کد خبر: ۲۶۱۳۱
زمان انتشار: ۰۹:۵۳     ۲۱ آبان ۱۳۹۰
در هفته جاري خبري در رسانه‌ها مبني‌بر پيداشدن جسد يک موميايي در شهرستان ازنا، در استان لرستان پيچيد که موجي از تأييد و تکذيب‌هاي مسئولان و متوليان را به دنبال داشت.

به گزارش مهر، مصريان باستان عقيده داشتند که پس از مرگ، زندگي ديگري وجود دارد. آن‌ها عقيده داشتند که هر مرده‌اي به بدن خود براي زندگي بعدي نياز دارد.

به همين خاطر تلاش مي‌کردند که جسد را به‌صورت موميايي حفظ کنند. بسياري از موميايي‌هاي معروف اهل مصر هستند. مصريان قديم بسياري از بزرگان خود را به روش موميايي نگه داشته و دنيا را در تعجب و حتي شگفتي گذاشته‌اند. در طول 200سال گذشته، موميايي‌هاي بسياري توسط دانشمندان و محققان در مصر بررسي شده و تلاش براي يافتن تعداد بيشتر آن‌ها، به‌خصوص در مصر، هنوز هم ادامه دارد.

ماجراي کشف جسد موميايي در شهرستان ازنا از کجا آغاز شد؟

در سال‌هاي اخير، انتشار اخباري مبني‌بر کشف موميايي در دورترين مناطق کشور به سوژه داغ رسانه‌ها تبديل شده است، به‌طوري‌که از ديرباز جذابيت‌هاي کشف اجساد موميايي و رسانه‌اي‌‌شدن اين موضوع، مورد توجه محافل مختلف، ازجمله قاچاقچيان آثار ميراث‌فرهنگي قرار داشته است. به‌هرروي در روزهاي اخير، خبر کشف جسد موميايي در شهرستان ازنا، موجب ايجاد شائبه‌هاي زيادي نزد افکار عمومي و موج رسانه‌اي دراين‌باره شد. اين خبر ابتدا از سوي مسئولان اوقاف و امور خيريه رسانه‌اي شد.

کشف جسد موميايي در يک امامزاده!

مديرکل روابط‌عمومي و امور بين‌الملل سازمان اوقاف اولين کسي بود که از کشف تعدادي کوزه و يک جسد موميايي‌شده در جوار امامزاده سيدسوفي شهرستان ازنا در استان لرستان خبر داد. حسن ربيعي دراين‌باره گفت: گروهي گنج‌ياب در حال حفاري غيرمجاز در جوار امامزاده سيدسوفي ازنا همراه با دستگاه گنج‌ياب و اسلحه دستگير شدند.

وي تصريح کرد: گفته مي‌شود براساس تصاوير دستگاه مانيتور، اشياي يادشده شامل چند کوزه و قالب يک جسد موميايي‌شده است. بعدازآن مديرکل اوقاف استان لرستان با بيان اينکه اين اشياي تاريخي در دالاني مسقف در کنار امامزاده سوفي کشف شده است، گفت: امامزاده سيدسوفي ازنا هم‌اکنون در حال بازسازي و توسعه است و با مراقبت و هوشياري توانستيم اين اشيا را قبل از آنکه به يغما برود، از چنگ غارتگران ميراث‌فرهنگي نجات دهيم و با همکاري سربازان گمنام امام‌زمان(عج) عوامل مذکور را دستگير کنيم.

تکذيب کشف هرگونه شي تاريخي و موميايي در ازنا

اين اظهارات پس از طرح منجر به تشکيل جلسه شوراي تأمين شهرستان ازنا شد و در روزهاي بعد اين سيل تکذيب بود که از سوي مسئولان مختلف استاني و محلي درباره اين سوژه داغ رسانه‌اي ابراز شد، به‌طوري‌که از فرماندار گرفته تا متوليان ميراث‌فرهنگي اين موضوع را به‌کلي رد کردند.

رئيس سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان لرستان دراين‌باره در گفت‌وگويي ضمن تکذيب کشف جسد موميايي در شهرستان ازنا، گفت: بنابه بررسي و حضور کارشناس و مسئول ميراث‌فرهنگي شهرستان ازنا و گزارش کتبي ارائه‌شده، در موقعيت محل يادشده نه لايه تاريخي وجود دارد و نه منطقه تاريخي و نه حتي شي تاريخي کشف شده است.

اگر اوقاف چيزي پيدا کرده، به ما تحويل دهد

محمد رحمدل درباره ادعاي مسئولان اداره کل اوقاف و امور خيريه استان لرستان گفت: براي ما عجيب است که چرا اوقاف اصرار بر اين موضوع دارد، درحالي‌که اگر آن‌ها ادعا مي‌کنند چنين چيزي را کشف کرده‌اند، بايد اين جسد موميايي را به ما تحويل دهند.

وي تصريح کرد: ما به اداره کل اوقاف تضمين مي‌دهيم و يگان حفاظت ميراث‌فرهنگي را مأمور مي‌کنيم تا امنيت اشياي تاريخي ادعاشده را تأمين کنند و آن‌ها نيز جسد موميايي و اشيايي را که مدعي هستند کشف کرده‌اند، به ما تحويل دهند. رحمدل ادامه داد: پس از بررسي موضوع توسط اداره ميراث‌فرهنگي شهرستان ازنا و کارشناسان اين اداره و گزارش کتبي ارائه‌شده، هيچ‌چيز تاريخي در اين محل کشف نشده است.

محل يادشده اصلاً تاريخي نيست

وي در پاسخ به اين سؤال که آيا اصلاً در اين محل جسدي کشف شده است يا خير؟ تصريح کرد: مسئولان اوقاف اين موضوع را مطرح کرده‌اند؛ ولي بررسي‌هاي ما نشان مي‌دهد که در اين محل هيچ لايه تاريخي وجود ندارد. رئيس سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان لرستان يادآور شد: طبيعتاً اگر شي تاريخي و يا جسد تاريخي وجود داشته باشد، بايد در لايه تاريخي باشد، درصورتي‌که اين محل هيچ‌گونه سابقه تاريخي ندارد.

رحمدل با بيان اينکه شي تاريخي در لايه‌هاي تاريخي پيدا مي‌شود، افزود: اگر شي تاريخي بيرون لايه‌هاي تايخي پيدا شود، يک شي عتيقه قاچاق محسوب مي‌شود و حتي اگر مسئولان اوقاف شي قاچاقي نيز پيدا کرده‌اند، بايد يا آدرس آن‌را بدهند يا با صورت‌جلسه‌کردن، اشيا را تحويل ما بدهند.

تاکنون نه‌تنها در لرستان، بلکه در سراسر ايران به موميايي برخورد نکرده‌ايم

يک کارشناس ارشد باستان‌شناسي نيز دراين‌باره گفت: تابه‌حال نه‌تنها در لرستان، بلکه در سراسر ايران ما به موميايي برخورد نکرده‌ايم. مهدي رضايي افزود: البته در برخي از مناطق ايران، ازجمله در معدن نمک چهرآباد زنجان مردان نمکي به‌دست آمده است؛ ولي از اين موميايي‌ها به موميايي طبيعي ياد مي‌شود که در اثر قرارگرفتن در محيطي که امکان حفظ جسد و جلوگيري از متلاشي‌شدن وجود دارد، اجساد تا حدودي سالم مانده‌اند، وگرنه عملي آگاهانه نبوده است.

وي ادامه داد: اين در حالي است که تاکنون شايعه‌هاي زيادي مبني‌بر پيداشدن موميايي در بخش‌هاي مختلف ايران، ازجمله شيراز، کردستان و حتي دره‌شهر پخش شده است که بعد از کار دقيق کارشناسي بر روي اين موميايي‌ها، مشخص شده که تمامي اين موميايي‌ها ساخته و پرداخته دست قاچاقچيان حرفه‌اي اشياي عتيقه است. اين کارشناس‌ارشد باستان‌شناسي يادآور شد: از سوي ديگر موميايي‌کردن مغاير با آيين‌ها و اديان ايران قبل از اسلام بوده است و تا کنون هيچ گزارش مستند و علمي مبني‌بر يافتن موميايي در ايران گزارش نشده است. به‌هرروي به‌نظر مي‌رسد کشف جسد موميايي در استان لرستان بيشتر شبيه شايعاتي است که هرازچندگاهي در رسانه‌ها پيچيده مي‌شود و مبناي محکم علمي و تاريخي ندارد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها