حجتالاسلام اکبر
محمدی امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در قم ضمن تبریک فرا رسیدن عید
قربان به تعریف عید در آموزههای دینی پرداخت و اظهار کرد: در آموزههای
دینی و از سوی ائمه(ع) مصداقی برای عید مشخص شده است.
وی افزود: در یکی از روایات از امیرالمومنین(ع) نقل شده است که فرمودند عید
روزی است که نماز و روزه و شکر انسان به درگاه الهی پذیرفته شده باشد و هر
روزی که در آن گناهی صورت نگیرد عید است.
استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه روز عید قربان از جمله اعیادی است که
خداوند بر آن مهر تائید زده است، اظهار داشت: در عید قربان مستحب است که
انسان در هر کجا که هست قربانی کرده و از گوشت آن بخورد و مقداری از آن را
نیز به فقرا دهد.
وی یکی از فلسفههای قربانی را رسیدن به تقوا دانست و افزود: خداوند در
قرآن میفرماید گوشت و خون قربانی به خدا نمیرسد بلکه آنچه هست تقوای
شماست.
محمدی ادامه داد: یکی دیگر از فلسفههای قربانی، ریشهکن شدن طمعهاست چرا
که امام سجاد(ع) میفرماید انسان با سر بریدن قربانی در واقع گلوی حرص و
طمع خود را میکشد و ذبح گوسفند نوعی تمرین است.
وی قربانی کردن هوی و هوس و امتحان الهی را از دیگر فلسفههای عید قربان
برشمرد و افزود: در حقیقت خداوند در این روز انسانها را در معرض امتحان و
آزمون بزرگی قرار میدهد.
استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: یکی دیگر از فلسفههای عید قربان سیر شدن
فقرا و کم شدن فاصله بین غنی و فقیر است بنابراین مستحب است در این روز
قربانی کرده و گوشت قربانی را به فقرا دهند.
وی بخشش گناهان و نجات از آتش جهنم را از دیگر فلسفههای این روز دانست و
گفت: با نخستین قطره خون قربانی که بر زمین ریخته میشود، صاحب قربانی
بخشیده شده و جواز گذر از صراط را از خداوند متعال اخذ میکند.
محمدی تاکید کرد: عید قربان از اعیاد بزرگ مسلمانان است که از جمله اعمال
آن غسل در صبحگاه عید و اقامه نماز و صله رحم است ضمن آنکه مستحب است شب
عید قربان را احیا گذرانده و روز را به ذکر خدا و طلب مغفرت بگذراند.
وی یادآور شد: خداوند در این روز عطایا و تفضلات خود را بر اساس اعمال صورت گرفته توسط بندگان بین آنها تقسیم میکند.