار است امروز پنج‌شنبه در مقر آژانس در وین گرد هم آیند و نشست دو روزه‌ای را آغاز کنند. این گفت‌وگوها علاوه بر موضوع هسته‌ای ایران، به برنامه هسته‌ای سوریه نیز خواهد پرداخت. نشست امروز شورای حکام قرار بود ساعت ۰۹:۳۰ به وقت گرینویچ آغاز به کار کند اما تا کنون هیچ خبری از آغاز این نشست منتشر نشده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها