کد خبر: ۲۵۶۹۴
زمان انتشار: ۱۰:۱۶     ۱۷ آبان ۱۳۹۰

تهران امروز: گزارش جديد آمانو، مدیركل آژانس بین المللی انرژی اتمی، امروز يا فردا در حالي منتشر مي‌شود كه منابع غربي ادعا مي‌كنند اين گزارش حاوي مطالب محرمانه‌ای در مورد فعالیت نظامی هسته ای ایران است. به گزارش مهر در این گزارش ادعا شده كه از جمله كارشناسان هسته ای كه در این سالها به ایران در پیشبرد برنامه هسته ای‌اش كمك كرده‌اند «واچسلاو دانیلنكو» كارشناس اتحاد جماهیر شوروی سابق است.

بر این اساس این فرد دست‌كم 5 سال با ایران همكاری داشته و كمكهای وی به‌ویژه در پیشرفت برنامه هسته ای ایران در زمینه نظامی موثر بوده است. بخش‌هاي ديگري از اين گزارش به ساخت مدل‌هاي كامپيوتري يك كلاهك هسته‌اي توسط ايران اشاره كرده است و همچنين گفته شده كه آژانس قصد دارد اطلاعات محرمانه‌اي را با 35 عضو شوراي امنيت در ميان گذارد كه شامل تصاوير ماهواره‌اي چيزي است كه آژانس معتقد است يك كانتينر فولادي بزرگ است كه از آن براي آزمايشات انفجاري با قدرت بالا و مرتبط با سلاح هسته‌اي استفاده مي‌شود.

در اين ميان آمریكا پس از سناريوسازي اخير عليه ایران درباره ترور سفیر عربستان در واشنگتن تلاش مي‌كند تا با انتشار هر چه سریع‌تر گزارش جدید آژانس درباره برنامه های هسته‌ای ایران، فشار به كشورمان را افزایش دهد و در كنار رژيم صهيونيستي، متحد هميشگي‌اش، درصدد فضاسازي براي اقدام نظامي عليه ايران هستند كه رژيم صهيونيستي به طور مستقيم از طراحي براي حمله نظامي عليه ايران سخن گفته است. از سوي ديگر فرانسه در واكنش به احتمال حمله نظامي، موضع نرم تري در پيش گرفته و افزايش تحريم‌ها را موثرتر از اقدام نظامي دانسته است. اما انگليس اعلام كرده همچنان پشتيبان آمريكا و اسرائيل در حمله نظامي خواهد بود. در حاليكه روسيه و چين در برابر افزايش فشارها عليه ايران، موضع‌گيري كرده و درصدد كاهش اين فشارها هستند.

اختلاف ميان 1 + 5 بر سر برنامه هسته‌اي ايران

در راستاي موضع گيري‌هاي هدفدار آمريكا و رژيم صهيونيستي در آستانه گزارش آژانس، روسيه و چين از آمانو خواستند پيش از انتشار گزارش ماه آينده آژانس، به ايران فرصت دهد كه به برخي ابهامات درباره برنامه هسته‌اي خود پاسخ دهد تا از وضع تحریم‌هاي احتمالی بیشتر علیه كشورمان، جلوگيري كنند. اين درخواست از جانب مسكو و پكن نشانه اختلاف ميان اعضاي گروه 1 + 5 درباره نحوه مديريت موضوع برنامه هسته‌اي ايران است. نگراني روسيه از آسيب ديدن ابتكار عمل مسكو موسوم به طرح گام به گام، با انتشار گزارش آژانس ناشي از همين موضوع است. به همين دليل در پی اظهارات اخیر مقامات رژیم صهیونیستی در مورد اقدام نظامی علیه ایران، وزیر امور خارجه روسیه به اسرائيل درباره پیامدهای خطرناك دست زدن به چنین ماجراجویی هشدار داد.

سرگئی لاوروف، با اشاره به گزارش در دست انتشار مدیركل آژانس، رژیم صهیونیستی را از هر گونه اقدام خودسرانه علیه ایران بر حذر داشت. وی با اشتباه خواندن ادعای صهیونیستها در حمله نظامی به ایران ضمن هشدار درباره پیامدهای خطرناك و غیرقابل جبران این اقدام گفت: هیچ راه حل نظامی برای مسئله ایران وجود ندارد. از سوي ديگر فرانسه، در واكنش به موضع گيري نظامي اسرائيل عليه ايران، اين روش را موثر ندانسته و به نقل از وزير امور خارجه‌ فرانسه گفته: ما تحريم‌هايي را عليه ايران اعمال كرده‌ايم كه هم‌چنان گسترده‌تر مي‌شوند و مي‌توانيم آن‌ها را تشديد كنيم تا به ايران فشار بياوريم.

وي افزود: ما هم‌چنان به اين مسير ادامه خواهيم داد، زيرا يك درگيري نظامي مي‌تواند شرايطي را به وجود آورد كه منطقه را كاملا بي‌ثبات كند. وزير امور خارجه فرانسه با تكرار اتهامات غرب عليه ايران مبني بر نظامي بودن برنامه هسته‌اي ايران اعلام كرد كه انتظار دارد گزارش آژانس بين‌المللي انرژي اتمي درباره برنامه هسته‌اي ايران كه در روزهاي آينده منتشر مي‌شود تاييد كند كه ايران به دنبال سلاح هسته‌اي بوده است. انگليس هم در كنار فرانسه و آمريكا خواستار انتشار گزارش با همه جزئيات است و اعلام كرده در صورت حمله نظامي عليه ايران پشتيبان آمريكا خواهد بود. اما آلمان به عنوان يكي ديگر از اعضاي1 + 5 درباره پرونده هسته‌اي كشورمان بر یك راه‌حل سیاسی تاكید می‌كند و با حساسیت و نگرانی روند مناقشه اتمی ایران را دنبال می‌كند، اما هم‌چنان بر رسیدن به توافقی دیپلماتیك اصرار مي‌كند.

جنجال‌سازي آمريكا و اسرائيل

آمريكا و رژيم صهيونيستي تلاشهاي خود را پيش از انتشار اين گزارش ضد ايراني افزايش داده و اعلام آمادگي كرده‌اند كه از گزارش‌هاي آمانو حمايت مي‌كنند. آمريكا اعلام كرده، جامعه بين‌المللي نگران ماهیت و نیت برنامه هسته‌ای ایران بخصوص تاسیسات فردو است چرا كه اين فعاليتها نشان مي‌دهد ايران در حال ساخت بمب هسته‌اي است! اين تلاش آمريكا در حالي است كه به تازگي رسانه‌های صهیونیستی گزارش های هدفمندی را درباره ایران منتشر كرده‌اند كه نشان می دهد تل آویو درصدد طراحي برنامه خصمانه جدیدی علیه كشورمان است و اين رسانه‌ها غوغاي بسياري درباره برنامه هسته‌ای ایران و گزارش جدید یوكیو آمانو، به راه انداخته‌اند و در ديدار اخير نتانياهو و ايهود باراك با لئون پانه‌تا، وزير دفاع آمريكا به تعهد خود درباره حمله نظامي به ايران كه پيش از اين بايد با كسب اجازه از آمريكا باشد اشاره‌اي نكرده و در اين باره پاسخ شفافي به وزير دفاع آمريكا نداده‌اند.

موضع كشورمان

به دنبال ضميمه شدن موضوع مطالعات ادعايي به گزارش در حال انتشار آمانو عليه ايران كه كشورمان چهار سال پيش طي يك پاسخ 117 صفحه‌اي، ثابت كرد كه ادعاهاي مطرح شده در خصوص فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران ساختگي است اما آژانس ادعا مي‌كند كه ايران در پاسخ 117صفحه‌اي خود به محتوا نپرداخته و عمدتا به شكل و فرم مدارك اشكال گرفته است و كشورمان بر بي‌اساس بودن اين ادعاها تاكيد مي‌كند. در اين باره وزير خارجه كشورمان گفت: جمهوري اسلامي ايران به انتشار مستندات بدون اصالت عادت دارد. وي افزود: به اذعان كارشناسان مراكز هسته‌اي هيچ كشوري در جهان به اندازه جمهوري اسلامي ايران از سوي بازرسان آژانس بين‌المللي انرژي اتمي مورد بازرسي قرار نگرفته است.

چندي پيش، رئيس‌جمهور كشورمان نيز در گفت‌وگو با شبكه تلویزیونی سی ان ان در مورد گزارش آینده آمانو اظهار كرد: «هر زمانی دولت آمریكا تصمیم می‌گیرد علیه ملت ایران فشار بیاورد، محتوا و شدت گزارشات آژانس نیز متناسب با آن تغییر می‌كند.» به اين ترتيب با ادعاهاي بي‌اساس در رابطه با اين گزارش و افزايش تحركات غرب براي تامين منافع خود در جريان گزارش منفي آژانس عليه ايران، اكثر مقامات كشورمان واكنش‌هاي تهاجمي‌تري عليه اقدامات غرب نشان داده‌اند و تلاش مي‌كنند با رايزني‌هاي ديپلماتيك از نقطه نظرات كشورهاي همراه با كشورمان در پرونده هسته‌اي ايران، استفاده كرده و از گسترده شدن تبعات تخريبي جلوگيري نمايند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها