کد خبر: ۲۶۵۴۷
زمان انتشار: ۱۶:۴۰     ۲۳ آبان ۱۳۹۰

براساس نتایج قطعی انتخابات 23 اکتبر که امروز دوشنبه به طور رسمی منتشر شد، اسلامگرایان النهضه هشتاد و نه کرسی از مجموع دویست و هفده کرسی مجلس موسسان تونس را در اختیار گرفتند .

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از خبرگزاری فرانسه از تونس ، کمیسیون انتخابات تونس اعلام کرد : این میزان مشارکت در نخستین انتخابات آزاد در  تونس به پنجاه و چهار و یک دهم درصد آرا رسید.
 
این کمیسیون تصریح کرد: چهار میلیون رای دهنده از مجموع هفت میلیون و پانصد و شصت ونه واجد شرایط ، به پای صندوق های رای رفتند.
 
براساس نتایج قطعی که با گذشت سه هفته از انتخابات منتشر شد، النهضه هشتاد ونه کرسی ، کنگره برای جمهوری ( چپ ملی گرا)، بیست ونه کرسی ، و " طومار مردمی" به ریاست یک بازرگان تونسی مستقر در لندن بیست و شش کرسی به دست آورد.
 
التکتل ( چپگرا)، بیست کرسی ، حزب دموکراتیک ترقی خواه( چپ میانه ) شانزده کرسی و  حزب قطب دموکراتیک نوگرا پنج کرسی به دست آورد.
 
پس از این احزاب ، حزب "ابتکار "( حزب تحت رهبری یکی از وزیران سابق بن علی) پنج کرسی ، حزب عافک تونس ( لیبرال) با چهار نماینده ، حزب پی سی او تی ( کمونیست ها) با سه نماینده ، الشعب ( ملی گرای عرب) با دو نماینده و حزب ، ام دی اس ( چپگرا) با دو نماینده قرار می گیرند.
 
شانزده کرسی باقیمانده نیز هریک به احزاب و فهرست های مستقل می رسد.
 
مجلس موسسان تونس نخستین بار بیست و دو نوامبر در ساختمان پارلمان سابق تونس برگزار خواهد شد.
 
ماموریت اصلی این مجلس تدوین قانون اساسی جدید برای کشور پس از سقوط زین العابدین بن علی است که چهارده ژانویه با قیام مردمی از قدرت برکنار شد.
 
مجلس موسسان همچنین قرار است دولت جدیدی تشکیل دهد و تا برگزاری انتخابات عمومی قانونگذاری کند.
 
النهضه پیش از این نامزدی حمادی جبالی فرد شماره دوم خود را برای  سمت نخست وزیری اعلام کرده و این درحالی است که چانه زنی ها بین این حزب و حزب کنگره برای جمهوری درباره انتخاب رئیس جمهوری و مجمع موسسان ادامه دارد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها