کد خبر: ۲۵۹۳۳
زمان انتشار: ۲۰:۳۵     ۱۸ آبان ۱۳۹۰
دانشگاه ما مساله محور نیست و در حال حل مسایل و مشكلات دیگران است. اطراف دانشگاه ما 10 كارخانه بحران زده و رو به تعطیلی است و دانشگاه ما هم از حل مشكلات آن عاجز است.
به گزارش سرویس باشگاه جوانی برنا، سردار محمدرضا نقدی در جمع منتخبان بسیج اساتید، با تاكید بر لزوم تحول در علوم انسانی گفت: به درستی گفته می‌شود كه تحول در علوم انسانی كاری بلند مدت است و شاید 15 سال طول بكشد تا محصولی اسلامی ‌كه قابلیت تبدیل شدن به كتاب درسی دانشگاه را داشته باشد تولید شود.

وی افزود: اما نمی‌توانیم تا آن زمان منتظر بمانیم و 15 سال دیگر جریان مسموم علوم انسانی غربی در دانشگاههای كشور را تحمل كنیم. لذا باید ضمن توجه به فعالیتهای بلند مدت و اساسی به راههای كوتاه مدت و میان مدت هم اندیشید.

سردار نقدی ادامه داد:خصوصیت بسیجی این است كه كارهایی را كه دیگران در زمان‌های طولانی انجام می‌دهند، در كوتاه ترین زمان ممكن به سر انجام می‌رساند و از مسیرهای میانبر استفاده می‌كند.

رییس سازمان بسیج مستضعفین، با اشاره به فرمایش امام خامنه‌ای (حفظه الله) كه فرموده بودند "در برخی رشتههای علوم انسانی قرن‌ها جلو تر از دنیا هستیم" اظهار داشت: اگر همین امروز اراده كنیم می‌توانیم دوره كارشناسی ارشد و حتی دكترای علوم سیاسی را بدون استفاده از متون غربی و ترجمه ای و با استفاده از كتابهای نوشته شده توسط نظریه پردازان مسلمان؛ برگزار كنیم.

وی ابراز داشت: در فقه، فلسفه و علوم تربیتی، قرن ها از دنیا پیش هستیم و البته چنین ادعایی را در برخی رشته‌های علوم انسانی همچون جامعه شناسی و علوم ارتباطات نداریم.

سردار نقدی با اشاره به اتهام "تعطیل كردن عقل " كه از سوی نظریه پردازا ن غربی خطاب به متفكرین مسلمان مطرح می‌شود، خاطر نشان كرد: این اتهام به خود آن ها وارد است چراكه بر خلاف علمای شان در قرون گذشته، عقل را تعطیل و حس و تجربه را جایگزین آن كردند و نتیجه اش هم همین ناپایداری و سستی در تئوریهای غربی است كه بعضا حتی 6 ماه هم عمر نمی‌كنند.

وی افزود: حجت ادعای ما كه می‌گوییم علوم انسانی غربی به معنای حقیقی كلمه علم نیست؛ همین است كه منطق غربی ها عمدتا تجربی است و آن ها علمی‌بودن مسائل را در گرو تجربی بودن می‌دانند.

سردار نقدی تاكید كرد: امروز حتی بر مبنای منطق تجربه گرایی نیز باطل بودن علوم انسانی غربی به اثبات رسیده چرا كه علوم انسانی غرب به مدت 200 سال در آزمایشگاهی به وسعت تمام كشورهای غربی به اجرا گذاشته شده و محصول نهایی آن چیزی جز فروپاشی اقتصادی، اخلاقی ، سیاسی و قیام سراسری محرومان در انگلیس و آمریكا نیست.

وی خطاب به روسنفكران غرب زده اظهار داشت: اگر آن طور كه شما می‌انگارید؛ علم چیزی است كه باید با تجربه اثبات شود، علوم انسانی غربی تجربه شد و ابطالش به اثبات رسید.

رییس سازمان بسیج مستضعفین، در بخش دیگری از سخنانش با یاد آوری مطالبات امام خامنه‌ای (حفظه الله) از اساتید بسیجی گفت: انتظارات رهبری از اساتید بسیجی بسیار بالاست و سال گذشته كه خدمت شان رسیدم به اساتید بسیجی فرمودند كه تربیت امثال شهید چمران در دانشگاههای جمهوری اسلامی‌باید یک قاعده باشد نه استثنا.

وی در توصیف شخصیت والای شهید چمران خاطر نشان كرد: چمران در اوج تسلط بر علوم مادی، عارف بالله بود و بر خلاف عده‌ای كه برای حضور در آكادمی‌های غربی لحظه شماری می‌كنند، برای بازگشت به كشور و خدمت به اسلام لحظه شماری می‌كرد.

وی افزود: اولین زیر دریایی را برای عبور از موانع آبی دشمن را شهید چمران با بضاعت علمی‌ و امكانات آن روز ساخت. شهید چمران در شرایطی كه نماینده امام (ره) و وزیر دفاع بود، حتی به نسبت به حشراتی كه برای رزمندگان مشكل ایجاد كرده بودند نیز حساس بود و ابداعاتی به خرج داد تا مشكلات رزمندگان به حداقل برسد.

وی خاطر نشان كرد: دانشگاه ما مساله محور نیست و در حال حل مسایل و مشكلات دیگران است. به همین دلیل، اطراف دانشگاه ما 10 كارخانه بحران زده و رو به تعطیلی است و دانشگاه ما هم از حل مشكلات آن عاجز است.

وی ضمن تقدیر از تلاش اساتید بسیجی در پیشبرد دانش هسته ای، سلولهای بنیادین، پرتاب ماهواره، نانو تكنولوژی و ... اظهار داشت: شتاب علمی‌ما جهان را به تعجب وا داشته و این در حالی است كه بیشتر این پیشرفتهای علمی، محصول مجاهدت انفرادی اساتید بسیجی است.دانشمندان بسیجی همچون شهیدان علی محمدی، شهریاری و رضایی نژاد به قدری خوب عمل كردند كه دشمن ناگزیر شد دست به اسلحه ببرد.

وی ماموریت بسیج اساتید را، متشكل كردن تلاشهای دانشمدان كشور دانست و افزود: اگر فعالیت‌های علمی‌دانشمندان مان تشكیلاتی و جمعی شود؛ پیروزی‌هایی به مراتب بزرگ‌تر به دست می‌آوریم.

وی با تاكید بر لزوم ارتباط تنگاتنگ دانشگاه و صنعت گفت:برای ارتباط صنعت و دانشگاه كمیسیون‌ها و جلسات متعددی تشكیل می‌شود اما از انتظاری كه از بسیج اساتید می‌رود این است كه در این حوزه دست به انقلاب بزند.

سردار نقدی با اشاره به قابلیت‌های اقشار بسیج، افزود: در بسیج، اقشاری همچون بسیج كارگری، اساتید، دانشجویی، كارگری و مهندسین وجود دارد كه باید به یكدیگر بپیوندند.

وی همچنین تدوین نقشه جامع علمی‌كشور را حركتی رو به جلو اما ناكافی دانست و گفت:در نقشه جامع علمی‌كشور، كماكان داوری مقالات علمی‌كشور به نهادهای بین المللی ارجاع شده كه بسیج اساتید باید به فكر اصلاح این قبیل موارد و به روز كردن نقشه جامع علمی‌كشور باشد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها