به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، غلبه حضرت صاحب الامر(عج) و حکومت جهانى اسلام ممکن است به طور اعجاز و خرق
عادت انجام یابد و ممکن است با فراهمشدن اسباب و علل ظاهرى باشد و ممکن
است به هر دو نوع واقع شود، چنان که پیشرفت و غلبه پیغمبر اکرم(ص) و قواى
اسلام به هر دو نوع بود.
آیتالله لطفالله صافی گلپایگانی در کتاب
«پاسخ به ده پرسش» درباره عوامل زمینهساز ظهور حضرت مهدی(عج) مینویسند:
اما به طور اعجاز و خرق عادت، محتاج به توضیح نیست که حصول چنین غلبه مطلق
براى آن حضرت، به خواست خداوند امرى است ممکن و معقول و با وعدههاى صریح و
بشارتهاى حتمى که در قرآن مجید و احادیث متواتر داده شده، بدون شبهه حاصل
خواهد شد و خداوند به مصداق آیه «کَمْ مِنْ فِئَة قَلیلَة غَلَبَتْ فِئَةً
کَثیرَةً بِاِذْنِ الله»؛ چه بسیارند گروه اندکى که به اذن خداوند، بر
گروه بسیارى چیرگى مىیابند.
آن حضرت(عج) اصحابش و عموم بندگان
شایسته خدا را بر تمام ملل غالب و حاکم و وارث و مالک ارض قرار مىدهد و از
لحاظ اسباب و علل ظاهرى هم اگر موضوع را بررسى کنیم، حصول چنین فتح و غلبه
و تشکیل آن حکومت الهى ممکن و عملى خواهد بود، زیرا آن حضرت(عج) در موقعى
ظهور مىکند که اوضاع و احوال اجتماعى و اخلاقى و سیاسى کاملاً مساعد باشد.
در
آن موقع همه ملل از مدنیّت معنوى و اخلاقى محروم و دشمنى و کینه و ظلم و
تجاوز، همه را نسبت به یکدیگر بدبین و از هم جدا ساخته و اتحاد، وحدت،
همفکرى و همکارى، به کلى از میان بشر رخت بربسته و از اینکه کسى بتواند
بدون مدد غیبى جامعه را رهبرى کند، همه مأیوس مىشوند و خلاصه همه با هم در
مبارزه و جنگ و ستیز و همه از وضع خود ناراضى و از مکتبهاى مختلف که عرضه
مىشود، ناامید بوده و منتظر تغییر رژیم و انقلاب و عوض شدن اوضاع و کنار
رفتن زمامداران خدانشناس و برداشتهشدن مرزها و الغاى تجزیهها و تقسیمها
هستند.
در یک چنین موقعیتى، حضرت صاحب الزمان ارواح العالمین له
الفداء و اصحابش با نیروى ایمان و اخلاق حسنه و با نجاتبخشترین
برنامههاى عمرانى و اقتصادى و عدالت اجتماعى، براى انقلاب و دعوت به قرآن و
اسلام قدم به میدان مىگذارند و آن نهضت الهى و دعوت روحانى را شروع
مىکنند و مردم را به سوى خدا و احکام خدا و زندگى برابرى و برادرى، عدل و
امنیت، صفا و وفا، راستى و درستى و نظم صحیح مىخوانند و خود و اصحابش،
نمونه همه فضایل بشرى هستند و با نیروى ایمان و استقامت و پشتکار و همتى که
مخصوص مؤمنان ثابت قدم است، هدف و مقصد خود را تعقیب مىکنند.
معلوم
است این جمعیت با آن برنامهها و وضع کار، در آن دنیاى پر آشوب و غرق در
طوفان گرفتارىها و فشارها، دلها را به خود متوجه کرده و فاتح و پیروز و
موفق مىشوند و هیچ نیرویى نمىتواند در برابر آنها مقاومت کند.
و
شاهد این حقیقت، همان ظهور رسول اکرم(ص) و پیشرفت سریع دین اسلام و فتوحات
محیرالعقول مسلمین در قرن اول اسلام است، که یکى از علل ظاهرى آن
پیروزىهاى پى در پى و درهم شکسته شدن ارتشهاى انبوه دولت شاهنشاهى ایران و
امپراطورى روم، فساد اوضاع اجتماعى و ادارى ایران و روم بود که مردم این
کشورهاى پهناور را براى قبول یک دعوت صحیح و حکومتى متکى به مبانى عدالت و
مساوات آماده کرده بود.
مردمى که در برابر دستگاههاى دیکتاتورى و
استبداد بسیار خشن و غیر انسانى سلاطین و امراى خود، از بنده هم خوارتر
بودند و از حقوق انسانى محروم شده بودند، مردمى که به هر کس و هر مقام نظر
مىکردند، یک نقطه روشن در او نمىدیدند؛ نه فرهنگ داشتند نه اقتصاد، نه
عدالت، نه امنیت و نه ... و نه ...
از آن همه تعظیم و نیایش و بشر
پرستى و استعباد سلاطین خسته شده بودند و علاوه بر اینها ناراحتکنندهترین
اختلاف طبقاتى نیز در بین آنها حاکم باشد که مملکت متشکل شده باشد از
اکثریت قریب به اتفاق محروم و استضعاف شده و جمعیت معدود برخوردار و
اختیاردار و بى جهت عزیز ...
مسلم است وقتى به گوش مردم چنین مملکتى
صداى روحانى و آزادى بخش «تَعالُوا اِلى کَلِمَة سَواء بَیْنَنا وَ
بَیْنَکُمْ أَلاّ نَعْبُدَ اِلاّ اللهَ وَ لا نَشْرِکَ بِهِ شَیْئاً، وَ لا
یَتَّخِدَ بَعْضُنا بَعْضاً أَرْباباً مِنْ دُونِ اللهِ» برسد و آیه
«اِنَّ اللهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الاِْحْسانِ وَ ایتاءِ ذِی الْقُرْبى
وَ یَنْهى عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَرِ وَ الْبَغْیِ»؛ همانا خدا
فرمان به عدل و احسان و به عطا و بذل به خویشان امر مىکند و از کارهاى زشت
و منکر و ظلم نهى مىکند.
و اعلان «یا أَیُّهَا النّاسُ إِنّا
خَلَقْناکُمْ مِنْ ذَکَر وَ اُنْثى وَ جَعَلْناکُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ
لِتَعارَفُوا اِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللهِ أَتْقیکُمْ»؛ اى مردم ما همه
شما را نخست از مرد و زنى آفریدیم، آن گاه شعبههاى بسیار و فرق مختلف
گردانیدیم تا یکدیگر را بشناسید، بزرگوارترین شما نزد خدا پرهیزکارترین شما
است و آیات دیگر را بشنوند، با نهایت استقبال به آن ایمان آورده و راه را
براى پیشرفت آن باز مىکنند.
مردمى که از ظلم و ستم و خودخواهى
سلاطین و ستمکاران آن عهد، به جان آمده بودند، به طور قطع یک دعوت خدایى و
یک بانگ گوش نواز توحیدى را که بر اساس عدالت و الغاى امتیازات و مساوى
بودن آقا و نوکر، شاه و رعیت، سیاه و سفید، در برابر قانون و عدالت است
قبول مىکند و از این جهت آنهایى که این دعوت برخلاف منافعشان بود، هر چه
خواستند از آن جلوگیرى کنند یا مردم را مانع از گرویدن به آن شوند،
نتوانستند، همه جا انقلاب مىشد و در همه جا رژیم ظالم و وضع سابق را محکوم
مىکردند و اوضاع تغییر مىکرد.
اوضاع جهان براى قبول دعوت حضرت
امام زمان مهدى(عج) که همان دعوت به اسلام و قرآن است، مطابق اخبار، به
مراتب از اوضاع عالم در زمان بعثت پیغمبر(ص) آمادهتر خواهد شد و همان طور
که کلمه اسلام در آغاز ظهور اسلام به سرعت پیشرفت کرد و صداى توحید بر همه
صداها غالب شد و اسلامى که در مقدارى از تاریخش منحصر به پیغمبر اکرم(ص) و
على و خدیجه(س) بود، با فقدان وسایل در جهاد و دفع یورش مشرکان، بزودى موفق
شد و لشکرهاى منظم مسلحى را که در دنیاى آن روز مجهزترین سلاحها را در
دست داشتند درهم شکست و نابود ساخت.
همین طور امام زمان(عج) نیز با
اصحاب و یاورانش که از ابتدا کار به تعداد مجاهدین میدان جهاد بدر هستند،
مىتوانند دنیاى منقلب و ناآرام آن روز را آرام و مردم را چنان امیدوار به
آینده درخشان و پر از خیر و رحمت و برکت کنند که در سریعترین فرصت همه به
دین اسلام گرویده آمادگى خود را براى قبول یک سازمان الهى اسلامى محکم و
پایدار، در تحت سر پرستى امام عصر(عج) نشان دهند. وما ذلِک عَلَى اللهِ
بِعزیز.