به گزارش پایگاه 598 به نقل از اقتصاد ؛ بررسی روند مصرف بنزین در کشور طی سالهای 1368 تا 1392 نشان دهنده آن
است که همواره روند مصرف بنزین در ایران بالاتر از میزان تولید بوده است.
براین اساس این فاصله همواره وجود داشته اما طی سالهای 1377 تا 1385 فاصله سال به سال افزایش یافته است.
همچنین از سال 1386 تا 1390 با اجرای طرح سهمیه بندی بنزین و همچنین قانون
هدفمندی یارانهها افزایش مصرف بنزین تا حدودی مهار شده است اما همچنان
میزان مصرف از تولید بیشتر بوده است.
براساس این گزارش طی سالهای 1391 و 1392 به دلیل ثابت ماندن قیمت بنزین و
افزایش تورم مصرف این فرآورده نفتی مجددا روند افزایشی خود را مانند
سالهای قبل آغاز کرده است.
بنا به این گزارش فاصله مصرف و تولید بنزین قاعدتا از طریق واردات تامین
شده است و آمارها نشان دهنده آن است که واردات بنزین طی سالهای 1386 تا
1390 کاهش یافته اما مجددا در سال 1391 از افزایش برخوردار شده است.
همچنین با توجه به روند افزایشی مصرف بنزین در سال 1392 به نظر می رسد که افزایش واردات بنزین دراین سال نیز تداوم داشته است.
بنا بر این گزارش آمار رسمی واردات بنزین که از سوی شرکت ملی پالایش و پخش
فرآوردههای نفتی منتشر میشود فاصله بین مصرف و تولید بنزین در سال 1391
حدود 12 میلیون لیتر در روز اختلاف دارد که البته ممکن است این اختلاف ناشی
از آن باشد که آمار تولید بنزین پتروشیمی ها در آمار تولید بنزین شرکت ملی
پالایش و پخش فراورده های نفتی لحاظ نمی شود.
بررسیها نشان میدهد که ایران در
سال گذشته روزانه 3.67 میلیون لیتر بنزین وارد کرده که نسبت به سال 91 از
141.88 درصد رشد برخوردار شده است.البته طبق برنامه میزان واردات بنزین در
سال 92، روزانه 4.66 میلیون لیتر تعیین شده بود.
از سوی دیگر میزان واردات بنزین موتور در سال 91 ، 1.5 میلیون لیتر در روز
بوده و این در حالی است که واردات 7.81 میلیون لیتر بنزین در روز برنامه
ریزی شده بود.