به گزارش پایگاه 598 به نقل از اقتصاد آنلاین ؛ هرچند تجهیز خودروها به استاندارد یورو4، کاهش آلایندگی هوا را در پی خواهد
داشت، اما مساله اینجا است که اگر سوختی غیر از یورو4 در باک این خودروها
ریخته شود، موتور آنها با مشکلات فنی روبهرو و کاتالیست شان نیز بسیار
زودتر از موعد مقرر، مستهلک خواهد شد. آنطور که کارشناسان عنوان میکنند،
وقتی خودرویی مجهز به استاندارد یورو4 میشود، برای بهینه عمل کردن آن
باید فقط از سوخت یورو4 استفاده کرد، چه آنکه بهکارگیری سوختی با
استاندارد بالاتر یا پایینتر، سبب میشود موتور خودرو به اصطلاح دچار ناک
(کوبش و ضربه) شده و قطعات آن خیلی زود مستهلک شود.
از طرفی، کاتالیستهای به کار رفته در خودروهای یورو4 معمولا باید تا 80
هزار کیلومتر کارآیی خود را حفظ کنند، حال آنکه در صورت استفاده از سوختی
مغایر، عمر آنها نهایتا به 20 هزار کیلومتر خواهد رسید. با این شرایط، آن
دسته از مالکان خودروهای یورو4 که امکان استفاده از سوخت متناسب را
ندارند، پس از مدتی باید علاوهبر تعویض قطعات موتور، کاتالیستهای
خودروشان را نیز عوض کنند و این موضوع، هزینههایی را بر دوش آنها خواهد
گذاشت. به گزارش دنیای اقتصاد، نکته مهم دیگر اینجا است که اصل دلیل
استفاده از استاندارد یورو4 در خودروها، کاهش آلایندگی است، در حالی که
وقتی سوخت متناسب به باک خودروهای یورو4 ریخته نشود، با توجه به مستهلک
شدن کاتالیست در کوتاهمدت (نهایت 20 هزار کیلومتر)، عملا توفیق چندانی در
کاهش آلودگی هوا نخواهیم داشت. هرچند انتظار نمیرود که تولید خودروهای
یورو4 متوقف شود، اما بهنظر میرسد با توجه به مشکلات مطرح شده، دولت باید
با سرعت بیشتری جایگاههای سوخت کشور را به سوخت یورو4 مجهز کند