وی در ابتدا این مصاحبه اعلام می کند در دنیا فعالیت بانکی بیشتر بر مبنای کارمزد است و سپس مثالی از کارت اعتباری میزند و مزایای کارت اعتباری برای بانکها را اینگونه عنوان میکند: " 50سال پیش که بحث کارت اعتباری مطرح شد و شرکتهای کارت اعتباری به فروشگاهیها گفتند که ما از طرف بانک آمدهایم و برای یکسری از مشتریان که الان پول ندارند، اعتبار ایجاد میکنیم تا همین الان خرید کنند یعنی بهجای اینکه چک برای یکماه بعد پرداخت کنند، با کارت اعتباری خرید میکنند و همین الان هم پول را پرداخت میکنند. در ازای آن شرکت کارت اعتباری میگوید که باید یکی، دودرصد تخفیف بدهید. این تخفیف بین سهنفر یعنی بین کسی که پوزها را گذاشته و کسی که شبکه را اداره میکند و بخش عمدهای هم به بانکی که کارت اعتباری صادر کرده است، تقسیم میشود."
چهره خبرساز این روزهای بانک مرکزی این مطلب را در حالی پایه سخنان بعدی خود قرار میدهد که اصلا در ایران سیستمی با عنوان کارت اعتباری وجود خارجی ندارد و صاحبان کارت و فروشگاهها از مزایای این گونه کارتها بی بهره هستند. در واقع مردم و فروشگاهها از قرار گرفتن پوزها در فروشگاهها عایدی خاصی نصیبشان نمیشود در عوض درآمد یک روز فروشگاهها نزد شاپرک باقی مانده و پس از آن بصورت سپرده در حساب بانکی فروشگاه باقی خواهد ماند.
ادامه مصاحبه با مدیر کل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی دلیل خاص دیگری را بیان نمیکند جز عباراتی ناشایست مانند «پول مردم را میگیریم و به یکسری کلهگُنده میدهیم» یا «آش کشک خاله است مردم هم باید بخرند دیگر، چارهای نیست» و ... که مناسب یک مدیر در بانک مرکزی نیست.
همانطور که آقای مدیر اعلام کردند این صد تومانها برای صاحب کالا و خدمات رقم کلانی نیست و قطعا فروشگاهها پس از اجرای این طرح بدون هیچ گونه جنجالی آن را اجرا خواهند کرد چون مجبور هستند ولی جناب آقای حکیمی بدانید که مردم تفاوت کارت اعتباری و سیستم کارت موجود در ایران را میدانند. جناب آقای حکیمی بدانید که مردم میدانند سیستم بانکی کشور زیانده نیست که اگر بود تعداد شعب بانکها با سوپر مارکتهای شهر رقابت نمیکرد. جناب آقای حکیمی بدانید که مردم میدانند ایران جزء معدود کشورهایی است که بانکها برای انجام حداقل خدمات خود مانند دریافت موجودی، وصول چک و ... کارمزد دریافت میکنند. جناب آقای حکیمی بدانید که مردم میدانند این ۱۰۰ تومان در هر تراکنش رقمی نیست ولی متوجه هستند که قطره قطره جمع گردد وانگهی دریا شود. (البته این را نمیدانند این دریا کجاست!!) جناب آقای حکیمی بدانید که هیچ چیز سیستم بانکی این کشور مطابق استانداردهای اولیه خدمات بانکداری جهانی نیست پس خواهشا در زمینه کسب این کارمزد نیز سیستم بانکداری کشور را با خدمات بینالمللی مقایسه نفرمایید.
جناب آقای حکیمی همانطور که شما هم میدانید اصناف برای اجرای این کارمزد جنجال نخواهند کرد و کمدی بانکداری الکترونیک ایران بدون خدشه فعالیت خود را ادامه خواهد داد چون اصناف در مقابل سیستم بانکداری غیر رقابتی کشور چارهای ندارند. چه خوب در مصاحبه خود این مثال را برای صنعت خودروسازی ایران آوردید که: خودروساز هم هرچه بخواهد تولید میکند، آش کشک خاله است مردم هم باید بخرند دیگر، چارهای نیست !