ديليتلگراف: خودروسازاني كه خريد محصولاتشان فقط از پس قشر مرفه جامعه بر
ميآيد مجبور به ايجاد تغييراتي در اندازه ماشينهايشان شدهاند، چراكه
روز به روز بر اندازه دور شكم رانندگان و مسافران اين ماشينهاي گرانقيمت
اضافه ميشود. البته اين قصه براي امروز و ديروز نيست و از سالها قبل
كارخانههاي خودروسازي تغييراتي در وزن و ابعاد محصولاتشان داده بودند.
اين وسط خودروسازاني كه ماشينهاي لوكسشان تبديل به عروس خيابانها شده به
تازگي محصولات جديدشان – كه اندازهاش بزرگتر از ماشينهاي معمولي است –
را آزمايش كردهاند تا بتوانند راحتي بيشتري براي مشتريانشان فراهم كنند.
كارخانه بامو يكي از شركتهايي است كه با استفاده از 800 داوطلب– كه در
بين آنها هم آدم لاغر ديده ميشود هم آدم چاق – قصد دارد تاثير چاق بودن را
روي رانندگي افراد امتحان كند. اين افراد بايد تستهايي نظير سوار شدن و
پياده شدن از ماشين و ديدن پشت سرشان هنگام دنده عقب را پشت سر ميگذاشتند.
رالف كايسر يكي از مسوولان بامو ميگويد: «افراد هر روز چاقتر از قبل
ميشوند و ما به دنبال پيدا كردن تاثير آن روي راحتيشان هنگام رانندگی
هستيم و اينكه آيا محصولاتمان براي فراهم كردن احتياجات مشتريان بايد
تغيير كنند يا نه. افراد چاق زيادي را ميشناسيم كه در زندگي روزانهشان
مشكلات مختلفي دارند و حتي براي سوار شدن داخل ماشينشان هم مشكل دارند.
يكي از برنامههاي ما براي حل مشكل اين افراد نصب تلويزيوني داخل ماشين است
كه افراد چاق موقع دنده عقب گرفتن ديگر مجبور نباشند خودشان را بچرخانند و
از طريق اين تلويزيون به راحتي مسير پشتشان را ببينند. دوست داريم با
ايجاد تغييرات بيشتر محصولاتي را به بازار بفرستيم كه 95درصد مردم بتوانند
از آن استفاده كنند.» به جز كارخانه بامو، مرسدس بنز و پورشه هم
تسهيلاتي براي مشتريان چاقشان در نظر گرفتهاند. البته مرسدس بنز حاضر به
افشاي طرحهايش نشده. چاقي در انگليس مشكلي همهگير شده و پير و جوان به آن
مبتلا هستند. اگرچه وزير بهداشت انگليس از برنامههايش براي كاهش چاقي
هموطنانش تا سال 2020 صحبت كرده اما او قطعا ميداند كه در بسياري از
شهرهاي انگليس آمبولانسهايي ويژه انتقال بيماران چاق وجود دارد كه
هزينهاش، تنها در ايالت يوركشاير 10ميليون پوند بوده است.