به گزارش پایگاه 598 به نقل از دنیای اقتصاد ؛ بازار خودروهاي داخلي در حالي دومين هفته از پاييز امسال را پشتسر
ميگذارد كه همزمان با اولين بادهاي سرد اين ماه، بازار نيز به خود لرزيد.
بر اين اساس در حالي فعالان بازار با پايان يافتن تابستان به عنوان فصل
خريد و فروش خودرو ناامید به استقبال پاییز رفتند كه اين بازار در هفته
جاري با رشد قيمت همراه بود، اما رشد قيمت در بازار خودروهاي داخلي در
حالي رخ داد كه فعالان بازار دليل آن را در رونق معاملات و افزايش تقاضا
جست و جو نميكنند؛ بلكه علت اصلي آن را توقف شمارهگذاري محصولات
خودروسازان از سوي پليس، به دليل نداشتن كپسول آتشنشاني ميدانند.
بر
اين اساس به عقيده كارشناسان با تكرار داستان توقف شمارهگذاري محصولات
خودروسازان از سوي پليس (اين بار به دليل عدم نصب كپسولهاي آتشنشاني روي
خودروها)، بار ديگر بازار خودرو با التهابي كاذب همراه شده است. آنطور كه
مدير بازاريابي و فروش ايرانخودرو ميگويد،
بهرغم توقف شمارهگذاري خودروها از سوي پليس، روند ارسال خودروها به
نمايندگيها جريان دارد.
عبدالله بابايي در ادامه ميگويد: خودروسازان
امكان نگهداري خودروها را ندارند، در حال حاضر خودرو به اندازه و كافي در
نمايندگيها موجود است، اما از آنجا كه اين خودروها به دليل نداشتن كپسول
آتشنشاني شماره نميشوند شاهد رشد كاذب قيمتها و نارضايتي مشتريان هستيم.
برخی فعالان بازار در همين زمينه به «دنياياقتصاد» ميگويند توقف
شمارهگذاري خودروهاي داخلي به دليل عدم نصب كپسولهاي آتشنشاني از سوي
خودروسازان، باعث رشد قيمت 500 تا يك ميليون و 800 هزار توماني خودروهاي
داخلي شده است.
نصب كپسولهاي آتشنشاني روي خودروهاي داخلي استانداردي
اجباري است كه در آخرين روزهاي دولت دهم در هيات دولت به تصويب رسيد، اما
اجراي آن به دليل انتقادهاي فراواني كه به آن وارد است با تاخير از سوي
خودروسازان و اما و اگرهايي از سوي مسوولان همراه شده است. اما مشكلات
اخير در شمارهگذاري خودروهاي داخلي به دليل عدم نصب كپسولهاي آتشنشاني
كه در نهايت منجر به رشد قيمتها در بازار خودرو شد، در حالي وجود دارد كه
روز گذشته دولت طي مصوبه جلسه 6/7/93 هيات وزيران، اجراي استاندارد ملي
خودرو (الزامات نصب كپسول آتشنشاني با شماره ملي 9190 براي خودروهاي
توليدي) را از ابتداي فروردين 1394 اجباري كرده است.
در نظر گرفتن اين
مهلت براي خودروسازان از سوي دولت در حالي است كه به گفته بابايي تا زماني
كه اين مصوبه مراحل اداري مرسوم را طي كند و به دست پليس برسد، توقف
شمارهگذاري خودروهاي داخلي ادامه خواهد داشت.
مهلت اخير براي اجراي
استاندارد ياد شده در حالي براي خودروسازان در نظر گرفته شده است كه اين
استاندارد با انتقادات فراواني از سوي خودروسازان و برخي كارشناسان همراه
شده است. به گفته منتقدان اين استاندارد در افزايش ايمني خودرو تاثير
چنداني ندارد و بهتر است به جاي اجباري بودن آن بهصورت يك آپشن اختياري در
دسترس مشتريان گذاشته شود.
اما در نهايت بهنظر ميرسد تنها تاثير اين
استاندارد درحاليكه تاكنون از سوي خودروسازان اجرا نشده و به دليل
انتقادهايي كه به آن وارد است احتمال لغو آن نيز وجود دارد، رشد قيمتها در
بازاري بوده كه در حال رسيدن به ثبات بود.
رشد قيمت داخليها
اما
توقف شمارهگذاري به دليل نداشتن كپسول آتشنشاني در حالي باعث رشد قيمت
خودروهاي داخلي در بازار شد كه تا پيش از آن فاصله قيمتها بين كارخانه و
بازار به حداقل رسيده بود.
آنطور كه از بازار خبر ميرسد، پژو 206 تيپ
5 در پي توقف شمارهگذاري از سوي پليس، در هفته جاري با 800 هزار تومان
افزايش قيمت همراه بوده و هماكنون با قيمت 36 ميليون و 800 هزار تومان در
بازار معامله ميشود. ديگر مدل اين خودرو؛ يعني 206 صندوقدار نيز از
اتفاقات اين هفته جدا نبوده و با 500 هزار تومان رشد قيمت همراه شده است و
حالا 37ميليون و 300هزار تومان است.
اما ديگر خودرويي كه در بازار اين
هفته مانند ساير محصولات خودروسازان از افزايش قيمتها در امان نبوده، پژو
405 است. اين خودرو در مدل بنزيني و دو ايربگ در بازار قيمتي برابر با 29
ميليون و 500 هزار تومان دارد و مدل دوگانهسوز آن هم با قيمتي برابر با 32
ميليون تومان به فروش ميرسد.
ديگر خودرو بازار پژو پارس است كه مدل
ال.ايكس آن كه به موتور TU5 و دو كيسه هوا مجهز است با قيمت 42 ميليون و
500هزار تومان در بازار به فروش ميرسد. پارس سال نيز هماكنون در بازار
قيمتي برابر با 34 ميليون تومان دارد.
در هفته جاري سمند هم با افزايش
قيمت همراه بوده است. بر اين اساس مدل ال.ايكس اين خودرو با دو ايربگ
درحاليكه در هفته گذشته قيمتي برابر با 28 ميليون تومان داشته است، اين
هفته به 30 ميليون و 300هزار تومان رسيده است. رانا هم طي اين هفته رشدي يك
ميليون و 500 هزار توماني داشته و حالا به 32 ميليون و 500 هزار تومان
رسيده است. آنطور كه از تندر دنده اتومات خبر ميرسد، اين خودرو كه تنها
در ايرانخودرو به توليد ميرسد، در بازار قيمتي برابر با 48 ميليون و 500
هزار تومان دارد كه نشان از رشد يك ميليون و 800هزار توماني اين خودرو
دارد. شنيدهها حاكي از آن است كه توليد اين خودرو در حال حاضر به كندي در
حال انجام است. در كنار تندر دنده اتومات، تندر مدل E2 كه دندهاي است
نيز با افزايش قيمت همراه بوده است. اين خودرو كه در هفته گذشته بين 39 تا
39 ميليون و 600 هزار تومان قيمت داشت، اين هفته در پي شماره نشدن يك
هفتهاي اين خودرو بهدليل نداشتن كپسول آتشنشاني به 41 ميليون و 500 هزار
تومان رسيد.
رشد قيمت محصولات ايرانخودرو در حالي است كه توليدات
سايپا هم كه در انتظار شماره شدن هستند، در بازار با رشد قيمت همراه
شدهاند. بر اين اساس سايپا 111 رشدي 500 هزار توماني را تجربه كرده و به
21 ميليون و 500 هزار تومان رسيده است. مدل 131 اين خانواده نيز با
800هزار تومان رشد قيمت هماكنون 20 ميليون و 300هزار تومان ارزشگذاري
ميشود. 132 نيز به عنوان عضو ديگر از خانواده ايكس100 رشدي 400 هزار
توماني داشته و به 20ميليون و 400 هزار تومان رسيد. تيبا هم خودرويي است كه
با جهشي يك ميليون و 200هزار توماني هماكنون با قيمت 24 ميليون و 200
هزار تومان قابل معامله است