بدرالسادات همایونیان در گفتوگو با فارس، اختلالات یادگیری را 3 دسته گفتاری، نوشتاری و ریاضی دانست و اظهار داشت: تعدادی از دانشآموزان در مقاطع تحصیلی خود در ریاضی دچار مشکل میشوند و با وجود تلاشی که میکنند پیشرفت مورد انتظار را به دست نمیآورند معمولاً معلمان آنها را نصیحت میکنند تا بیشتر درس بخوانند و بازیگوشی نکنند.
وی افزود: جملاتی مانند برای پیشرفت در ریاضی معلم خصوصی باید بگیری، پیشرفت در ریاضی ارثی است، پایهات از ابتدا ضعیف بوده است و چرا سر کلاس توجه نمیکنی بسیار متداول است غافل از اینکه ضعیف بودن در ریاضی میتواند به دلیل اختلال یادگیری در محاسبه باشد.
وی افزود:برخی والدین و اولیای مدرسه دانشآموز را سرزنش میکنند و از آن بدتر گاهی با ارزیابی مقایسهای عزت نفس او را خدشهدار میکند همچنین محروم کردن کودک از تفریح و بازی و داشتن برنامهای فشرده رفتارهایی است که متأسفانه اعمال میشود در حالی که این رفتارها نتایج بدتری را همراه دارد.
گام اول بررسی ضایعات مغزی است
این روانشناس کودک ادامه داد: اولین گام بررسی ضایعه مغزی در کودک است چنانچه هوش او طبیعی باشد و به لحاظ روانی اختلالی مشاهده نشود باید نوروسایکولوژیستها و روانشناسان کودکان استثنایی به درمان مبتلایان به اختلال یادگیری بپردازند.
وی با بیان اهمیت رفتارهایی چون سینهخیز رفتن، چنگ زدن و پرتاب کردن در عدم ابتلا به اختلالات یادگیری گفت: محققان یادگیری مشاهده کردهاند چنانچه کودکی فعالیتی را انجام ندهد مثلاً پیش از راه رفتن سینهخیز نرود در بزرگسالی به اختلالات یادگیری مبتلا میشود متأسفانه گاهی برخی والدین خوشحال میشوند که فرزندشان بدون گذر از مرحله چهار دست و پا رفتن شروع به راه رفتن میکند در حالی که این مرحله در رشد مغز و عدم ابتلا به اختلالات یادگیری در آینده مؤثر است و چنانچه رفتاری جا بماند در رشد کودک اختلال ایجاد میشود.
همایونیان افزود: جالب است بدانید چنانچه کودکی هفت ساله مبتلا به اختلالات یادگیری باشد باید جهت درمان از ابتدا شروع کنیم در گام اول ابتدا بهره هوشی او محاسبه میشود بر این اساس تمام آیتمهای کلامی و بیانی باید توسط خرده آزمونها محاسبه شود تا میزان توانمندی فرد در ابعاد مختلف سنجیده شود البته آزمونهای هوشی کلیت را نشان میدهند و آزمونی در جهان وجود ندارد که به طور دقیق هوش را محاسبه کند.
به تفاوتهای فردی توجه کنید
این متخصص حوزه بهداشت روان ادامه داد: چنانچه 2 نفر از هوشبهره یکسان داشته باشند و نمرات یکسانی در خرده آزمونها بگیرند ممکن است در دروس مشابه نمرات مختلفی کسب کنند که این به تفاوتهای فردی مربوط میشود.
وی گفت: بهتر است والدین کودک را خسته نکنند و در برنامهریزی خود این نکته را لحاظ کنند که کودکان با یکدیگر متفاوت هستند و گاهی تفاوت در توجه، دقت و تمرکز منجر به کسب نمرات متفاوت میشود.
این روانشناس کودک تصریح کرد: توجه یا فعال و انتخابی است یا انفعالی. توجه انفعالی بر اثر محرکهای بیرونی مانند سر و صدا بر هم میخورد بنابراین در این راستا باید شرایط لازم برای بهرهگیری هر چه بهتر کودک از محیط آموزشی و پرورشی مناسب را فراهم آوریم.
کودکان خود را از بازی محروم نکنید
وی با بیان اهمیت بازی در دوران کودکی جهت رشد کودک و پیشگیری از ابتلا به اختلالات یادگیری گفت: متأسفانه برخی والدین کودکان را از بازی محروم میکنند و ترجیح میدهند برای آنها کلاسهای فوق برنامه و آموزش زبان دوم و سوم فراهم کند غافل از اینکه برای درمان کودکانی که در ریاضی مشکل دارند از بازی استفاده میشود.
وی افزود: والدین و آموزگاران باید نسبت به یادگیری ریاضی در کودکی که کلاس اول است توجه زیادی کنند و نسبت به فهم او ریاضی را آموزش دهند متأسفانه برخی معلمان حوصله آموزش جمع و تفریق را به تمام دانشآموزان ندارند و ممکن است دانشآموزی بدون یادگیری اینها وارد مرحله بعدی یادگیری که آموزش ضرب و تقسیم است شود و نتواند آنها را یاد بگیرد.
شناخت استعداد در سال اول ابتدایی اتفاق میافتد
این متخصص حوزه بهداشت روان گفت: اگر کودک ریاضی، خواندن و نوشتن را از پایه یاد نگیرد در سالهای آتی با مشکل مواجه میشود همچنین شناخت استعداد در سال اول ابتدایی اتفاق میافتد متأسفانه گاهی کودکان گروهبندی و طبقهبندی را بلد نیستند و ردیف کردن را نمیدانند همچنین آموزش کوچکتر، بزرگتر، بالا، پایین، حجم، سبکی و سنگینی پیش از دبستان در عدم ابتلا به اختلالات ریاضی و پیشرفت تحصیلی مؤثر است.
وی افزود: همچنین بهتر است طیف رنگها را به کودکان آموزش دهیم از سویی دیگر اولیای مدرسه باید این موضوع را بدانند که ممکن است برخی کودکان به دلیل مشکلات مالی نتوانند به مهد کودک رفته و این مفاهیم را پیش از دبستان یاد بگیرند بهتر است این کودکان شناسایی شده و آموزشهای اولیه پیش از تدریس درباره آنها اعمال شود.
برخی تبلیغات صدا و سیما گیجکننده است
وی اذعان داشت: برخی تبلیغات صدا و سیما درباره وسایل آموزشی فقط گیجکننده است مثلاً کودک 4 ساله هندوانه را میبیند و معادل انگلیسی آن را یاد میگیرد در حالی که این یادگیری طوطیوار است.
وی خاطرنشان کرد: آموزش مفاهیم باید به ترتیب عینی، تصویری، لمسی و نمادی باشد، همچنین مادران نسبت به یادگیری برخی مهارتها و زبانها عجله نداشته باشند و اجازه دهند فرزندان خود کودکی کنند.