کد خبر: ۲۵۱۱۷۹
زمان انتشار: ۲۲:۵۷     ۲۴ شهريور ۱۳۹۳
به گفته مغازه‌ای، صنعت شیرینی و شکلات در کشور طی 10 سال اخیر رشد قابل ملاحضه‌ای داشته و این خود نوید رقابتی تنگاتنگ با محصولات مشابه وارداتی را دارد،البته هنوز فرهنگ خارجی پسندی همچنان وجود دارد.
به گزارش پایگاه 598 ؛ به نقل از بازار خبر جمشید مغازه‌ای دبیر انجمن صنفی صنایع بیسکوئیت، شیرینی و شکلات گفت: فرهنگ خارجی پسندی برای صنعت شیرینی و شکلات بسیار کم شده است و با توجه به اینکه زمانی شکلات برای هدیه از خارج به ایران می‌آمد اما الآن مردم شکلات را از ایران به کشورهای دیگر می‌برند که جای خوشحالی دارد ولی بازهم باید گفت که تکمیل و تصحیح این فرهنگ به تلاش دولت و رسانه‌ها بستگی دارد.

وی ادامه داد: اگر به تاریخ 60 ساله صنعت شیرینی و شکلات در کشور نگاهی بیندازیم خواهیم دید این صنعت طی 10 سال اخیر رشد قابل‌توجهی داشته، اما فرهنگ خارجی پسندی در مصرف کلیه محصول‌های غذایی و غیر غذایی هنوز در اذهان جامعه وجود دارد.

دبیر انجمن صنفی صنایع بیسکوئیت، شیرینی و شکلات افزود: صنعت شیرینی و شکلات در صنایع غذایی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، این صنعت با قدمت بیش از یک قرن و با محوریت و پیشینه‌ای از اروپا آغاز و اکنون نیز این جایگاه برای اروپا حفظ شده است.

مغازه‌ای با اشاره به رشد صنعت شیرینی و شکلات تصریح کرد: کل تولید در دهه 80 به 300 هزار تن هم نمی‌رسید اما امروز باوجود مشکلات کنونی ظرفیت 2 میلیون تن تولید را داریم که 70 تا 75 درصد ظرفیت موجود فعال است.

وی در زمینه صادرات خاطرنشان کرد: در سال 90 با 600 میلیون دلار صادرات وضعیت مطلوبی داشتیم که از آن زمان وضع عوارض و همچنین حذف مشوق‌های صادراتی باهم تأثیر مستقیم در روند صادرات گذاشت البته از ابتدای دولت یازدهم عوارض حذف اما مشوق‌ها هنوز وضع نشده که امیدواریم شرایط صادراتی بهتر و بهتر شود.

مغازه‌ای به مشکلات موجود صادرات در بازارهای هدف اشاره و تأکید کرد: عراق و افغانستان از بازارهای هدف صادراتی هستند، با توجه به مشکلات داخلی این دو کشور در شرایط کنونی، صادرات تا 50% با کاهش داشته البته به دنبال بازارهای هدف مشابه نیز هستیم.

دبیر انجمن صنفی صنایع بیسکوئیت، شیرینی و شکلات اظهار داشت: واردات مواد اولیه صنعت شیرینی و شکلات نسبت به صادرات در این صنعت تراز مثبتی دارد این نشان‌دهنده آن است که باید توجه ویژه‌ای به این صنعت داشت.

وی ضمن تأکید بر اهمیت وضع و پرداخت مالیات در این صنعت بیان کرد: مخالف مالیات نیستیم و مالیات را پایهٔ اقتصاد کشور می‌دانیم اما صنایع غذایی در کل دنیا از معافیت‌های مالیاتی قابل‌توجهی برخوردار است که در ایران صنعت با انواع مالیات‌ها اعم از تکلیفی، مالیات بر ارزش‌افزوده مواجه است، ازاین‌رو باید تسهیلات بیشتری به تولید اختصاص یابد.

به گفتهٔ دبیر انجمن صنفی صنایع بیسکوئیت، شیرینی و شکلات، قیمت‌گذاری نباید دستوری باشد و اکنون سازمان حمایت با تعامل اجازه قیمت‌گذاری صحیح را داده است همچنین تولیدکنندگان هم در بازار رقابتی تنگاتنگ دنبال افزایش قیمت نیستند، این در حالی است که با 360 الی 400 واحد تولیدی هرکدام برای سهم بازار تلاش می‌کنند.

در این گزارش مغازه‌ای در خصوص نظارت بر کیفیت مواد تولیدی خاطرنشان کرد: واحد R&D نظارت دقیق بر کیفیت شرکت‌ها دارد اما مضاعف بر آن نظارت، نهادهایی اعم از استاندارد، بهداشت و همچنین گمرک در واردات و صادرت اقدامات نظارتی را انجام می‌دهند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها