کد خبر: ۲۶۶۰۷۵
زمان انتشار: ۱۸:۳۶     ۰۸ آبان ۱۳۹۳
چکیده: متنوع نبودن محصولات تولیدی خودروسازان در حالی یکی از نارضایتی‌های همیشگی مشتریان و مسوولان بوده است که تولیدکنندگان با پشت‌سر گذاشتن دو سال سخت در تولید، در تلاش برای ایجاد تنوع در محصولات خود هستند؛ به‌طوری‌که آنها قصد دارند 22 خودرو جدید به سبد محصولات خود اضافه کنند. طبق وعده دو شرکت بزرگ خودروساز کشور این خودروها قرار است تا پایان سال آینده وارد بازار شوند، بر این اساس خودروهای تازه‌وارد از شرکت‌های چینی، فرانسوی، ژاپنی و محصولات داخلی خواهند بود.

به گزارش پایگاه 598 به نقل دنیای اقتصاد ؛

ورود 22 خودرو جدید به بازار

عدم تنوع در سبد محصولات خودروسازان در حالی یکی از نارضایتی‌های همیشگی مشتریان و مسوولان بوده است که خودروسازان با پشت‌سر گذاشتن دو سال سخت در تولید، به‌دنبال ایجاد تنوع در محصولات خود هستند؛ به‌طوری‌که دو خودروساز بزرگ کشور برنامه‌هایی برای ورود 22 خودرو جدید به سبد محصولات خود دارند.

این خودروها در شرایطی قرار است تاپایان امسال و سال آینده وارد بازار شوند که ده مدل از آنها محصولاتی چینی هستند. هرچند خودروسازان بارها به این نکته اشاره کرده‌اند که همکاری با چینی‌ها کمکی به خودروساز شدن آنها نمی‌کند، اما به‌نظر می‌رسد تحریم‌های بین‌المللی منجر به حضور پررنگ خودروسازان چینی در صنعت خودروی کشور شده است.
اما به عقیده کارشناسان اگرچه 22 محصول وعده داده شده از سوی خودروسازان می‌تواند تنوع لازم را به سبد محصولاتی تولید‌کنندگان بدهد، اما در بخش قیمتی مطلوبیتی برای مشتریان فراهم نخواهد کرد. کف قیمت تعداد زیادی از این خودروها که شامل‌هاچ‌بک، سدان و شاسی‌بلند می‌شوند، در حالی از 50میلیون تومان آغاز می‌شود که طبق قانون از آنجا که این خودروها بیش‌از 45 میلیون تومان قیمت دارند، شورای رقابت نمی‌تواند در قیمت‌گذاری آنها دخالتی داشته باشد. این در شرایطی است که مدیر بازاریابی و فروش ایران‌خودرو با مناسب خواندن قیمت خودروهایی که قرار است وارد بازار شوند به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: خودروساز نمی‌تواند محصولی را وارد سبد محصولات خود کند که تبدیل به رقیبی برای محصولات فعلی‌اش شود، بنابراین ما خودروهایی را برای بازار انتخاب کرده‌ایم که در تولید آنها خلأ وجود داشته است.

22 خودرو جدید در راه بازار

اما هر چقدر تا پیش از این بازار خودرو از بی‌تنوعی محصولات رنج می‌برد، ظاهرا قرار است خودروسازان با تزریق 22 مدل خودرو جدید، سبد محصولات خود را توسعه دهند.
بر این اساس ساپیا قصد دارد با کمک شرکای خود در سال جاری 15 مدل خودرو جدید را روانه بازار کند و ایران‌خودرو نیز با برنامه‌ای مشابه تا اواسط سال آینده 7 خودروی جدید را به بازار معرفی خواهد کرد.
در این زمینه مدیربازاریابی و فروش گروه خودروسازی سایپا به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: ما با کمک شرکای خود شامل سه شریک چینی، کیاموتورز، گروه رنو ونیسان مدل‌های جدیدی را به بازار عرضه خواهیم کرد. به گفته حسن فروزانمهر از گروه کیاموتورز خودروی سراتو در دو مدل دنده‌ای و اتومات در آینده‌ای نه چندان دور، به ترتیب با قیمت 69 میلیون و 900 هزار تومان و 89 میلیون و 900 هزار تومان وارد بازار خواهد شد.
این خودرو که خط تولید آن در سایپا راه‌اندازی و تولید آزمایشی آن نیز آغاز شده است، در مدل دنده‌ای دارای موتور 1600سی‌سی است و در مدل اتومات نیز با موتور 2000 سی‌سی به بازار عرضه خواهد شد. رنو که محصولاتی از آن توسط هر دو خودروساز بزرگ کشور عرضه خواهد شد، در سایپا با شاسی‌بلند کلیوس و‌هاچ‌بک ساندرو حضور خواهد داشت. کلیوس که تاکنون نزدیک به 700 دستگاه از آن توسط سایپا وارد کشور شده، موتوری 2500 سی‌سی دارد و دنده اتومات است. فروزانمهر در رابطه با این خودرو شاسی‌بلند می‌گوید: برای تولید این خودرو در سال جاری برنامه‌ای نداریم؛ اما سال آینده تولید آن را بررسی خواهیم کرد. به گفته فروزانمهر رنوساندرو که خط تولید آن در سایپا راه‌اندازی شده است احتمالا قیمتی بین 50 تا 60 میلیون خواهد داشت و زمان شروع تولید آن نیز به نتایج مذاکرات هسته‌ای بستگی دارد. اما محصولات چینی برای ورود به بازار زمان کمتری از سایپا گرفته‌اند. به گفته مدیربازاریابی و فروش سایپا، خودروی S300 با همکاری شرکت زوته چین با قیمت 76 میلیون تومان وارد بازار شده است. این سدان چینی که نام ایرانی آن «آریو» است، پس از آنکه داخلی سازی شود قیمتی کمتر از 60 میلیون تومان خواهد داشت. دیگر همکار چینی سایپا شرکت برلیانس است که یک شاسی بلند به نام V5، یک‌هاچ بک به نام H320 و دو سدان با نام‌هایH200 و H330 را به محصولات سایپا اضافه خواهد کرد.
در حال حاضر قیمت شاسی‌بلند این شرکت چینی برابر با 99 میلیون و 500 هزار تومان تعیین شده است. چانگان هم یکی دیگر از شرکای سایپا است. توسط ایران‌خودرو، خودروهای این شرکت چندی قبل پیش‌فروش شده‌اند و حالا برای ورود به بازار در انتظار شماره‌گذاری هستند. EADO با موتور 1600 سی‌سی و دنده اتومات یکی از خودروهای چانگان است. CS35 نیز که خودرویی شاسی‌بلند با قیمت 83 میلیون و 900 هزار تومان است دیگر محصول چینی در سبد محصولات سایپا خواهد بود. در کنار سایپا، ایران‌خودرو نیز دو شریک چینی دارد که به گفته مدیربازاریابی و فروش این شرکت محصولات آنها تا اوایل سال آینده قیمت‌گذاری و وارد بازار خواهند شد.
اما سایپا در کنار تمام سواری‌هایی که به آنها اشاره شد، وانت نیسان پادرا با موتور 2400سی‌سی را نیز به‌زودی به بازار عرضه می‌کند. نیسان پیکاپ ریچ نیز که یک وانت دوکابین با قیمت 65 میلیون و 300 هزار تومان است، هم‌اکنون وارد بازار شده است. شرکت سایپا خود نیز مدل‌هایی جدید از خانواده ایکس100 و ایکس200 برای مشتریان بازار در نظر گرفته است. وانت پراید با قیمت 17 میلیون و 200 هزار تومان از خانواده ایکس100 است و تیبا2 و ساینا هم از خانواده ایکس200 هستند. اما ایران خودرو در کنار سه محصول چینی که وارد بازار خواهد کرد، دو مدل از رنو را نیز برای بازار در نظر دارد. رنو کلیو و کپچر که اولی ‌هاچ‌بکی شهری و دومی نیز یک کراس اوور سایز کوچک شهری محسوب می‌شود. به گفته بابایی قیمت این دو خودرو هنوز از سوی ایران‌خودرو مشخص نشده است. پژو ۲۰۰۸ و پژو ۳۰۱ نیز محصولاتی هستند که پیش از این زمزمه‌های ورود آنها شنیده می‌شد؛ این در حالی است که به‌نظر می‌رسد ورود این خودروها به ایران به تداوم مذاکرات هسته ای بستگی دارد.
ایران‌خودرو در کنار محصولات خارجی خود، دنا و یک وانت جدید را نیز به سبد محصولات خود اضافه کرده است. دنا در مدل دنده‌ای خود هم‌اکنون در انتظار روشن شدن قیمتش است تا وارد بازار شود، مدل اتومات آن نیز احتمالا در نیمه دوم سال آینده وارد بازار خواهد شد. به گفته مدیر بازاریابی و فروش ایران‌خودرو، وانت جدید ایران‌خودرو نیز اواخر امسال روانه بازار می‌شود. بابایی همچنین در ادامه تاکید می‌کند که ایران‌خودرو در یک همکاری مشترک با دانگ‌فنگ چین، خودروهای H30 و S30 را که هر دو از موتور پژو بهره‌مند هستند تولید و اواسط سال آینده عرضه خواهد کرد. همچنین ایران‌خودرو یک شاسی‌بلند چینی به نام ‌هایما را نیز از شرکت ‌هایما موتورز به بازار ارائه می‌کند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها