کد خبر: ۲۶۰۷۱
زمان انتشار: ۱۱:۲۳     ۲۰ آبان ۱۳۹۰
به گزارش سرویس حوزه ومراجع پایگاه 598،آیت الله مصباح یزدی در جمع روحانیان و طلاب مرکز جامع علوم اسلامی گفت: برخی از روحانیان به جهت نداشتن بصیرت لازم، ضررهای فراوانی به انقلاب و اسلام وارد کردند.


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمد تقی مصباح یزدی، نماینده مجلس خبرگان رهبری، پنج شنبه، نوزدهم آبان، در جمع روحانیان و طلاب سطح و خارج مرکز جامع علوم اسلامی با اشاره به ضرورت سپاسگزاری نعمت های الهی گفت: اصل آفرینش، اعطای عقل، مکتب شیعه و خلق در زمان دولت اسلامی از نعمت های الهی است که باید شاکر این نعمت های بزرگ باشیم.

وی امکان تشکیل جلسات و موسسات علمی را از برکات انقلاب اسلامی برشمرد و افزود: وجود امام راحل و مقام معظم رهبری و دلسوزان نظام از دیگر نعمت های الهی است.

این استاد برجسته حوزه علمیه با بیان این که خداوند هر نعمتی را که در اختیار انسان قرار می دهد برای رشد و تکامل حقیقی خود و دیگران است، خاطرنشان کرد:با توجه و درک وظیفه اصلی خود شکر عملی نعمت های پروردگار را انجام دهید.

وی کسب بینش جامع و عمیق نسبت به حوادث اسلام را از تکالیف مهم روحانیان و طلاب دانست و گفت: همه مسائل فردی، خانوادگی، بین المللی و سیاسی و موارد دیگر از احکام اسلامی و همانند یک پیکر هستند و اسلام در هیچ یک منحصر نمی شود.

این عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به این که امروز برای پیشرفت علوم به تخصص گرایی روی آورده اند، اظهار داشت: برای ارتقا و تعمیق در معارف اسلامی نیز به رشته های تخصصی نیازمند هستیم و این فکر در گذشته در افکار مراجع تقلید نیز وجود داشت.

وی در ادامه افزود: در یک قرن گذشته در قم این تفکر بود که حتی مرجعیت نیز تخصصی شود و در هر بابی از فقه یک مرجع تقلید وجود داشته باشد.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که پراکندگی بین رشته ها و بی اطلاعی یک متخصص از رشته دیگر به عنوان یک آفت برای تخصص گرایی شمرده اند که تشکیل میان رشته ای را برای حل این مشکل راه اندازی کردند، ابراز داشت: در تخصصی کردن معارف اسلام که شجره طیبه ای است که همه شاخه های آن با یکدیگر مرتبط است باید بیشتر مراقب پراکندگی آن شد.

وی با اشاره به این که تشکیل حکومت اسلامی تکالیف سنگین تری را بر عهده روحانیان گذاشته است، خاطرنشان کرد: در گذشته معمولا برای روحانیان فقیه و منبری شدن مطرح بود و مسائلی دیگر مانند قضاوت برای دیگران بود.

رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این که امروز بیش از ده برابر نسبت به گذشته پست هایی به حضور روحانیت نیازمند است، اظهار داشت: شناخت موضوعات برخی از مسائل علمی غیر اسلامی نیز برای روحانیان امروز لازم و بدون درک ماهیت حقیقی موضوعات نمی توانیم حکم صادر کنیم.

وی شناخت و درک موضوعات را برای حوزویان ضروری تلقی کرد و گفت: در موضوعات مسائل فقهی امکان احتیاط هست ولی در مسائل اجتماعی و سیاسی باید موضوع شناسی دقیقی صورت بگیرد و با چنین و چنان مشکلات مردم حل نمی شود.

این استاد اخلاق حوزه علمیه قم مساله ولایت فقیه و تشکیل حکومت اسلامی را اساسی ترین نظریه اسلام دانست که باید به جهانیان معرفی شود و خاطرنشان کرد: متاسفانه این مساله هنوز در حوزه علمیه، به صورت کامل روشن نشده است و عده ای با حمایت های غربی نظریاتی برخلاف نظریه صحیح بیان می کنند.

وی خطاب به حوزویان بیان داشت: توسعه و تعمیق و تحقیق معارف اسلامی و قبول پست های لازم بعد از رسیدن به مراحل علمی قابل قبول از شکر نعمت فراگیری معارف الهی است.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که درس جدی و داشتن تقوا و دارا بودن بینش بالای سیاسی برای شکرگزاری روحانیان لازم است، ابراز داشت: برخی از علما به جهت نداشتن بینش سیاسی آلت دست دشمنان شدند و ضرری به انقلاب و اسلام زدند که دشمنان قادر به این ضرررسانی نبودند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها