کد خبر: ۲۶۲۱۵۴
زمان انتشار: ۱۶:۲۰     ۲۷ مهر ۱۳۹۳
اگرچه در روز گذشته قیمت جهانی نفت قدری بالا کشید ولی همان افت شوکه‌کننده تاثیر خود را بر کشورهای اصل صادرکننده نفت که بودجه‌اشان بر پایه نفت 120 دلاری یا بیشتر پایه‌ریزی شده بود، می‌گذارد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از بازار خبر ؛ ادامه روند کاهش قیمت جهانی نفت، تأمین بودجه کشورهای عضو اوپک که وابستگی بالایی به نفت دارند را تا حدود زیادی تحت تأثیر قرار داده است.

به‌خصوص کشورهایی نظیر عراق و لیبی که در حال حاضر با مشکلات سیاسی و نظامی نیز رو به رو هستند بیشتر آر بقیه تحت تأثیر این کاهش قیمت جهانی نفت و فراورده‌های نفتی هستند.

در حال حاضر بسیاری از اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) برای تأمین مخارج و بودجه خود به قیمتی بالاتر از قیمت کنونی نفت خام برنت که با بشکه‌ای در حدود 90 دلار خریدوفروش می‌شود، نیاز دارند.

در این برخی کشورهای حوزه خلیج‌فارس مانند عربستان به عنوان بزرگ‌ترین تولید کننده نفت اوپک که به نسبت جمعیت کمی نیز دارد در تلاش است تا خود را با این کاهش قیمت ها هماهنگ کند و عجله ای برای کم کردن تولید جهت بالابردن قیمت ها نداشته باشد.

دولت عربستان روز جمعه اعلام کرد که میزان تولیدی نفت خود را 107 هزار بشکه در روز افزایش داده و در مجموع به 9.7 میلیون بشکه در روز رسانده است.

همین امر باعث شده تا تولید نفت اوپک به بیشترین میزان خود در یک سال گذشته برسد. این بدین معنی است که جنگ قیمت در بین کشورهای عضو اوپک همچنان ادامه خواهد داشت.

در هفته گذشته نفت خام سبک ایران نیز با کمترین قیمت تعیین شده از سال 2008 به کشورهای آسیایی صادر شد. این در حالی است که تحلیلگران معتقدند ایران برای آنکه بتواند هزینه ها و بودجه خود را تأمین کند باید نفت را حداقل با قیمت 140 دلار به ازای هر بشکه به فروش برساند.

 

کارشناسان پیش بینی کرده‌اند تا زمانی که کشورهایی نظیر کویت، امارات و عربستان سعودی خود را با قیمت‌های پایین در بازارهای جهانی وفق می‌دهند، کشورهای عضو اوپک از پایین بودن قیمت نفت سودی نخواهند برد.

از طرفی در کشور عراق در گیری‌های داخلی و نگرانی‌هایی که گروه تروریستی داعش ایجاد کرده‌اند باعث شده تا هزینه و مخارج تمهیدات امنیتی بسیار بالاتر از حد انتظارات این کشور باشد.

آمارها نشان می‌دهد برای اینکه دولت عراق در سال جدید با کسری بودجه رو به رو نشود باید نفت خود را حداقل با قیمت 106 دلار به ازای هر بشکه به فروش برساند.

نجیبا نجیب از مسئولین حزب دموکراتیک کردستان عراق می‌گوید: 95 درصد بودجه عراق به تولید و فروش نفت و فراورده‌های نفتی در بازارهای جهانی وابسته است و همین امر باعث می‌شود تا ادامه روند کاهش قیمت ضررهای زیادی برای دولت عراق داشته باشد.



صلاح الصحبی یکی از اعضای پارلمان لیبی نیز در مورد وضعیت این کشور چنین می‌گوید: در حال حاضر فشار برای افزایش بودجه دولت جهت تأمین مخارج لیبی به ویژه در بخش امنیتی و نظامی به منظور مبارزه با آشوبگران و گروه‌های تروریستی بسیار بالا است در صورتی که ادامه روند کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی امکان بالا بردن بودجه سال جدید را به دولت لیبی نمی‌دهد و در صورتی که وضعیت به همین صورت ادامه داشته باشد در سال آینده دولت لیبی با کسری بودجه مواجه خواهد شد.

به گزارش بازارخبر، تحلیلگران معتقدند کشورهای عضو اوپک در زمان بالا بودن قیمت نفت تلاش زیادی برای کاهش وابستگی به درامد نفتی در کشور خود نداشته‌اند و در عین حال در این مدت صنعت استخراج و تولید نفت و فرآورده‌های نفتی نیز پیشرفت زیادی در این کشورها نداشته است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها