وی ادامه دادن این راه را بسیار مهم دانست و گفت: در تنظیم گزارش تحقیق و تفحص فعالیت های تحقیقی و میدانی گسترده¬ای صورت گرفته است، یقینا در این خصوص نیاز به دریافت اطلاعاتی بوده که سایپا در این مورد همکاری خوبی با ما انجام داده است ولی مسلم آنکه اجرای موارد اصلاحی که در گزارش مطرح شده، به انجام تغییر و تحولات اساسی در نگرش و عملکرد مدیران ارشد نیاز دارد و این امر بسیار مهم می باشد.
علیلو این نشست را بسیار مثبت ارزیابی کرد و گفت: موارد مطرح شده در این جلسه مورد تائید مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا بود و در این جلسه مقرر شد که کار گروهی مشترک با حضور کارشناسان دو طرف تشکیل و جزئیات موارد مطرح شده مورد بررسی قرار گیرد و راهکارهای مناسب و تحول ساز به منظور خروج از وضعیت نامطلوب فعلی ارائه گردد.
وی افزود: ادامه سکون و رکودی که در صنعت ایجاد شده باعث تغییر ماهیت آن خواهد شد و شفافیت عملکردی صنعت در صورتی که این روند پیش رود از بین خواهد رفت و ادامه این وضعیت به اساس صنعت لطمه وارد خواهد کرد.
رئیس هیات تحقیق و تفحص عملکرد صنایع خودروسازی کشور، سوء تدبیرها و بی انظباطی هایی که در چند دهه گذشته و در مقاطع مختلف در صنعت ایجاد شده را عامل مشکلات به وجود آمده در صنعت دانست و گفت: مدیریت امروز این صنعت وارث این موضوعات بوده و ادامه این روند با این باری که به دوش می کشد قطعا به سیستم و صنعت ضربه خواهد زد مگر اینکه عزم جدی بر تغییر و تحول در این زمینه وجود داشته باشد.
وی افزود: البته اصولا انجام تغییرات برای سطح مدیریت و بدنه، سخت و انرژی¬بر است ولی با نگاه و دیدگاه مثبتی که مدیر عامل گروه گروه خودروسازی سایپا در این زمینه دارد، با لطف و عنایت الهی زمینه را برای تغییر و اصلاح مهیا می بینیم. البته در انجام این اقدام، زمان محدود است و محیط کسب و کار که بازار نیز جرئی از آن به شمار می رود نیاز به اعمال این تغییرات در مدتی کوتاه دارد و لذا باید سریعا به این وضعیت پایان دهیم و رونق را به این صنعت برگردانیم تا مجددا اطمینان مردم به این صنعت زیاد شود لذا باید انجام این تغییرات سریعتر باشد که با برگزاری جلسات کارشناسی و نشست های تخصصی با نگاه پویا سازی صنعت خودرو اقدام خواهد شد.
نماینده مردم شبستر قیمت گذاری خودرو توسط شورای رقابت را مغایر با وظایف مصرح قانونی این شورا دانست و گفت: بر اساس قانون، شورای رقابت صرفا مجاز به تعیین چارچوب و دستورالعمل قیمت گذاری خودرو بر اساس شرایط و مولفه های تاثیر گذار است و تعیین قیمت خودرو توسط شورای رقابت خارج از ضوابط کاری این شورا است.
وی افزود: با استناد به مفاهیم پایه علم اقتصاد، قیمت تمامی محصولات برحسب قانون عرضه و تقاضا و با لحاظ میزان رضایت مشتری از شاخص های کیفی محصول مورد نظر، توسط بازار تعیین می¬شوند و این مشتری است که بر اساس توان اقتصادی و میزان انتظار خود از کیفیت محصول تعیین کننده حجم بازار و در نتیجه قیمت محصول می¬باشد.
دکتر علیلو خاطر نشان کرد: مجلس به این نحوه قیمت گذاری اعتراض دارد و امیدواریم بر اساس اصول منطقی و در یک فضای مناسب و شفاف بر مبنای معیار های کمی وکیفی، قیمت خودرو با توجه به نظر مردم مشخص شود.
وی گفت: از صنایع مهمى که ارتباط نزدیکى با صنعت خودرو دارند مىتوان به صنعت فولاد، آلومینیوم، مس، شیشه، لاستیک، نساجى، الکترونیک، رنگ و مواد شیمیایى اشاره کرد که به عنوان صنایع بالا دستى ورودى صنعت خودرو محسوب میشوند و دولت و مجلس به افزایش قیمت نهاده های تولید خودرو واقف است، ولی آنچه که بر اساس نتایج تحقیق و تفحص به دست آمده است خودروسازان باید با برنامه ریزی منسجم و واقع گرا نسبت به کاهش هزینه های مالی خود اقدام عاجل نموده و شرکت های زاید یا غیر مولد و یا زیان ده خود را مدیریت نمایند؛ بدیهی است که زیان و هزینه¬های سربار غیر مولد این شرکتها به طور مستقیم بر روی هزینه¬های شرکت مادر سرشکن شده و در نهایت بر قیمت نهایی محصول تاثیر نامطلوبی می¬گذارد.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی انجام این تغییرات را به جراحی نمودن بیماری تشبیه کرد که باید هرچه سریعتر نسبت به درمان اقدام نماید، البته می توان به عنوان مسکن با حمایت های فاقد منطق و نابجا تدبیرهای کوتاه مدتی اتخاذ نمود ولی قطعا در آینده و در صورت عدم درمان قطعی و کامل، به جایی خواهیم رسید که دیگر امکان درمان و اصلاح از دست مدیران خارج شده و باید نظاره¬گر مرگ و نابودی این صنعت عظیم ملی باشیم.
وی افزود: در این شرایط سخت اقتصادی این هنر مدیریت است که بتواند با قدرت تدبیر و پیاده سازی اصلاحات و رفتارهایی خاص پویایی و بالندگی را برای صنعت ایجاد کند.
دکتر علیلو گفت : صنعت خودروسازی یکی از صنایع مهم دنیا می باشد و کشور ما با پیشینه بیش از پنجاه سال در این صنعت نباید در رقابت با صنایع خودروسازی سایر کشورها عقب بماند و باید با اصلاح هر جه سریعتر صنعتی که ملجاء سرمایه های عظیم منابع انسانی فنی و مهندسی این کشور هست جایگاه در شان خویش را بیابد. ما اعتقاد راسخ داریم به فضل الهی کشورمان ایران، می تواند همانند بسیاری از صنایع غرور آفرین کشورمان در صنعت خودروسازی نیز رکورد دار بوده و در صحنه بین المللی افتخار آفرین باشد.
وی در خصوص این نشست گفت: این نشست اولین جلسه مشترک پس از ارائه گزارش هیات تحقیق و تفحص با خودروسازان بود، بنده از برگزاری این جلسه بسیار خوشحالم و از این رویکرد مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا استقبال می کنم چرا که در این جلسه مشترک بسیاری از واقعیت ها مطرح و برای تمامی آنها ارائه راهکار شد.
نماینده مردم شبستر گفت: گاها شنیده می شود برخی بدون اتکا به گزارشات کارشناسی مطالبی را مطرح می کنند که موجب بروز لطمه به صنایع خودرو می گردد، بنده به عنوان رئیس هیات تحقیق و تفحص از عملکرد صنایع خودروسازی کشور از نمایندگان محترم مجلس درخواست کرده¬ام که در موضوعاتی به بیان نظرات خود بپردازند که گزارشات کارشناسی و مستندات کامل در اختیار داشته باشند اما باید در نظر داشت که مطابق قانون نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی در بیان نظرات خویش کاملا آزاد می باشند.
وی آینده صنعت خودرو را در صورت وجود نگاه استراتژیک مبنی بر تغییر و تحول مثبت و بسیار خوب ارزیابی کرد و گفت: امیدوارم که به زودی و با ایجاد تحولی بنیادین، صنعت خودروسازی کشورمان یکی از صنایع مطرح در سطح دنیا شود.
نماینده مردم شبستر عملکرد مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا را مثبت
ارزیابی کرد و گفت: وجود ایشان در سایپا باعث ایجاد بهبود خواهد بود و نگاه
ایشان بسیار تحول گراست و بنده از طرف تیم تحقیق و تفحص و به عنوان
نماینده مجلس شورای اسلامی از این نگاه تغییر آفرین و تحول زا حمایت خواهم
کرد و قطعا این عملکرد مورد تائید دولت و به خصوص وزیر محترم صنعت معدن و
تجارت هم می باشد و مدیر عامل سایپا با این نگاه و ایده های مثبت زمینه ساز
فعالیت بهتر سایپا خواهند بود و موجب پویایی هر چه بیشتر این صنعت خواهد
گردید.
منبع:سایپانیوز