کد خبر: ۲۵۸۹۳
زمان انتشار: ۱۷:۰۲     ۱۸ آبان ۱۳۹۰
نخستين تحصن دانشجويان و طلاب در نقد انقلابي صدا و سيما عصر ديروز در دانشگاه اميركبير برگزار شد و سخنرانان اين تحصن اعلام كردند: ‌صداوسيما بي قانون‌ترين سازمان بوده و به هيچ كس پاسخگو نيست.

به گزارش خبرگزاري دانشجو، وحيد يامين پور عصر امروز در نخستين تحصن دانشجويان و طلاب كه در نقد انقلابي صدا و سيما در دانشگاه‌ اميركبير برگزار شد، با اشاره به اينكه صدا و سيما امروز به عنوان مهم‌ترين و بزرگ‌ترين رسانه تصويري انحصاري در ايران مطلقا در وضعيت مطلوبي قرار ندارد، اظهار داشت: چند سوال مهم در اين رابطه وجود دارد كه بايد به آنها پاسخ داده شود كه اين سوال ها اغلب در قالب مديريتي و ساختاري صدا و سيما و همچنين انتقادهاي است كه به اين سازمان صورت مي‌گيرد. 

 
وي با اشاره به انتقادهايي كه به صدا و سيما از لحاظ محتوایي و ساختاري صورت مي‌گيرد، تصريح كرد: متأسفانه اين انتقاد به ساختارهاي قبل از مديريت آقاي ضرغامي و دارابي بوده و امروز نيز همچنان نه تنها اين انتقادها كمتر نشده بلكه بغرنج‌تر نيز شده است.
 
اين استاد دانشگاه با ابراز تأسف از اينكه وضعيت صدا و سيما هر روز بغرنج‌تر و بدتر مي‌شود، افزود: شايد رايج‌ترين پرسشي كه امروز مطرح مي‌شود و مبناي اين پرسش را نيز مديران صدا وسيما مطرح مي‌كنند اين است كه مگر صدا و سيما زير نظر رهبري نيست!؟ آيا انتقاد از صدا و سيما تضعيف رهبري به حساب نمي‌آيد!؟
 
يامين‌پور در ريشه يابي اين سوال به مشروح مذاكرات بازنگري قانون اساسي در سال 1368 اشاره كرد و ادامه داد: زماني كه رهبر معظم انقلاب رئيس جمهوري بودند سوالات اساسي در باره صدا و سيما شكل گرفت؛ رهبر معظم انقلاب در آن زمان جزو معدود افرادي بودند كه مخالف بودند صدا و سيما زير نظر رهبري باشد . به اعتقاد مقام معظم رهبري در اين صورت سيئات صدا و سيما دامن رهبري را مي گيرد و مردم را به رهبري بدبين می كند. و اين نهايتا تضعيف جايگاه رهبري خواهد بود.
 
يامين پور افزود: در واقع مقام معظم رهبري با تاكيد بر اداره قانوني صدا و سيما و نظارت ساختارمند بر آن مي خواستند صدا وسيما خود مسوول عملكرد خود باشد نه اينكه انتصاب آن به رهبري مردم را به رهبري بدبين كند.
 
اين استاد دانشگاه با بيان اينكه ما سال‌هاست منتظريم كه صدا و سيما طبق يك قانون عمل كند اذعان داشت: ‌متاسفانه بزرگ‌ترين و حساس‌ترين رسانه‌ كشور امروز فاقد قانون اداره مي‌شود و همچنان هم برخي با سنگ اندازي مداوم مانع  تدوين و تصويب يك قانون جامع مي شوند؛ اما سوال اساسي اينجاست كه چه كساني از اين مسئله سود مي‌برند.
 
يامين پور ادامه داد: رئيس صدا و سيما بيشترين تأكيد را دارند كه من همواره همه چيز را با رهبري چك مي‌كنم در حالي كه اين مسئله اجحاف بزرگ به رهبري است.
 
وي گفت: رهبر معظم انقلاب فقط رئيس سازمان صدا وسيما را انتخاب مي‌كند و حال اينكه چه اتفاقي در صدا و سيما مي‌افتد به عهده رهبري نيست. رهبري در سال 84 نسبت خود با صدا و سيما را به نسبتشان با وزارت پست و تلگراف و تلفن تشبيه كرده اند و از نهادهاي نظارتي خواسته اند كه طبق قانون اساسي آنها عهده دار نظارت دقيق بر صدا و سيما باشند.
 
اين استاد دانشگاه خاطرنشان كرد: بعضي از مديران صدا و سيما به اين بهانه كه صدا و سيما در سال‌هاي اخير و به خصوص در دوره جنگ نرم فقط بايد به رهبري پاسخگو باشد، از زير نظارت و مطالبات نخبگان فرار مي‌كنند.
 
يامين پور با تأكيد بر اينكه اگر ما صدا و سيما را پاسخگو نكنيم در آينده شاهد اتفاقات بدتر از امروز خواهيم بود  خاطرنشان كرد: اگر اين وضعيت ادامه پيدا كند و رويه ي خودمختار و استبدادي در صدا و سيما ادامه يابد روزبه روز شاهد فاصله گرفتن بيشتر رسانه از آرمانها خواهيم بود.
 
يامين پور ادامه داد: چطور تمام رسانه ها حتي روزنامه هايي كه مسوولان آنها منصوب رهبري اند در مورد عملكردشان بايد به جايي چون دادگاه مطبوعات پاسخگو باشند ولي راديو و تلويزيون انحصاري ايران بدون واهمه ارزش ها و اهداف انقلابي را در سريال ها و برنامه هايش هدف بگيرد و به هيچكس هم پاسخگو نباشد؟ 
 
اين استاد دانشگاه گفت: متاسفانه مراكز تحقيقاتي، آموزشي و نظارتي سازمان هم به نهادهايي نمايشي و تبليغاتي بدل شده اند كه بيش از آنكه دغدغه انقلاب و حقوق مخاطبان را داشته باشند به فكر تامين نظر و خواست مديران ارشد خود هستند.
 
وي در پاسخ به اين سوال كه مديران ارشد سازمان تا چه اندازه در اين وضعيت نامطلوب مقصرند، گفت: ‌مديران نقش مهمي در فرهنگ سازماني صدا و سيما دارند. بطور مثال تقديرهاي مداوم و مكرر از برنامه ها و مجموعه هاي بي ارزش و سخيف از طرف تيم جديد مديريتي سيما چه انگيزه اي براي ساختن برنامه هاي با كيفيت و ارزشمند باقي مي گذارد. وقتي چك هاي چند ميليوني و سكه هاي تمام بهار آزادي بلافاصله در جلسات نمايشي آقاي دارابي به بازيگران و برنامه سازان هديه ميشود و از آنطرف رفتارهاي تحقير آميز و تبعيض  آميز نيروهاي خودي را مي آزارد، بايد متهم رديف اول نابساماني در صدا و سيما را مديران ارشد قلمداد كنيم.
 
يامين پور در ادامه  با اشاره به اينكه يكي از دغدغه‌هاي سازندگان برنامه ها  در صداوسيما و كارگردانان تجليل توسط مديران ارشد سازمان است گفت: بين سازندگان و كارگردانان؛ تجليل توسط مديران صدا و سيما يك دغدغه رايج شده است كه چه برنامه هاي را بسازند كه مورد تجليل واقع شود.
 
يامين پور ادامه داد:‌ چگونه است كه در مركز طرح و برنامه صدا و سيما كتاب قطوري منتشر مي شود و شرايط بسيار خاصي را با هزاران گزاره هنجاري براي برنامه سازان در نظر مي‌گيرند اما انتصاب و انتخاب مديران شبكه هاي تلويزيوني تابع هيچ قاعده روشن و نوشته اي نيست؟! آقاي ضرغامي در پي انتساب مديران شبكه ها به هيچ كس پاسخگو نيست اين ماجرايي است كه هم به ساختار صدا و سيما مرتبط است و هم به مديريت اما مشكل اينجاست كه هيچ كدام از نهادهاي مربوط پاسخگو نيستند.
 
وي در ادامه گفت: شما مي‌توانيد به راحتي ببينيد كه كسي كه لحن انتقادي به عملكرد صدا و سيما دارد بعد از يك مدت با رفتارهاي پليسي مديران صدا و سيما ساكت مي شوند. اين رفتارهاي تاكتيكي صدا و سيما است براي عبور از نقد كه توانسته است منتقدان جدي خود را تغيير داده و يا به نوعي آنان را ساكت كند. در حال حاضر با اين شيوه ي خودخواهانه و استبدادي هركس كه مرام و مشي مديران ارشد سازمان همخوان نباشد براحتي حذف مي شود و ديگر افراد هم خط و هم جريان به ميدان مي آيند. بطور مثال چگونه بايد حذف حضرت آيت الله مصباح از تلويزيون را فهميد؟! 
 
يامين پور در پايان با اشاره به مطالبات دانشجويي از اين نهاد فرهنگي گفت: يكي از مطالبات دانشجويان غالبا نظارت بر محتوی است اما من به شما توصيه می‌کنم با تجربه اي كه از حساسيت صدا و سيما به انتقادات دانشجويي دارم به شما مي‌گويم كه فقدان  قانون اداره و نظارت بر صدا و سيما و انتقاد از وضعيت خودخواهانه و استبدادي مديران ارشد رسانه را به عنوان يكي از اولويت هاي مطالبات دانشجويي خود قرار دهيد و آنقدر حساسيت عمومي نسبت به رسانه  را ايجاد كنيد كه به خودش اجازه ندهد به مرزهاي خطر برسد.
 
بچه‌هاي انقلابي بايد خود به فكر انقلاب اسلامي باشند
 
افشار، تهيه كننده برنامه گره نيز در اين تحصن با اشاره به اينكه در برنامه گره نگاهمان اين بود كه وضعيت اجتماعي و فرهنگي پس از انقلاب به كجا رفته است اظهار داشت: ‌ما قصد داشتيم وقايع بعد از انقلاب را در اين برنامه بازخواني كنيم.
 
وي ادامه داد: ظرفيت‌هاي كه انقلاب داشته بايد نگاه كنيم كه چه اتفاقي براي آنها افتاده است.
 
تهيه كننده برنامه گره با بيان اينكه ضروري است بدانيم كه آيا جمهوري اسلامي توانسته آرمان‌هاي محقق كند يا خير گفت: صدا و سيما يكي از مجموعه نهادهاي اجتماعي و فرهنگي قابل نقد و بررسي است كه مي‌توان از اين زاويه به آن نگاه كرد.
 
افشار با تأكيد بر اينكه رسانه‌ملي به عنوان يك رسانه دولتي بايد با اقتضائات خاص خود به فكر شبكه هاي انقلابي باشد  خاطرنشان كرد: فكر مي كنم بچه هاي انقلابي بايد انقدر كار بكنند تا شبكه‌هاي انقلابي ايجاد شود.
 
تهيه كننده برنامه گره با بيان اينكه با ساختار فعلي صدا و سيما نمي‌توانيم شاهد تحولاتي مهم در رسانه ‌ملي باشيم، ادامه داد: برنامه گره را با همين نگاه شروع كرديم و قصد داريم آن را ادامه بدهيم.
 
وي تصريح كرد: انتقاد به رسانه تنها كار بچه‌هاي انقلابي امروز نيست بلكه بايد اين ظرفيت‌ها را در رسانه ايجاد كنند.
 
افشار ادامه داد: هر كس دغدغه ديني داشته باشد خودش بايد به فكر چاره باشد متأسفانه بعد از انقلاب بچه‌هاي انقلابي ما به دنبال تصويب طرح هستند كه بيايند و كار انجام دهند در حالي كه ما خودمان بايد وظايف انقلابي خود را شروع كنيم.
 
تهيه كننده برنامه گره گفت: ما بايد براي انقلاب اسلامي كاري كنيم و هر كوتاهي در اين زمينه ممكن است آسيب‌هاي جبران ناپذيري به همراه داشته باشد.
 
چرا نيروهاي انقلابي و حزب اللهي صدا و سيما اخراج مي‌ شوند!؟
 
همچنين وحيد جليلي با بيان اينكه هرچند انتقادهاي به صدا و سيما و جود دارد اما هنوز هم صدا و سیما نيروهاي ارزشي حرفه‌اي و حزب اللهي هم دارد كه متأسفانه نقش و اراده اي ندارند، اظهار داشت: ‌گاهي اوقات صدا و سيما مي‌گويد نيروي حرفه اي و حزب اللهي نداريم اگر اين مسئله را بپذيريم به اين سوال مي‌رسيم كه اگر نيروي حزب اللهي و حرفه‌اي كم است پس چرا آن نيروهاي انقلابي و حزب اللهي كه در صدا و سيما هستند را اخراج مي‌كنيد.
 
وي ادامه داد:‌ من معتقدم استفاده‌اي كه صدا و سيما از ما در يك مقطع خاص مي‌كند استفاده دوپینگی است و اين مسئله اي است كه مي‌توان صدا و سيما را با آن به چالش كشيد.
 
سردبير نشريه راه با اشاره به اينكه فضاي نظارتي در جمهوري اسلامي مشخص است، افزود: وقتي از مديران صدا و سيما مي خواهيم كه كارنامه خود را نشان دهند ابتدا راجع به محدوديت‌هاي حرف مي‌زنند و دیگر به فرصت‌ها نمي‌رسند اين در حالي است كه بايد از فرصت‌هايي كه داشته و دارند بايد صحبت كنند.
 
جليلي خاطرنشان كرد: متأسفانه مديران فرهنگي ما ياد گرفته‌اند كه هميشه از محدودیت‌ها شروع كنند و اين مسئله براي نظام جمهوري اسلامي جاي تأسف دارد.
 
وي خاطرنشان كرد: ما آدم رسانه‌اي و هم سو با جمهوري اسلامي كم نداريم اما وقتي فرصت‌ها و ظرفیت‌ها را درست تبيين نمي‌كنيم به محدوديت‌ها روي مي‌آوريم.
 
خطاهاي صدا و سيما كمتر از اختلاس اخير نيست
 
 حجت الاسلام جعفري نيز در نخستين تحصن دانشجويان و طلاب كه در نقد انقلابي صدا و سيما در دانشگاه‌ اميركبير برگزار شد، گفت: سواد رسانه اي  مقوله اي است كه در كشور ما روي آن كار نمي‌شود.
وي اضافه كرد: سطح مقاومت فرهنگي بسيار مهم است كه اين مقاومت نياز به سواد رسانه اي دارد.
 
عضو دبير خانه رصد نقد و رسانه اضافه كرد: اين كه برنامه 90 براي پخش خارج از كشور سانسور مي‌شود نشان مي‌دهد كه ما در حوزه رسانه دچار مشكل هستيم.
 
جعفري ياد‌آور شد: ‌ما نبايد كار خودمان را دست كم بگيريم وقتي سقف ايده‌آل مديران ارشد صدا و سيما اجراي برنامه 90 است و خيلي راحت ديروز امروز فردا را حذف مي‌كنند براي همين بايد مقاومت فرهنگي را در فضاي انتقادي رسانه مهم بدانيم.
 
وي با اشاره به بحث ساختار و نظام حاكم بر صدا و سيما گفت: اگر ماهيت حقوقي صدا و سيما در جمهوري اسلامي ايران مشخص شود مي‌توان به راحتي به بحث ساختار صدا و سيما انتقاد كرد اما مشكل اين است كه وجه ساختاري حقوقي صدا و سيما مشخص نيست.
 
عضو دبير خانه رصد نقد و رسانه يادآور شد: ‌صدا و سيما تقريبا به هيچ كس پاسخگو نيست بلكه همه را نسبت به خود پاسخگو مي‌داند.
 
جعفري عنوان كرد: بي قانون‌ترين نهاد در جمهوري اسلامي ايران صدا و سيما است و خطاهايي كه از اين نهاد در حوزه فرهنگي رخ داده كمتر از اختلاس اخير اقتصادي نيست.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها