کد خبر: ۲۶۲۱۵۲
زمان انتشار: ۱۶:۱۸     ۲۷ مهر ۱۳۹۳
ایزدی گفت:سقف تسهیلات بانکی برای احیای بافت های فرسوده در کلان شهرها به 50میلیون تومان و در شهرهای بالای 200 هزارنفر به 40 میلیون تومان و در سایر شهرها به 30 میلیون تومان افزایش یافته است .
به گزارش پایگاه 598 به نقل از بازار خبر ؛ محمدسعید ایزدی مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در نشست خبری به‌منظور تشریح مصوبه اخیر هیأت دولت در خصوص ارائه تسهیلات به محدوده‌ها و محلات هدف و احیاء و بهسازی شهری گفت: تعداد و میزان وام تسهیلات نوسازی شهری باتوجه به درالویت قرار گرفتن برنامه نوسازی و بهسازی در طرح جامع مسکن افزایش‌یافته است.
 
وی ادامه داد: مصوبه جدید دولت در خصوص افزایش تسهیلات نوسازی بافت‌های فرسوده فقط شامل حال ساکنان محله شده و به آن‌ها پرداخت خواهد شد. سقف این تسهیلات در کلان‌شهرها به 50 میلیون تومان و در شهرهای بالای 200 هزار نفر به 40 میلیون تومان و در سایر شهرها به 30 میلیون تومان افزایش‌یافته است.
 
ایزدی میزان بهره‌ای که دولت تقبل کرده تا در اختیار بانک‌های عامل قرار دهد و در حال حاضر با توجه به نرخ مصوب با سود 13 درصد آن را پرداخت می‌کنند به همین ترتیب شاهد افزایش قابل‌توجه در میزان پرداخت تسهیلات و سود دریافتی آن هستیم.
 
مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با اشاره به این‌که تا پایان برنامه یک‌میلیون و 800 هزار واحد تسهیلات در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد، بیان کرد: بر اساس مصوبه روز چهارشنبه دولت سقف تسهیلات نوسازی بافت‌های فرسوده از 30 میلیون تومان به 50 میلیون تومان افزایش یافت که دولت 9 درصد مابه‌التفاوت سود تسهیلات را به بانک عامل پرداخت می‌کند.
 
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مصوبه اخیر هیات وزیران برای افزایش سقف تسهیلات نوسازی بافت‌های فرسوده در شهرهای مختلف، یادآور شد: دولت برای تسهیل فرآیند نوسازی توسط مردم تلاش زیادی می‌کند تا با استفاده از تسهیلات بانکی و مساعدت شهرداری‌ها و دفاتر تسهیل گر قشرهای مختلف جامعه شهری بتوانند از این تسهیلات برای نوسازی بافت‌های فرسوده خود استفاده کنند.
 
وی اظهار داشت: پیش‌ازاین محدوده بافت‌های فرسوده در تمام شهرهای کشور مشخص‌شده و حتی بافت‌های پرخطری که نیازمند نوسازی فوری هستند به‌دقت مشخص گردیده و درصدد هستیم بافت‌های فرسوده با استفاده از این تسهیلات ساماندهی شوند.
 
ایزدی تصریح کرد: تاکنون 35 هزار واحد بافت فرسوده تشکیل پرونده داده‌اند و با توجه به مصوبه اخیر هیات دولت، متقاضیان این تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی می‌شوند تا بتوانند از تسهیلات یادشده بهره‌مند شوند.
 
وی بابیان این‌که پیش‌ازاین محدوده بافت‌های فرسوده در شهرها مشخص‌شده است، تصریح کرد: یکی از ابتکارات وزارت راه و شهرسازی هم‌راستا کردن برنامه‌های بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده با طرح جامع مسکن بود. در دولت‌های قبلی عمده توجه به گسترش افقی و به حاشیه راندن شهرها توجه شده که این مسئله به درگیر شدن در سوداگری زمین منجر شده است.
 
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این‌که سقف ودیعه مسکن در بافت‌های فرسوده از 12 میلیون تومان به 20 میلیون تومان افزایش‌یافته است، افزود: یکی از روش‌های رونق غیر تورمی برای خروج از رکود در بخش مسکن استفاده از ظرفیت‌های دورن شهرها یعنی بافت‌های فرسوده است.
 
ایزدی با یادآوری این‌که در طرح مسکن مهر 230 هزار واحد از طریق فرِآیند خودمالکی در بافت‌های فرسوده بهسازی و نوسازی شد، تصریح کرد: این پروژه‌ها یکی از بی‌دردسرترین پروژه‌های مسکن مهر به شمار می‌آیند و هم‌اکنون از حدود 92 درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار هستند.
 
مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران بابیان این‌که بافت‌های فرسوده تفکیک‌شده است، تصریح کرد: بافت‌های تاریخی که بالغ‌بر 22 هزار هکتار است به لحاظ بارگذاری این مناطق نیازمند توجه ویژه‌ای هستند. بافت‌های میانی و محلات پیرامون مناطق شهری با تراکم کم برخوردارند و قابلیت این رادارند که از طریق سیاست تجمیع بارگذاری شوند. گونه سوم بافت‌های حاشیه‌ای شهرها هستند که از تراکم بالا برخوردار بوده و ریزدانه هستند، ازاین‌رو نمی‌توان روی بارگذاری زیاد جمعیت در این مناطق حساب باز کرد.
 
ایزدی بر ضرورت استفاده از ظرفیت انبوه‌سازان و توسعه گران ساخت‌وساز در کشور با بهره‌گیری از این تسهیلات تأکید کرد و گفت: بر اساس این مصوبه انبوه‌سازان برای نوسازی بافت‌های فرسوده شهری نقش مهمی دارند زیرا می‌توانند با ایفای نقش بیشتر در نوسازی شهرهای کشور، جایگاه این گروه متخصص را در حوزه ساخت‌وساز شهری ارتقا دهند.
 
مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران تصریح کرد: دفاتر تسهیل گر در روان‌سازی دریافت این تسهیلات در شهرهای مختلف کشور نقش مهمی ایفا می‌کنند و شهرهایی که شهرداری‌های آن‌ها برای نوسازی بافت‌های فرسوده ضوابط مناسبی در نظر بگیرند به سهولت می‌توانند از این تسهیلات برای نوسازی بافت‌های فرسوده شهری خود استفاده کنند.
 
ایزدی همچنین بابیان این‌که هم‌اکنون 35 هزار واحد پروانه داریم که منتظر معرفی به بانک هستند، بیان کرد: رقم سهمیه ابلاغی را به‌طور دقیق نمی‌دانم اما پیگیر این موضوع هستیم.
 
تسهیلات 50 میلیونی مسکن تا یک ماه آینده عملیاتی می‌شود
 
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به جزئیات اختصاص تسهیلات بافت فرسوده به گروه‌های هدف، به مشروط شدن این تسهیلات پرداخت و افزود: هفته آینده شیوه‌نامه این تسهیلات نهایی و تا یک ماه دیگر عملیاتی می‌شود. که در آن به، کیفیت و نحوه ساخت‌وساز، نوسازی، الویت و شیوه واگذاری، کنترل‌های لازم در این فرایند همچنین شناسایی مخاطبین اصلی در استفاده از این وام‌ها به‌عنوان ابزارهای این تسهیلات خواهیم پرداخت.
 
ایزدی افزود: با همکاری سازمان نظام‌مهندسی ساختمان به دنبال تضمین کیفیت و نظارت مضاعف بر این بافت‌ها هستیم.
 
معاون وزیر راه و شهرسازی با انتقاد از طرح نوسازان در محله‌های بافت فرسوده به اجرا رسید، گفت: در این محله‌ها ساختمان‌هایی 12 طبقه ساخته شد که به یک پایگرد باز می‌شدند درحالی‌که این شیوه ساخت نوسازی مناسب این گروه‌ها نیست.
 
محمدسعید ایزدی مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در پاسخ به سؤال خبرنگار
بازارخبر مبنی بر تعداد واحدها مسکونی هدف در بافت‌های فرسوده به چه میزان است گفت: نزدیک به 3 میلیون واحد نیازمند تسهیلات هستند که از این میزان 2 میلیون و 200 هزار واحد در محدوده هدف بهسازی شهری قرار دارند و طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده 1800 هزار واحد را از طریق این تسهیلات در هدف این طرح قرار می‌دهیم تا بتوانیم سهم قابل‌توجهی از بحث بهسازی و نوسازی شهری را در این قالب به انجام برسانیم.
 
تصویب‌نامه هیأت وزیران
 
به گزارش
بازارخبر هیات وزیران در جلسه اخیر خود به پیشنهاد مشترک معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی و وزارت راه و شهرسازی با رعایت ماده 127 قانون برنامه پنجم و به استناد اصل یک‌صد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در راستای تحقق قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن موضوع مصوب سال 1387 و قانون حمایت از احیاء بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری موضوع مصوب سال 1389 و به‌منظور احیاء، نوسازی و بهسازی مسکن در بافت‌های فرسوده، نار کارآمد و سکونتگاه‌های غیررسمی، تأمین مسکن گروه‌های کم‌درآمد و زوج‌های جوان جمعاً تا سقف یک‌میلیون و هشتصد هزار واحد مسکونی تا پایان برنامه ششم تصویب کرد:  

1- میزان سقف تسهیلات تأمین مسکن در کلان‌شهرها 500 میلیون ریال، مراکز استان‌ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت 400 میلیون ریال و سایر شهرها 200 میلیون ریال است.  

2- میزان سقف تسهیلات ودیعه اسکان موقت ساکنین در بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی در کلان‌شهرها 200 میلیون ریال، مراکز استان‌ها و شهرهای بالای دویست هزار نفر 150 میلیون ریال و سایر شهرها 100 میلیون ریال می‌باشد. 10 درصد از سود تسهیلات موضوع این بند برعهده متقاضی می‌باشد. تعداد تسهیلات موردنیاز در هرسال 60 هزار واحد و درمجموع تا پایان برنامه ششم 360 هزار واحد است.  

3- معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی موظف است به میزان 9 درصد سود تسهیلات مسکن (موضوع‌بند 1 این مصوبه) و مابه‌التفاوت سود 10 درصد سهم متقاضی در ودیعه اسکان موقت (موضوع‌بند 2 این مصوبه) تا سقف سود مصوب تسهیلات بخش مسکن در سال‌های 1393 و 1394 را از محل اعتبارات قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در لایحه بودجه سنواتی برای پرداخت به بانک‌های عامل منظور و تضمین‌نامه موردقبول بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را صادر نمایند، یارانه سود تسهیلات سهم دولت برای سال‌های بعد متعاقباً توسط هیات وزیران تعیین خواهد شد.  

4- بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است برای پرداخت تسهیلات موضوع این مصوبه نسبت به تعیین بانک‌های عامل و سهمیه آزاد در هرسال به تعداد سیصد هزار واحد و درمجموع یک‌میلیون هشتصد هزار واحد مسکونی تا پایان برنامه ششم اقدام نماید.  

5- وزارت تعاون، کار و رفاه و سازمان تأمین اجتماعی، کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی مکلف‌اند در قالب تفاهم‌نامه با وزارت راه و شهرسازی نسبت به تأمین منابع و شناسایی گروه‌های هدف طرح به‌منظور تهیه مسکن در بافت فرسوده و ناکارآمد شهری اقدام نمایند.

تبصره 1: پرداخت تسهیلات و یارانه‌های نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری با اولویت واگذاری مسکن به زوج‌های جوان، گروه‌های کم‌درآمد و زنان سرپرست خانوار می‌باشند که تاکنون از تسهیلات مسکن استفاده نکرده  است.
 
6- وزارت راه و شهرسازی (شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران) مکلف است بر اساس سهمیه ابلاغ‌شده بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نسبت به توزیع استانی تسهیلات با هماهنگی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور (به تفکیک بانک‌های عامل تعیین‌شده) و شناسایی متقاضیان واجد شرایط و معرفی آن‌ها جهت دریافت تسهیلات و نظارت بر ساخت‌وساز در چارچوب قانون نظام‌مهندسی و کنترل ساختمان اقدام نمایند.
 
7- بار مالی ناشی از اجرای این طرح برای تأمین مابه‌التفاوت یارانه سود تسهیلات اعطاشده، از محل منابع حاصل از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها مصوب سال 1388 تأمین خواهد شد.

لازم به ذکر است، بر اساس این مصوبه، سقف تسهیلات خرید مسکن که 35 میلیون تومان است، فعلاً تغییری نکرده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها