کد خبر: ۲۵۰۱۵۶
زمان انتشار: ۰۹:۰۹     ۲۲ شهريور ۱۳۹۳
با توجه به نیمه عمر این مواد رادیواکتیو، نگرانی درباره آلوده بودن گرد و غبار به اورانیوم منطقی به نظر می‌رسد چرا که این آلودگی‌ها مدت زمان طولانی در محیط باقی می‌مانند. به باور حسینی، پس از اینکه سازمان محیط‌زیست درباره این موضوع به صورت رسمی اعلام نظر کرد باید وزارت بهداشت و درمان هم وارد عمل شود و برای این موضوع اقدام جدی صورت گیرد.
به گزارش پایگاه 598، وطن امروز نوشت:

در شرایطی که مشاهده گرد و غبار در آسمان استان‌های جنوبی و جنوب غربی کشور دیگر موضوع عادی شده است و ساکنان این منطقه به نوعی به تنفس در این هوای خاک‌آلود عادت کرده‌اند اما از زمانی که احتمال آلوده بودن این گردوخاک به اورانیوم مطرح شد موجی از نگرانی مضاعف در بین ساکنان این مناطق ایجاد شده است، چرا که از یک‌سو آسمان شهرشان را تیره و تار می‌بینند و ذرات غبار را در تنفس‌شان احساس می‌کنند، از طرف دیگر به‌خوبی از سابقه جنگ در عراق و به کارگیری سلاح‌های نامتعارف در این کشور آگاه هستند بنابراین با هر نفس که می‌کشند نگرانی تازه‌ای در آنها ایجاد می‌شود که علاوه بر مشکلات تنفسی و بیماری‌های ریوی باید دغدغه آلوده شدن به مواد اورانیومی را هم داشته باشند. اما با مطرح شدن احتمال آلوده بودن این گرد و غبار به اورانیوم از سوی برخی کارشناسان در مجامع علمی، نگاه همه ساکنان استان‌های جنوبی و جنوب غربی کشور به سمت سازمان محیط‌زیست چرخیده و همگی از این سازمان به عنوان متولی اصلی موضوعات زیست محیطی انتظار دارند برای رفع نگرانی آنها اقدامی انجام دهد. این در حالی است که این سازمان آنچنانکه باید آستین‌هایش را بالا نزده و وارد گود نشده است. ادامه این وضعیت و اینکه این سازمان تاکنون درباره تایید یا تکذیب چنین آلودگی‌ای اقدامی انجام نداده است، خود نگرانی ساکنان این نواحی را دو چندان کرده است و مطالبه روشن شدن وضع آلودگی این غبار به آلودگی‌های اورانیومی را به عنوان اصلی‌ترین خواسته‌شان مطرح می‌کنند. البته این تمام ماجرا نیست و به تازگی تعدادی از نمایندگان مجلس هم خواستار دخالت سازمان محیط‌زیست در موضوع آلودگی‌های دریای خزر هم شده‌اند! در روزهای گذشته برخی از ساکنان این مناطق در تماس با روزنامه «وطن امروز» نیز این موضوع را دنبال کرده و خواستار شفاف‌سازی درباره این موضوع شدند. ادامه سکوت سازمان محیط‌زیست درباره این موضوع تا جایی پیش رفت که برخی نمایندگان مجلس هم در اظهاراتی، نارضایتی خود را نسبت به این موضوع ابراز داشته‌ و خبر از بررسی خواسته مردم در مجلس را اعلام کرده‌اند.

خواسته مردم از نمایندگان
این موضوعی بود که موید حسینی صدر از اعضای فراکسیون محیط‌زیست مجلس نیز ضمن تایید آن به «وطن امروز» می‌گوید: مردم و ساکنان استان‌های جنوبی و جنوب غربی کشور گزارش‌ها و درخواست‌هایی را به مجلس ارسال کرده‌اند و خواستار بررسی دقیق این موضوع شده‌اند چرا که این آلودگی برای سلامت می‌تواند مضر باشد.  به گفته حسینی صدر، عضو فراکسیون محیط‌زیست مجلس برخی افراد تحصیلکرده و چهره‌های دانشگاه هم درخواستی را به نمایندگان ارائه داده‌اند تا این موضوع به صورت دقیق بررسی شود. حسینی می‌افزاید: بر این اساس خواسته مردم و بررسی گزارش‌های دریافتی از آنها درباره آلودگی گردوغبار به اورانیوم در اولین جلسه این فراکسیون بررسی می‌شود و از سازمان محیط‌زیست می‌خواهیم درباره این موضوع به صورت رسمی اظهارنظر کند.

پایداری بالای آلودگی
این نماینده مجلس یادآور می‌شود: با توجه به نیمه عمر این مواد رادیواکتیو، نگرانی درباره آلوده بودن گرد و غبار به اورانیوم منطقی به نظر می‌رسد چرا که این آلودگی‌ها مدت زمان طولانی در محیط باقی می‌مانند. به باور حسینی، پس از اینکه سازمان محیط‌زیست درباره این موضوع به صورت رسمی اعلام نظر کرد باید وزارت بهداشت و درمان هم وارد عمل شود و برای این موضوع اقدام جدی صورت گیرد. وی همچنین با بیان این موضوع که سازمان محیط‌زیست وظایف خود را انجام می‌دهد، بیان داشت: در صورت تایید شدن این آلودگی باید از طریق قوانین بین‌المللی منشأ این گرد و غبار خشکانده شود و از این طریق مانع نفوذ چنین آلودگی‌هایی به کشور شد.

شمالی‌ها هم چشم‌انتظارند
البته این تمام ماجرا نیست و این روزها ساکنان مناطق شمالی کشور هم چندان دل‌خوشی از سازمان محیط‌زیست ندارند، چرا که هر بار که به دریای خزر نگاه می‌کنند باید شاهد نوع جدیدی از آلودگی در بخش‌هایی از این دریاچه باشند. به تازگی صدای نارضایتی اهالی شمال کشور هم بلند شده و پیگیری آلودگی دریای خزر را خواستار هستند چرا که در برخی از موارد حتی صحبت از ممنوعیت شنا به دلیل آلودگی در این آب‌ها شده است. اما باز هم واکنش‌ها از سوی سازمان محیط‌زیست چندان قابل توجه نبوده و به نظر می‌رسد عملکرد پررنگی در این حوزه نداشته‌اند و چندان که باید از اختیارات قانونی خود استفاده نکرده‌اند. این گلایه‌ای است که نه تنها ساکنان مناطق شمالی بلکه برخی نمایندگان مجلس هم با توجه به روند رسیدگی به آلودگی‌های دریای خزر داشته‌اند.

سازمان محیط‌زیست تنها نگران است!
مهرداد بائوج‌لاهوتی، عضو فراکسیون محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی در این باره گفته است سازمان حفاظت محیط‌زیست دارای اختیارات بسیار است، بنابراین تنها به جای ابراز نگرانی از اختیارات خود در این زمینه استفاده کند. بائوج‌لاهوتی، درباره وضعیت دریای خزر و آلودگی‌های آن، اظهار داشت: در فراکسیون محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی در زمینه آلودگی‌‌های دریای خزر جلسات متعددی تشکیل دادیم.وی به تسنیم افزود: قسمتی از آلودگی دریای خزر مربوط به منطقه باکو است که باید در این  زمینه وزارت امور خارجه ورود کرده و به کمک سازمان حفاظت محیط‌زیست بیاید چراکه این سازمان به تنهایی نمی‌تواند اقدامی جدی انجام دهد. عضو فراکسیون محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی بیان داشت: در زمان ریاست محمد‌زاده ما در دریای خزر شاهد گلوله‌های نفتی بودیم که این بسیار نگران‌کننده بود اما اقدامی جدی صورت نگرفت. اکنون از رئیس جدید سازمان محیط‌زیست می‌خواهیم برای جلوگیری از آلودگی نفتی دریای خزر گام‌ موثر بردارد. بائوج‌لاهوتی با بیان اینکه بخشی از آلودگی دریای خزر مربوط به فاضلاب‌های کارخانجات است که به دریا منتقل می‌شود، یادآور شد: سازمان حفاظت محیط‌زیست دارای اختیارات بسیار است بنابراین تنها به جای ابراز نگرانی از اختیارات خود در این زمینه استفاده کند. وی با اشاره به اینکه باید جلوی کارخانجات آلوده کننده گرفته شود، اظهار داشت: ما خلأ قانونی نداریم اما باید به طور کلی بگویم با وجود این موارد، سازمان محیط‌زیست از اختیارات خود به‌خوبی استفاده نمی‌کند و ما هنوز شاهد آلودگی دریای خزر هستیم. عضو فراکسیون محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آلودگی‌ دریای خزر افزایش یافته است، تصریح کرد: درباره خطر داشتن یا نداشتن دریای خزر برای شنا کردن باید مطرح کنم که هنوز به آن خط قرمز نرسیده‌ایم و می‌توانیم از آلودگی‌های موجود جلوگیری کنیم.

دوخته شدن نگاه‌ها به سازمان محیط‌زیست
جالب اینجاست که با به میان کشیدن موضوع آلودگی دریای خزر و بروز مشکلات زیست محیطی در این منطقه موج نارضایتی به عملکرد سازمان محیط‌زیست از جنوب تا شمال کشور کشیده شده و کمرنگ بودن حساسیت این سازمان به مطالبات مردم و سلامت افرادی که یا باید از تهدید اورانیوم‌های احتمالی به خود بلرزند یا اینکه باید شاهد رنگ باختن دریاچه خزر در مقابل چشمانشان باشند از جمله مهم‌ترین دغدغه‌های مردم شده است. به نظر می‌رسد با توجه به اینکه از نظر قانونی کمبود یا کاستی‌ای در برخورد با منابع آلوده‌کننده وجود ندارد، هیچ بهانه‌ای برای سازمان محیط‌زیست باقی نمی‌ماند و این سازمان باید با نگاهی دغدغه‌مند سلامت مردم را دنبال کند و به قول معروف پاشنه‌ها را ور بکشد و از اختیارات قانونی خود برای جلوگیری از آلودگی دریای خزر استفاده کند ضمن اینکه پیشنهاد می‌شود درباره آلودگی غبار به اورانیوم‌های احتمالی هم با برپایی نشست خبری تمام اقدامات و مطالعاتی که برای رفع نگرانی مردم درباره این موضوع انجام شده را به اطلاع عموم برسانند تا ساکنان استان‌های درگیر با این پدیده هم امیدوار باشند که مدیران این سازمان به فکر سلامتشان هستند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها