همپایی
رشد بانکداری نوین در ایران با رشد فزاینده بانکداری نوین در دنیا از یک
سو و میزان آشنایی آحاد جامعه از پیشرفت های بانکداری نوین محل تردید
است.
همین امر ایجاب می کند تا بازشناسی فرهنگ اطلاع رسانی و عملکرد نظام بانکی در این عرصه مورد توجه قرار گیرد.
یک نکته
به خوبی قابل دریافت و فهم می باشد و آن اینکه بسیاری از مخاطبان شبکه
بانکی هنوز با بخش زیادی از خدمات نوین بانکها آشنایی کامل ندارند و این
حتی برای مشتریان وفادار و دائمی بانک ها هم مصداق دارد.
براساس
بررسی های میدانی و قرائن و شواهد شاید یکی از دلایل این نقیصه جزیره ای
عمل کردن واحدهای مختلف در بانکهاست. متاسفانه امور مختلف در یک بانک ممکن
است از عملکرد یکدیگر چندان اطلاعی نداشته باشند.
محور
قرار دادن روابط عمومی در کلیه فعالیت های بانکی و استفاده از پتانسیل و
قابلیت های نهفته در آن می تواند این معضل را حل کند.در واقع برای مدیریت
ارتباط هر بانک با سایر مجموعه ها روابط عمومی می تواند نقش نخ تسبیح و
هماهنگ کنندگی را ایفا کند.
در کنار
بسیاری از موانع و مشکلات یکی از مزیت های بانکداری نوین در ایران
برخورداری از نیروی انسانی خلاق و توانمند است. استفاده از توان این افراد و
فراهم کردن بستر رشد و پیشرفت آنها بالمال می تواند منجر به پویایی سیستم
بانکی شود.
کارشکافی
و بررسی دقیق وضعیت فعلی اطلاع رسانی از خدمات و گستره پوشش بانکداری نوین
در ایران تنها معطوف به یک بانک خاص نیست بلکه برای نیل به این هدف نیاز
است تا بانک ها در تعاملی مطلوب با یکدیگر و اصل قرار دادن هم افزایی در
این زمینه از رهیافت های علمی نهایت بهره برداری را داشته باشند.
خوشبختانه
هم اینک بسیاری از مدیران و یا کارشناسان روابط عمومی بانک ها با توجه به
توانمندی های خود در بسیاری از تشکل ها و شوراها عضویت و نقش موثری دارند
که باید این ظرفیت نیز مورد عنایت ویژه قرار گیرد.
بانکداری
نوین برغم همه محدودیت و تنگناهایی که کشور با آن رو به رو بوده است؛
دستاوردهای مطلوبی داشته و در پرتو همراهی و مشارکت شبکه بانکی امکان ارتقا
و افزایش آن نیز وجود دارد تا از این رهگذربرخی التهابات و فراز و نشیب
های نظام بانکی کاسته شود.
بی شک
مدیران هر بانک انتظار دارند ما به ازای سرمایه گذاری در امر تقویت زیر
ساخت های بانکداری نوین؛ منافع چشمگیری عاید بانک متبوع آنها شده و لازمه
این مساله توجه بیشتر به اطلاع رسانی مبتنی بر یافته های علمی است.
هر
خدمتی که از سوی بانک در عرصه بانکداری نوین ارایه می شود اگر با استقبال
مشتریان مواجه نشود؛ هزینه های زیادی برای بانک ایجاد کرده و حتی می
تواند به انفعال و نگرانی دست اندرکاران در توجیه پرداختن به بانکداری نوین
منجر شود.
از آنجا
که اشاعه فرهنگ استفاده از بانکداری نوین علاوه بر ایجاد مزیت و منافع
برای بانک ها در مجموع عواید مطلوبی برای کل اقتصاد کشور و نظم بخشیدن به
روابط اقتصادی در جامعه دارد؛ از رسانه ملی نیز انتظار می رود در ارایه و
معرفی آثار مثبت رویکرد مردم به استفاده فراگیر تنها دیدگاه سوداگرانه را
مد نظر نداشته باشد و در این زمینه بیش از پیش به یاری شیکه بانکی کشور
بشتابد.
استخراج
بسته های آموزشی مناسب و عام فهم از خدمات متنوع بانکداری نوین و انعکاس
آنها در رسانه های مختلف با رعایت جذابیت برای مخاطب از زوایای اطلاع رسانی
است که تقریبا مغفول مانده است.
* امیر صفری کارشناس ارشد اقتصادی