کد خبر: ۲۵۳۵۰
زمان انتشار: ۱۱:۳۳     ۱۴ آبان ۱۳۹۰
نبرد «توئیتری» میان نیروهای آمریکایی و اعضای طالبان بعد جدیدی از درگیری آمریکا را در افغانستان افشا می‌کند.
به گزارش فارس، «سی ان ان» در مقاله‌ای به قلم «چارلی کیز» نویسنده ارشد «امنیت ملی» به تحلیل جنگ توئیتری میان آمریکا و طالبانو تقابل اطلاعاتی دو طرف با استفاده از این شبکه اجتماعی پرداخت.
 
بیت‌های اطلاعات (و نه تنها گلوله و بمب) در جنگ افغانستان سهیم هستند. نیروهای آمریکایی ترسیدند در جنگ اطلاعاتی علیه طالبانشکست بخورند؛ بنابراین اکنون از طریق «توئیتر» به این جنگ پاسخ می‌دهند: با استفاده از آن پیام‌های کوچک 140 کاراکتری، سوی دیگر داستان را تعریف می‌کنند. سرهنگ دوم «جیمی کامینگز» می‌گوید: «طالبان دائماً اطلاعات و تبلیغات غلط را منتشر می‌کرد. بخشی از این اطلاعات آن چنان اشتباه بود که در نهایت مجبور شدیم [با «طالبان»] درگیر شویم و با حقایق از اطلاعات خود حمایت کنیم.» این وابستگی جدید به همه رسانه‌های اجتماعی، سریع و ارزان است. «کامینگز» در ایمیلی به «سی ان ان» گفت: «این کار باعث می‌شود بتوانیم طرفداران خود را همواره مطلع و همچنین اطلاعات دشمن را محدود کنیم.»
 
* گزارش‌های طالباناز طریق اکانت «توئیتر»
 
مشاهده تأثیر همه روزه این اقدامات آسان است. اکانت «توئیتری»  که مدام گزارش‌هایی را به سود طالبان منتشر و اطلاعاتی را در مورد یک موفقیت بزرگ در میدان جنگ در بوق و کرنا می‌کند. این کاربر می‌نویسد: «مجاهدین در «کنر» یک بالگرد آمریکایی را منهدم کردند.»
 
* پاسخ آمریکا به گزارش‌های «توئیتری»  طالبان
 
اما در سوی دیگر در دفتر «نیروهای بین المللی کمک به امنیت»، متخصصین رسانه‌های اجتماعی نیز این داستان را در اکانت «توئیتر» خود دنبال می‌کنند. «توئیتر» آن‌ها این جواب را می‌نویسد: «هیچ گزارشی از گم شدن یک بالگرد در دست نیست. گزارش‌های طالبان را جدی نگیرید.» و بعدها می‌نویسد: «گزارش‌ها پیرامون سقوط بالگرد [آمریکایی] نادرست بوده است.»
 
* آمار طالباناز تلفات نیروهای آمریکایی
 
«کامینگز» به شوخی می‌گوید که طالبان همواره به انتشار گزارش‌‌های به شدت مبالغه‌آمیز ادامه می‌دهد. «ما به طور معمول هر روز 20 تانک و 30 نفر را از دست می‌دهیم؛ اگر [اخبار] طالبان را دنبال کنید. باید آن چه [اخباری] را که پاسخ می‌دهیم، خود انتخاب کنیم.» حمله ماه گذشته به سفارت‌های آمریکا و «ناتو» در کابل نقطه عطفی بود.
 
* تصمیم آمریکا به مقابله اطلاعاتی با «طالبان»
 
«کامینگز» می‌گوید: «افراد ما در مورد آن چه طالبان می‌نوشت اطلاعاتی را به ما می‌دادند.» سایت‌های تحت رهبری «طالبان»، علاوه بر ادعاهای دروغین در مورد تلفات آمریکا، سربازان این کشور را تجاوزگر و بزدل می‌خواندند. «این اطلاعات بسیار نادرست بود؛ و به ما فهماند که باید درگیر شویم و این اطلاعات را از بین ببریم.»
 
* دفتر «نیروهای بین المللی کمک به امنیت» مسئول پاسخ به پیام‌های «توئیتری»  «طالبان»
 
«کامینگز» می‌گوید او و دیگر اعضای تیم امور عمومی در یک اتاق بزرگ در دفتر «نیروهای بین المللی کمک به امنیت» با هم کار می‌کنند. زمانی که طرف دیگر پیامی را در «توئیتر» منتشر می‌کند، یک بحث عمومی آغاز و در مورد شیوه واکنش به این پیام تصمیم‌گیری می‌شود. سپس دو عضو ارتش که کاملاً مختص رسانه‌های اجتماعی هستند، جوابی را به پیام «توئیتری»  طرف دیگر می‌نویسند و ارسال می‌کنند.
 
«کامینگز» می‌گوید: «توانایی در رسیدن به نسل جوان و آگاه کردن آنان نقش کلیدی دارد. امروزه نسل جوان یکی از سنگ بناهای موفقیت در آینده در افغانستان است.» با این حال برخی متخصیین در مورد دوئل اطلاعاتی میان نیروهای آمریکایی و دشمنانشان مردد هستند.
 
* وجود اطلاعات بیش از حد در «توئیتر» ارزیابی و استفاده از پیام‌ها را دشوار می‌کند
 
«مارتین ایروین» عضو «دانشگاه جورج تاون» می‌گوید ارزیابی این «ارتباطات ریز اجتماعی» دشوار است. وی از دفتر خود در واشینگتن می‌گوید: «آن قدر اطلاعات اضافی در «توئیتر» وجود دارد که مشکل می‌توان فهمید که آیا هیچ مقداری از این اطلاعات به مقصد می‌رسد یا خیر.» «ایروین» استاد ارتباطات، فرهنگ و فناوری است؛ او این سؤال را مطرح می‌کند که چه تعداد از مردم افغانستان صاحب تلفن همراه و یا رایانه‌های دارای اینترنت هستند.
 
* نبرد ساعت به ساعت میان نیروهای آمریکایی و طالبان در «توئیتر» روز به روز شدیدتر می‌شود
 
«نیروهای کمک‌های امنیتی بین‌الملل» ادعا می‌کنند بیش از 14000 کاربر «توئیتر» پیام‌های حسابشان را دنبال می‌کنند؛ آماری که البته شامل اعضای «طالبان»، روزنامه‌نگاران محلی و مردم عادی می‌شود. و این نبرد ساعتی، اگر نگوییم دقیقه به دقیقه، میان نیروهای آمریکایی و دشمنان آن‌ها تازه در حال گرم‌تر شدن است؛ این نبرد درس‌هایی را دربر دارد که می‌توان از آن‌ها در تقابل‌های آینده نیز استفاده نمود. «کامینگز» می‌گوید: «ما معتقدیم که تا کنون در فعالیت‌های اجتماعی روز افزون خود موفق بوده‌ایم. «نیروهای کمک‌های امنیتی بین‌الملل» (ناتو) همچنان به رشد و پیشرفت در این بخش از حوزه ارتباطات ادامه خواهند داد.»
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها