کد خبر: ۲۵۲۸۲۲
زمان انتشار: ۰۱:۳۱     ۳۰ شهريور ۱۳۹۳
معاون اول رییس جمهوری گفت: در فضای رسانه ای کشور سهم منتقدان و مخالفان دولت از سهم حامیان دولت بسیار بیشتر است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از ایرنا، اسحاق جهانگیری عصر امروز /شنبه/ در نهمین نشست شورای هماهنگی روسای مراکز روابط عمومی دستگاه های اجرایی که در ساختمان کوثر نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، افزود: لازمه خدمت صادقانه، اطلاع رسانی صحیح، دقیق و بموقع است.
 
وی ادامه داد: ما در این دولت به دنبال افشاگری نیستیم اما اطلاع رسانی را وظیفه دولت و حق مردم می دانیم. 
 
معاون اول رییس جمهوری افزود: مردم باید از این حقوقشان برخوردار باشند و به صورت شفاف بدانند در کشورشان چه می گذرد و دولت نیز وظیفه اش این است که اطلاعات را به صورت شفاف به مردم بدهد.
 
معاون اول رییس جمهوری در جمع روسای مراکز روابط عمومی دستگاه های اجرایی کشور گفت: جمع شما و شورای اطلاع رسانی دولت مسوولیت بسیار مهمی بر دوش دارد؛ بالاخره دولت در مقطعی خاص کار را شروع کرده و باید همه کمک کنیم که کارهای کشور را طوری تصمیم گیری کنیم که مشکلات کشور را برطرف کنیم و هم کارهایی که انجام می شود را به نحو مطلوب به اطلاع مردم برسانیم و در مقابل با جریانی که به نوعی دارد از نظر فضای رسانه ای، دولت را اذیت می کند برخوردی مناسب و معقولی داشته باشیم که در دامشان گرفتار نشویم.
 
وی افزود: برداشت من از شرکت در جلسه روابط عمومی دستگاه ها، موضوعی فراتر از یک موضوع اجرایی و اداری بود؛ علتش این است که به یک نیاز اساسی جامعه مرتبط هستیم و آن هم توجه به پدیده مهمی به نام افکار عمومی؛ افکار عمومی مهمترین قدرتی است که موفقیت یا عدم موفقیت نظام اداری و اجرایی کشور را سامان می دهد؛ ما اگر غفلت کنیم از این که افکار عمومی به چه سمتی می رود، ممکن است هر چقدر هم تلاش کنیم ببینیم به جایی رسیدیم که افکار عمومی برداشتی متفاوت دارد.
 
جهانگیری تصریح کرد: بدون حضور در افکار عمومی نمی توانیم گفت و گویی جدی میان دستگاه های اجرایی و شهروندان به وجود بیاوریم و آن را پایدار کنیم؛ روابط عمومی از یک جهت پایه و اساس حضور دولت در افکار عمومی است و اصلی ترین جایگاهی که برای روابط عمومی باید قایل باشیم این است که این پایه چگونه می خواهد حضورخود را در افکار عمومی ثابت کند.
 
معاون اول رییس جمهوری افزود: دولت در دو سطح با افکار عمومی مواجه است؛ اول سطح گفتمانی، که گفتمان دولت محصول یک حماسه مشارکت به نام انتخابات است؛ دوم در سطح اجرایی، که به عملکرد بخش های اجرایی کشور مربوط می شود.
 
وی ادامه داد: گفتمان دولت یازدهم بر سه پایه اعتدال، تدبیر و امید شکل گرفت؛ ما الان سال دوم دولتمان هستیم؛ هر چقدر از فضای گفتمانی نشات گرفته از انتخابات فاصله می گیریم باید این فضای گفتمانی در دستگاه رسمی مان شکل بهتری به خود بگیرد.
 
وی افزود: شروع نقطه وظایف روابط عمومی از اینجاست که گفتمانی که در یک سال گذشته در جامعه مطرح شده بود، الان باید دید این گفتمان در دستگاه های اجرایی چگونه قرار است تثبیت شود.
 
جهانگیری گفت: باید به روابط عمومی ها به عنوان نهادی دوسویه نگاه کرد که از طرفی با دولت و از طرف دیگر با افکار عمومی مرتبط است؛ هم باید مصادیقی از دولت به افکار منتقل کند و هم باید مطالبی از افکار عمومی به دولت انتقال دهد.
 
وی اضافه کرد: روابط عمومی باید بتواند گفتمان اعتدال، تدبیر و امید را در همه بخش ها تثبیت و در افکار عمومی ارتقا و افزایش دهد و دومین کاری که باید روابط عمومی انجام دهند ارتباط دستگاه با جامعه ، نخبگان و گروه های مرتبط با هر بخشی است.
 
معاون اول رییس جمهوری، گفت: روابط عمومی ها باید با جامعه و نخبگان جامعه ارتباطات را تسهیل کنند؛ ارتباط با این ها باید تعریف شود که چگونه دولت قادر است از نخبگان در سیاست گذاری ها و نقد و تصحیح برنامه ها استفاده کند.
 
وی گفت: هر بخشی باید بتواند مفهوم اعتدال به معنای نفی افراط و تفریط و پاسخگویی سنجیده و قانونی به مردم را در حوزه عملیاتی خود اجرایی کند؛ اعتدال به معنای انفعال و بی عملی و بی توجهی به خواست و رای مردم نیست؛ مردم در رایشان از ما چیزهایی خواسته اند که نباید به آنها بی اعتنایی شود.
 
جهانگیری تدبیر را ویژگی دولت یازدهم عنوان کرد و گفت: اساس تدبیر، قانونگرایی برای حل مسایل کشور است؛ لازمه داشتن تدبیر، داشتن دولت قانونگرا و توانمند است؛ وقتی از تدبیر صحبت می کنیم به دنبال این هستیم که دولتی توانمند و قانونگرا در کشور ایجاد کنیم.
 
وی افزود: روابط عمومی ها باید با ارتباطات خوب با مردم، نخبگان، رسانه ها و افکار عمومی حس دولت داری را در مردم تقویت کنند. بدترین اتفاقی که ممکن است در یک کشور بیفتد این است که در مردم این احساس ایجاد شود که برای حل مشکلاتشان دولت ندارند.
 
وی ادامه داد: دولت اگر توانمند بود همه قوای دیگر توانمند خواهند شد؛ دولت غیرتوانمند حتما نتیجه اش نظام غیرتوانمند است.
 
جهانگیری امید را بزرگترین سرمایه اجتماعی عنوان کرد و گفت: ما اگر بتوانیم از امیدی که به وجود آمده است پاسداری کنیم آن موقع در سایه این امید دولت می تواند در جهت منافع ملی گام های بلند بردارد و نیازهای جامعه را شناسایی و به آنها عمل کند.
 
وی با اشاره به این که افکار عمومی عمدتا توسط نخبگان و گروه های سازنده افکار عمومی شکل می گیرد گفت: یکی از کارهای خوبی که رییس جمهوری در ماه مبارک رمضان انجام داد، با 18 گروه اجتماعی موثر جلسه گذاشت؛ آنها مباحث را با رییس جمهوری مطرح کردند و رییس جمهوری نیز صحبت هایش را با آنها مطرح کرد؛ این ارتباطات باید در دستگاه ها انجام شود؛ این ارتباطات باید در سطوح مختلف انجام شود.
 
معاون اول رییس جمهوری اظهار کرد: نباید گمان کنیم که با ارایه چند اطلاعات رسانه ای مسایل ما حل می شود؛ در واقع برخی از رسانه ها سعی می کنند با جنگ روانی ما را به سمتی بکشند که ما فقط دنباله رو خروج از آن جنگ روانی باشیم؛ موضوعی ساده را به موضوعی جدی تبدیل می کنند تا مجموعه دولت را به این مساله درگیر و مشغول کنند.
 
وی افزود: ما در عین حال که باید به افکار عمومی توجه کنیم، باید از خواست مهم مردم و رهبر معظم انقلاب - که این دولت می خواهد به مردم خدمت کند – غافل نشویم؛ یکی از اتفاقاتی که ممکن است در مورد دولت یازدهم اتفاق بیفتد این است که ما را از کار اصلی خودمان که دراین مقطع برای خدمت کردن به مردم آمده ایم منحرف کنند و به مسایل حاشیه ای بکشند که آنها می خواهند؛ در این حاشیه رفتن ها معلوم نیست که ما بتوانیم با موفقیت بیرون بیاییم، به اضافه این که مردم حتما از این طریق زیان می بینند.
 
جهانگیری افزود: دولت به استفاده از انتقادها افتخار می کند اما به ضعف ارتباطات و اطلاع رسانی دستگاه های دولتی اصلا افتخار نمی کنیم و این را یک نقیصه جدی می دانیم.
 
وی ادامه داد: قانون ما را موظف می کند که حقوق شهروندان را رعایت کنیم. حق اطلاع داشتن و ارتباط داشتن از حقوق مسلم مردم است و نمی توانیم جامعه مان را از این حقوق محروم کنیم؛ در این ارتباط دولت مصمم است که قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات مصوبه 1387 را سرلوحه کار اطلاع رسانی خود قرار دهد؛ برای این که این قانون اجرایی شود و هر دستگاه بداند باید چه کاری انجام دهد، باید یا در شورای اطلاع رسانی یا روابط عمومی ها یک الگوی اطلاع رسانی هر بخش تهیه شود.
 
معاون اول رییس جمهوری گفت: سیاست دولت در حوزه ارتباطات بر چند پایه استوار است؛ نخست اجتناب از تبلیغات به معنای پروپاگاندا (Propaganda) تبلیغات تند و پر هزینه درست کردن است؛ باید به جای تبلیغات به سمت ارتباطات و اطلاع رسانی حرکت کنیم؛ مردم خودشان قضاوت می کنند که چه کسی خوب کار کرده و چه کسی بد کار کرده است.
 
وی با اشاره به دغدغه های رسانه ای روابط عمومی ها و این که بعضی رسانه ها هم اکنون خیلی علیه دولت کار می کنند، بر محدود بودن تاثیر آن رسانه ها اشاره کرد و گفت: خیلی از رسانه های مکتوب و غیرمکتوبی که علیه دولت کار می کنند، در انتخابات نتوانستند حتی 10 درصد مردم را به سمت خود بکشانند؛ آنها فقط خود را و دولت را اذیت می کنند و انجام شدن کار مردم را مقداری کند می کنند.
 
جهانگیری پرهیز از اقدامات نمایشی و اقدام بر اساس توصیف را از دیگر سیاست های دولت در حوزه ارتباطات عنوان کرد و گفت: پیش از این که به کارهای نمایشی و پرهزینه روی بیاوریم، باید به سمت کارهای توصیفی حرکت کنیم؛ کارهایی که با آن می توانیم جامعه را نسبت به کارهایی که انجام داده ایم اقناع کنیم.
 
وی در ادامه سخنان خود به سیاست های اصلی دولت اشاره کرد و گفت: کنترل تورم، خروج از رکود، اقتصاد مقاومتی، ارتباطات مناسب در سیاست خارجه، ادامه فعالیت های مرتبط با حوزه نظام سلامت و مبارزه با مفاسد اقتصادی و برپایی دولت الکترونیک از سیاست های اصلی دولت یازدهم است.
 
معاون اول رییس جمهوری افزود: در حوزه سیاست خارجه، گسترش ارتباطات با کشورهای منطقه همچنان پیگیری می شود؛ ارتباطمان با روسیه و چین عالی است و اعداد بالایی برای سرمایه گذاری چین پیش بینی شده است و حجم مبادلات فعلی با روسیه نیز ممکن است تا 10 برابر افزایش پیدا کند؛ در موضوع هسته ای نیز این هدف را دنبال می کنیم که هم از حقوق مردم دفاع کنیم و هم با دنیا ارتباط داشته باشیم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها