به گزارش پایگاه 598 به نقل از ایرنا، هفت تن از مسوولان و کادر پروازی نیروی انتظامی روز شنبه 19 مهر ماه
حین عزیمت به منطقه مرزی و عملیاتی شرق کشور، بر اثر سانحه هوایی به شهادت
رسیدند.
سردار «اسماعیل احمدی مقدم» در حاشیه مراسم تشییع پیکر هفت
شهید سانحه هواپیمای نیروی انتظامی در ستاد کل نیروی انتظامی، در جمع
خبرنگاران با بیان اینکه اطلاع رسانی در زمینه این حادثه به موقع صورت
گرفت، افزود: تیم فنی باید علت سانحه را مشخص کند که این موضوع اکنون در
حال بررسی است، اما به این سرعت نمی توان در این زمینه اظهار نظر کرد.
وی
با بیان اینکه از این نوع هواپیما پنج فروند به صورت فعال در نیروی
انتظامی وجود دارد، گفت: اکنون از این نوع هواپیما فقط به منظور پرواز
آموزشی استفاده می شود تا بررسی های صحنه مشخص و نتایج اعلام شود تا بدانیم
علت سانحه چه بوده است.
سردار احمدی مقدم تاکید کرد: از این نوع
هواپیما در دنیا تعداد قابل توجهی وجود دارد و از جمله هواپیماهای کم سانحه
هستند، اما به نظر می رسد عمر بالای این نوع هواپیما باعث آسیب شده نه
مسایل فنی، زیرا هواپیما به دقت بررسی شده و خلبانی با درجه سرهنگی و مهارت
بالا آن را هدایت کرده است.
وی افزود: دولت باید کمک کرده تا وسایل
پرنده جدید با ظرفیت بالا در اختیار نیروی انتظامی قرار گیرد، زیرا ناجا
در کشور گستردگی زیادی داشته و نیاز به کمک های پشتیبانی و عملیاتی دارد.
سردار
احمدی مقدم گفت: وسایل پرنده در هواناجا مورد نیاز است، زیرا از اینگونه
وسایل می توان در زمان امداد ونجات به مردم خدمت رسانی کرد.
فرمانده
نیروی انتظامی ادامه داد: تعداد قابل توجهی از وسایل پرنده با عمر بین هفت
تا 10 ساله با همت دولت و نیروهای مسلح نوسازی و بازسازی شد. همچنین 20
فروند بالگرد کمتر از 10 تا 15 سال نیز وارد هواناجا شده که فقط بمنظور
آموزش مورد استفاده قرار می گیرد.
سردار احمدی مقدم گفت: 9 فروند
وسایل پرنده سبک نیز در دو سال اخیر برای انجام ماموریت ها وارد هواناجا
شده که البته پرنده های دیگری نیز در حال خریداری هستند.
وی با بیان
اینکه هواپیمای دو موتوره سبک قیمتی حدود 6 تا 10 میلیون دلار دارد،
افزود: این هواپیما قادر است در ارتفاع نسبتا بالا پرواز کرده و ایمنی
بالایی دارد و استاندارد آن با هواپیمای بزرگ «ای. تی. آر» برابری می کند.
همچنین این هواپیما تا سقف 18 هزار پا قادر به پرواز است.
سردار
احمدی مقدم با بیان اینکه تلاش می کنیم تا هواپیماهای جدیدی جایگزین کنیم،
گفت: بقایای هواپیما سانحه دیده نشان می دهد که هواپیما مورد اصابت قرار
گرفته یا نه. این هواپیما در ارتفاع 19 هزار پا پرواز کرده و نوع سلاح های
دوشی پرتاب قابل حمل با نفر نهایتا تا 12 هزار پا را می تواند مورد اصابت
قرار دهد. بر این اساس پرواز در زیر 12 هزار پا با حمل نفر امکانپذیر است و
از 12 هزار به بالا تا 40 هزار پا نیازمند استفاده از موشک های بزرگ است.
وی
تاکید کرد: بر این اساس فرضیه اصابت به هواپیما مردود است و برخی تلاش می
کنند فضا را ناامن کرده و تروریست ها را قوی جلوه دهند، به همین منظور
خرابکاری صحت ندارد و لاشه هواپیما نشان می دهد که انفجاری صورت نگرفته،
بلکه موتورها خاموش شده اند که دلیل آن را نمی دانیم.
سردار احمدی
مقدم گفت: اگر حادثه در روز اتفاق می افتاد، هواپیما می توانست در ارتفاع
19 هزار پا در فاصله 10 کیلومتری بدون موتور پرواز کرده و خود را به زمین
برساند، زیرا خلبان هواپیما فرد ماهری بوده، اما جزییات زمین در شب قابل
تشخیص نبوده و این حادثه اتفاق افتاده است.
وی تاکید کرد: باید از تکرار چنین حوادثی جلوگیری شود اما گویا همه عوامل پشت سر هم قرار گرفت تا این حادثه اتفاق بیافتد.
برخی اشرار مرز سراوان دستگیر شدندفرمانده
نیروی انتظامی گفت: برخی اشرار سراوان دستگیر و تعدادی از آنها فرار کرده و
از آن سوی مرزها رد آنها پیگیری می شود و عملیات دستگیری آنها همچنان
ادامه دارد.
سردار احمدی مقدم افزود: اظهارنظر دستگاه دیپلماسی و
وزیر کشور به پاکستان انجام شده و موضوع با جدیت پیگیری می شود، هر چند
نباید نتایج شگرفی را از مذاکرات انتظار داشت.
وی گفت: دولت پاکستان
هیچگونه نگرانی از مرزهای کشور ما ندارد، اما حوادث مکرر در مرزهای همجوار
مطلوب به نظر نمی رسد و اگر عملیات انسداد تکمیل شود و از وضعیت امنیتی
کشورهای مجاور شرط بندی نکنیم، شاهد این حوادث نخواهیم بود بر این اساس
نمایندگان مجلس و دولت باید در بودجه، حرکت بزرگی را تدارک ببینند زیرا
قادریم امسال یا سال آینده انسداد مرز را تکمیل کنیم.
سردار احمدی
مقدم افزود: تلاش تروریست ها در مرز سراوان در واکنش به اقدامات سپاه و
نیروی انتظامی در بستن مرزهاست، اما به رغم واکنش آنها، فعالیت های مهندسی
با سرعت ادامه دارد، اما با محدودیت منابع انتظار نداریم که در مدت کوتاه،
انسداد مرزها انجام شود اما تا دو سال آینده این مرزها مسدود خواهد شد
همانگونه که پیش از این مرزهای زابل و اطراف زاهدان ناامن بود، اما با
انسداد مرزها این محدوده ها امن شده و باید با انسداد مرز سراوان این منطقه
نیز امن شود.