کد خبر: ۲۶۶۰۸۹
زمان انتشار: ۱۸:۵۳     ۰۸ آبان ۱۳۹۳
بازار خودرو همزمان با شروع ماه محرم، به رسم هر سال با کاهش معاملات همراه شده است؛ این در حالی است که به گفته برخی مسوولان فروش در شرکت‌های خودروساز، فروش خودرو در نمایندگی‌ها با رشد 37 تا 40 درصدی همراه شده است.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از ارانیکو ؛ به گفته فعالان بازار اگرچه کاهش خرید و فروش خودرو در این برهه از سال اتفاقی قابل پیش‌بینی است، اما بازار خودرو در حالی وارد این دوره شده است که اتفاقات هفته گذشته نشانه‌هایی از رونق معاملات در این بازار به همراه داشت. بر این اساس بازار خودرو طی این هفته از رونقی نسبی که در هفته گذشته تجربه کرده بود، اندکی فاصله گرفت تا به این ترتیب قیمت‌ها همچنان با ثبات و در برخی خودروها با کاهش اندک همراه باشند. به گفته فعالان بازار، اگرچه معاملات روند کندی به خود گرفته‌اند اما قیمت‌ها با کاهش چندانی همراه نشده‌اند زیرا قیمت‌ها هم‌اکنون در کف قرار دارند و کاهش بیش از این به معنای زیان فروشندگان خودرو خواهد بود. آن‌طور که از بازار شنیده می‌شود، فروشندگان خودرو پای قیمت‌های فعلی ایستاده‌اند و حاضر به کاهش آن نیستند؛ اما با این وجود برخی محصولات داخلی با کاهش قیمت اندکی همراه بوده‌اند.
اما بازار خودرو در این هفته در حالی با افت معاملات همراه بوده است که معاون بازاریابی و فروش یکی از خودروسازان بزرگ کشور، فروش کارخانه‌ای خودروسازان را طی این هفته خوب ارزیابی می‌کند. او در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» در رابطه با تغییرات فروش خودروسازان در کارخانه می‌گوید: آمار فروش نشان می‌دهد که این هفته یکی از خودروسازان بین 37 تا 40 درصد رشد فروش داشته است که این به معنای بهبود فروش خودروسازان در کارخانه است. با کنار هم گذاشتن گفته‌های این مدیر و اتفاقاتی که بازار را به‌نوعی از معاملات دور کرده است، می‌توان به این نتیجه رسید که اگرچه آغاز ماه محرم دلیلی بر کاهش معاملات خودرو بوده است، اما همین کاهش معاملات و کاهش فاصله قیمت‌ها در کارخانه و بازار نیز به‌نوعی سبب مراجعه مشتریان به کارخانه برای خرید خودرو شده است.
این مدیربازاریابی و فروش اما در کنار اشاره به این نکته که رشد فروش در کارخانه نشان‌دهنده حرکت مردم به سمت خرید از کارخانه است، می‌گوید: یکی از دلایلی که باعث رشد خرید از کارخانه شده است، جو حاصل از مذاکرات هسته‌ای است؛ زیرا این پیش‌بینی وجود دارد که اگر توافقات با نتایج خوبی همراه نباشد، بار دیگر تولید خودرو با کاهش همراه خواهد شد، در چنین فضایی با توجه به ثبات قیمت و همچنین کم شدن فاصله قیمت‌ها در کارخانه و بازار مشتریان ترجیح می‌دهند خرید خود از کارخانه را ادامه دهند.
نکته بعدی از نگاه این مدیر فروش این است که با توجه به نزدیک شدن به انتهای سال، این تصور در میان مشتریان وجود دارد که به دنبال افزایش تقاضا در بازار، قیمت‌ها نیز رشد خواهند کرد؛ بنابراین بهتر است تا زمانیکه بازار در دوره آرامش به سر می‌برد، خرید خود را از کارخانه انجام دهند.

یکه‌تازی تندر در بازاری آرام

هرچند بازار خودرو این روزها را آرام سپری می‌کند، اما تندر 90 از این قاعده مستثنی است و برای تعیین قیمت روال خود را دارد. آن‌طور که شنیده می‌شود تولید این خودرو به دلیل کمبود برخی قطعات مانند جعبه دنده به کندی پیش می‌رود. مدیر بازاریابی و فروش ایران‌خودرو نیز در رابطه با تولید تندر 90 اتومات و دستی به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: در حال حاضر تولید مدل دنده اتومات این خودرو متوقف است و تولید مدل دستی نیز به کندی در حال انجام است. به گفته عبدالله بابایی ایران‌خودرو هم‌اکنون با تعهدی 2 هزار دستگاهی برای تندر همراه است. این خودرو پر طرفدار در بازار، این روزها در مدل اتومات خود 53 میلیون تومان قیمت دارد که نشان‌دهنده اختلاف قیمت 7 میلیون تومانی این خودرو در کارخانه و بازار است.
مدل E2 این خودرو که در پارس‌خودرو تولید می‌شود 42 میلیون و 500 هزار تومان قیمت دارد و تندر ایران‌خودرو نیز 42 میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شود.
دیگر مدل تندر، یعنی پارس‌تندر هم که در واقع فیس لیفتی از این خودرو است 42 میلیون تومان قیمت دارد.
اما از تندرها که این روزها یکه‌تازان بازار هستند بگذریم، به دیگر خانواده فرانسوی بازار یعنی پژو می‌رسیم. پژو 206 تیپ 5 طی این هفته با 100 هزار تومان کاهش قیمت به 36میلیون و 600 هزار تومان رسید و دیگر مدل آن یعنی V8 نیز روی قیمت 37 میلیون و 100هزار تومان ثابت باقی مانده است.
پژو 405 بنزینی نیز در بازار این هفته بین 29 تا 30 میلیون تومان قیمت داشته است. دیگر مدل 405 که اس.ال.ایکس خوانده می‌شود این هفته 500 هزار تومان کاهش قیمت داشته است تا به قیمت 31 میلیون و 500 هزار تومان برسد. پژو پارس سال بنزینی نیز قیمتی برابر با 35 میلیون تومان دارد که نشان‌دهنده رشدی 100 هزار تومانی نسبت به هفته گذشته است. این خودرو در مدل 2 ایربگ با قیمت 38 میلیون تومان قابل معامله است. پژو پارس ال.ایکس با موتور TU5 نیز در بازار افتی 500 هزار تومانی را تجربه کرده است تا به 42 میلیون تومان برسد.
اما نگاهی به قیمت خانواده سمند نشان می‌دهد که مدل ال.ایکس این خانواده که در هفته گذشته با کاهش قیمت همراه بوده است، این هفته رشدی 100 هزار تومانی داشته و به 29 میلیون و 900 هزار تومان رسیده است. دیگر مدل سمند؛ یعنی سورن ای.ال.ایکس که به خودرویی بدفروش در میان فعالان بازار مشهور است، طی این هفته قیمتی برابر با 36میلیون تومان داشته است. رانا که عضو جوان خانواده سمند به شمار می‌رود، این روزها 500 هزار تومان زیر قیمت کارخانه در بازار قابل معامله است، آن‌طور که فعالان بازار می‌گویند قیمت این خودرو در بازار برابر با 32میلیون و 500 هزار تومان است.
اما پرایدها در بازاری که فعالان آن را آرام توصیف می‌کنند تا حدودی ثبات قیمت خود را حفظ کرده‌اند. پراید 111 طی هفته جاری نسبت به قبل تغییری نداشته و روی 20 میلیون و 500 هزار تومان باقی مانده است. مدل 131 این خودرو نیز همچنان روی 20میلیون و 500 هزار تومان است در حالی‌که مدل 132 آن با 300 هزار تومان کاهش قیمت به 19 میلیون و 700 هزار تومان رسیده است. تیبا هم خودرویی است که 100 هزار تومان کاهش قیمت داشته و هم‌اکنون با قیمت 24 میلیون و 100 هزار تومان معامله می‌شود؛ این در حالی است که تیبا 2 که مدل‌هاچ‌بک این خودرو است هم‌اکنون در بازار قیمتی برابر با 27 میلیون و 200 هزار تومان دارد که نشان از اختلاف قیمت 300 هزار تومانی این خودرو در کارخانه و بازار دارد.

اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها