کد خبر: ۲۵۰۲۹۰
زمان انتشار: ۱۲:۳۹     ۲۲ شهريور ۱۳۹۳
به گزارش پایگاه 598 ؛ به نقل از بازار خبر شاهین شایان آرانی در گفتگو با خبرنگار بازارخبر در مورد عملکرد یک سالهٔ دولت در بازار سرمایه گفت: از همان روی کار آمدن دولت یازدهم بسیاری از کارشناسان و فعالین بازار امیدوار بودند که اصلاح ساختار بازار سرمایه و ایجاد ساختاری که به‌نوعی توسط ذی‌نفعان خودناظر و از آن مهم‌تر مستقل باشد، صورت بگیرد.

وی افزود: اگرچه در مقطعی هم اعلام شد که دولت و حاکمیت تنها به‌اندازهٔ نقش خودشان در بازار ایفای وظیفه کنند، اما متأسفانه این اتفاق عملی نشد.

شایان آرانی با انتقاد از فضای فعلی بازار بورس بیان کرد: متأسفانه بازار فعلی با همان قوانین تصویب شده قبل که هیچ‌گونه بازنگری نشده اداره می‌شود و معتقدم برای اینکه بازار فعلی را به سمت رونق و شکوفایی حرکت دهیم چاره‌ای جز بروز کردن قوانین موجود وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: تا زمانی که بازار فعلی از این حالت خارج نشود، توقعات و انتظاراتی که از بازار سرمایه متناسب با اقتصاد می‌توان داشت محقق نخواهد شد.

دولتی بودن؛ مانع مهم بین‌المللی شدن

این کارشناس بازار سرمایه در بخشی از گفته‌های خود با اشاره به چالش‌های بین‌المللی شدن بورس با بیان این مطلب گفت: متأسفانه بورس تهران هیچ‌وقت پذیرای سرمایه‌گذاری مستقیم شرکت‌های خارجی نبوده و این در حالی است که اکثر کارشناسان و فعالین بازار سرمایه‌، بر پتانسیل بالای بین‌المللی شدن وفاق نظر دارند.

وی تصریح کرد: اولین و مهم‌ترین چالش‌هایی که پیشروی بین‌المللی شدن بورس وجود دارد، تحریم‌ها است که تا زمانی که این مانع رفع نشود به‌هیچ‌وجه نمی‌توان شاهد سرمایه‌گذاری خارجی بود.

چراکه با وجود اشتیاق و علاقه برخی شرکت‌ها، ترس از جریمه توسط سایر کشورها مانع عمل می‌شود.

شایان آرانی با اشاره به تغییرات نه‌چندان درخور توجه سرمایه‌گذاری توسط کشورهای کوچک افزود: ممکن است کشورهایی کوچک‌تر که تحت تأثیر تحریم‌ها نباشند به سرمایه‌گذاری در بورس رغبت نشان دهند که این‌ها هم منابع چند قابل‌توجهی برای تغییرات مثبت بازار سرمایه نخواهند داشت.

متأسفانه بورس تهران هیچ‌وقت پذیرای سرمایه‌گذاری مستقیم شرکت‌های خارجی نبوده و این در حالی است که اکثر کارشناسان و فعالین بازار سرمایه‌، بر پتانسیل بالای بین‌المللی شدن وفاق نظر دارند

 

شایان آرانی با بیان اینکه فضای دولتی حاکم بر بازار سرمایه چندان موردپسند سایر کشورها نبوده و همین هم عامل مهمی برای بین‌المللی شدن است، بیان کرد: ساختار نظارتی و مدیریتی بازار سرمایه دیگر مانع موجود بر سر راه بین‌المللی شدن بورس است که با استانداردهای بسیاری از کشورهای دنیا خصوصاً کشورهایی که منابع بالا برای سرمایه‌گذاری در ایران دارا هستند مطابقت ندارند.

بر اساس گفتهٔ این کارشناس، علت این است که این ساختار به‌شدت دولتی بوده و کلیهٔ اعضای شورای عالی بورس و اوراق بهادار به صور مختلف تحت نفوذ و منتصب وزیر اقتصاد و دارایی هستند.

وی خاطرنشان کرد: نفوذ وزارت دارایی در بازار سرمایه این تصویر را ایجاد می‌کند که بازار سرمایه به‌شدت تحت تأثیر سیاست‌های وقت هر دولتی قرار می‌گیرد و این یعنی از بین بردن بازار محوری!

این کارشناس ارشد بازار سرمایه با تأکید بر ضرورت تغییر نگاه مدیران بازار تصریح کرد: تصریح کرد: مدیریت بازار سرمایه و ذهنیت مدیران ارشد بازار سرمایه و نهادهای ناظر خود چالش مهم دیگری است که به علت بین‌المللی نبودن و عدم آشنایی با این فضا راه ورود به این عرصه را بسته و تا زمانی که این رویکرد تغییر نکند نمی‌توان امیدی به بین‌المللی شدن و متعاقباً رشد اقتصادی داشت.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها