کد خبر: ۲۵۰۸۶
زمان انتشار: ۲۳:۲۶     ۰۹ آبان ۱۳۹۰
به گزارش سرویس حوزه و مراجع 598 به نقل از رسا، حجت‌الاسلام حسینعلی سعدی، امروز در همایش فقه سیاسی و نظام‌سازی اسلامی با تبیین بایسته‌ها و چالش‌های فقهی در نظام‌سازی، طرح بحث مدیریت فقهی جامعه را با استقرار جمهوری اسلامی در ایران همزمان دانست.

وی با بیان این‌که آنچه اتفاق افتاد مدیریت فقیه بر جامعه‌ای بود که چند دهه را پشت سر گذاشته است، بازخوانی دهه‌های پشت سر و نگاه به آینده بایسته برای محقق شدن نگاه راهبردی در این زمینه را ضروری دانست.

عضو پژوهشکده تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم تصریح کرد: نظام جمهوری اسلامی، کلان نظامی برآیند از خرده‌نظام‌ها است و نمی‌توان مدعی شد که نظام دینی باشد اما خرده‌نظام‌ها دینی نباشد، چراکه خرده‌نظام‌ها می‌توانند نظام دینی را محقق کنند.

وی با بیان این‌که مفاهیم بنیادینی که نظام از دل آن شکل گرفته، طراحی و نظام‌سازی نشده است، گفت: کلمه ولایت فقیه به معنای دقیق یک نظریه است که اگر بخواهیم لوازم آن را بپذیریم به نظر در حوزه‌های اصلی‌ ورود پیدا نکرده‌ایم.

حجت‌الاسلام سعدی با اشاره به دیدگاه امام درباره فقه که معتقد بودند «فقه مدیریت از گهواره تا گور است»، مشروعیت یک نظام سیاسی را دارای مفهوم خاص دانست و گفت: در حوزه مفاهیم به شدت دچار غفلت شده‌ایم و گاهی خسارت هم دیده‌ایم.

وی با بیان این‌که به اعتقاد شهید صدر برای مفهوم‌سازی به عقیده، مفاهیم و عواطف نیاز است، اظهار داشت: اگر فقه سیاسی را متناظر با دانش سیاسی و علوم سیاسی بدانیم، نظام اقتصادی روشی است که جامعه برای مدیریت حیات اقتصادی خود اتخاذ می‌کند.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: اگر تقسیم کلان علوم اسلامی را در تولید علم بپذیریم و علم کلام، عقاید، فقه و حقوق عهده‌دار روابط و علم اخلاق را مطرح کنیم، این پرسش مطرح می‌شود که در حوزه تولید علوم دینی کدام جهت و جنبه درگیر مستقیم است و در کدام زمینه باید سرمایه‌گذاری جدی کرد.

وی با بیان این‌که فقه مانند فقه عبادت نتوانست در حوزه نظام‌سازی، معاملات و سیاست توان خود را نشان دهد یعنی بین فقه موجود و فقه بایسته در این حوزه‌ها اختلاف و فاصله بسیاری دیده می‌شود، خواستار رصد حوزه فقه قدرت و گرفتن اساس نظام‌سازی از فقه شد.

حجت‌الاسلام سعدی داشتن نگاه جزیی به تفاسیر ترتیبی را سبب گرفتار شدن به تعارض‌ها دانست و با بیان این‌که با نگاه به تفسیر موضوعی می‌توان اجتهاد صحیح کرد، گفت: متأسفانه در حوزه سیاسی جزیره‌ای عمل کرده‌ایم و اندیشمندان در این حوزه نگاه کلان ندارند، در حوزه سیاسی جزیی‌نگر هستند که بسیار خطرناک است.

وی با بیان این‌که بسیاری از نوشته‌های حقوقی و فقهی مرتکب خطای راهبردی شده‌اند و گفته‌اند در حوزه علوم سیاسی غرب، نظریه‌های نظام‌سازی مطرح شده است، نظام مبتنی بر قدرت را خطرناک و پیچیده توصیف و اظهار کرد: مدیریت جامعه باید نسبت به هدفی که طراحی کرده‌ایم تدوین شود.

این استاد حوزه و دانشگاه، تصریح کرد: هرگز نباید در نظام‌سازی اسلامی از ارتباط‌های پیچیده کلام سیاسی، فقه سیاسی و اخلاق سیاسی غفلت شود و مناسب است اندیشمندان مبانی و مفاهیم فقه سیاسی را طراحی و تبیین کرده و بسته به اهداف و مبانی، نظریه خود را ارایه دهند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها
پر طرفدار ترین ها