کد خبر: ۲۴۹۰۰۷
زمان انتشار: ۲۰:۲۱     ۱۷ شهريور ۱۳۹۳
به گزارش پایگاه 598،منصور قنبرزاده درباره سرنوشت حق پخش تلویزیونی رقابت‌های فوتبال به ایسنا گفت: اطلاع چندانی از جزئیات ندارم اما ظاهرا صداوسیما با رقم درخواستی فدراسیون موافقت نکرده و دیگر شخص رییس فدراسیون باید مسئله را پیگیری کند.

صداوسیما اصل پرداخت حق پخش را قبول دارد؟


- بله، اصل ماجرا مورد پذیرش است اما رقمی که صداوسیما می‌خواهد بپردازد چیزی نزدیک به هیچ است و تقریبا برای صداوسیما مجانی تمام می‌شود. اختلاف رقم پرداختی صداوسیما و رقم درخواستی فدراسیون زیاد است.

چه باید کرد؟

- به نظر می‌رسد که باید کسی این میان حکم باشد. در ایران شبکه خصوصی نداریم که اگر یکی پول نداد، پخش فوتبال را به دیگری بدهیم. چون پخش فوتبال مختص به صداوسیماست پس رقم حق پخش هم باید عادلانه باشد. ما چند پیشنهاد به صداوسیما دادیم که در یکی از آن‌ها نه تنها پولی از صداوسیما نمی‌گرفتیم بلکه پول هم می‌دادیم.

این پیشنهاد چه بود؟

از صداوسیما خواسته بودیم که حق استفاده از زیرنویس‌های حین بازی، تبلیغات بین دو نیمه و 10 دقیقه قبل و 10 دقیقه بعد از هر بازی را به ما بدهند و در عوض ما هیچ پولی از صداوسیما نمی‌گیریم و 180 میلیارد تومان هم به این سازمان می‌دهیم.

همین حالا صداوسیما چند برابر این مبلغ را دریافت می‌کند پس چرا باید با پیشنهاد شما موافقت کند؟


- صداوسیما از طریق پخش فوتبال درآمد زیادی دارد. اگر این سازمان می‌خواست این حجم مخاطب و توجه را جلب کند باید هزینه‌های زیادی می‌کرد تا فیلم و سریال بسازد. فوتبال بدون اینکه برای صداوسیما هزینه‌ای داشته باشد، محتوایی را تولید می‌کند که برایش درآمد می‌آورد. در همه جای دنیا یکی از مهم‌ترین بخش‌های درآمدی باشگاه‌ها حق پخش است که حدود 50 درصد بودجه‌شان را تامین می‌کند. امسال هم باشگاه‌های لیگ برتری در بودجه خود روی پول حق پخش حساب باز کرده‌اند و اگر این پول پرداخت نشود قطعا به مشکل برخواهند خورد.

قرار بود وزیر ورزش در این ماجرا حکم باشد، چه شد؟


آقای وزیر باید از طریق هیات وزیران پیگیر کار باشد و آن را به نتیجه برساند. اگر هم قرار باشد که این پول پرداخت نشود، راه حل این است که از لیگ حرفه‌ای دست برداریم و دوباره آماتور شویم. نمی‌شود که سازوکار حرفه‌ای گری از جمله حق پخش را کنار بگذاریم و از باشگاه‌ها بخواهیم حرفه‌ای و خودکفا باشند.

برخی می‌گویند که پرداخت حق پخش هم فایده‌ای ندارد چون از یک جیب دولت به جیب دیگرش می‌رود.

- این طور نیست. خیلی از دستگاه‌های دولتی علاوه بر بودجه‌ای که دارند، باید درآمدزایی کنند. صداوسیما هم بودجه دارد ولی درآمد هم دارد. فوتبال محتوایی را تولید می‌کند که صداوسیما از طریق آن درآمدزایی می‌کند. از محل همین درآمد هم باید به فوتبال حق پخش بدهد. ضمن اینکه دولت خودش گفته که یک ریال هم به استقلال و پرسپولیس پول نمی‌دهد. در فوتبال حرفه‌ای پرداخت پول از طریق دولت ممنوع است.

باشگاه‌هایی ما دولتی نیستند؟

- سهامی عام هستند و در واقع دولتی نیستند. در این شرکت‌ها کمتر از 50 درصد سهام در اختیار دولت است. اگر حق پخش و پول تبلیغات محیطی پرداخت شود، باشگاه‌ها نیازی به پول دولت ندارند. البته در صورتی که مبالغ واقعی پرداخت شوند، اکنون دولت پول نمی‌دهند ولی در جامعه این طور برداشت می‌شود که دولت هزینه باشگاه‌ها را می‌دهد.

صداوسیما از طرق مختلف از فوتبال پول درمی‌آورد. بالاخره چه اتفاقی قرار است بیفتد؟

- علاوه بر پخش مسابقه‌ها، در طول هفته پنج ، شش برنامه مثل 90 تولید می‌شود که محتوایشان فوتبال است. حتی در برنامه‌هایی مسابقه پیامکی گذاشته می‌شود. عواید همه این‌ها باید به فوتبال و در مرحله بعد به باشگاه‌ها برسد.

آیا فدراسیون واقعا قادر است که تهدیدش مبنی بر راه ندادن دوربین‌ها را عملی کند؟

- ابزار قانونی فدراسون چیست؟ این تنها کاری است که می‌شود کرد.

ولی اگر بازی‌ها پخش نشوند، در قرارداد تبلیغات محیطی هم مشکل به وجود می‌آید.


- درست نیست که چون صداوسیما ساز و کار پخش مسابقه‌ها را به تنهایی در اختیار دارد، هر کاری دلش می‌خواهد بکند. وظیفه صداوسیما ارائه خدمات به مردم است. آیا عدم پخش مسابقه‌ها باعث ناراضایتی مردم نمی‌شود؟ صداوسیما یک شخص نیست که هر طور دوست دارد عمل کند. هر خدماتی قیمتی دارد. همان طور که صداوسیما برای پخش مسابقه‌های بین‌المللی در هر رشته‌ای پول می‌پردازد.

به نظر شما چطور می‌شود صداوسیما را مجاب کرد؟

حاکمیت باید به این مسئله جدی ورود کند. دولت و مجلس شورای اسلامی نباید اجازه دهند که صداوسیما هر طور دوست دارد با فوتبال برخورد کند. روند اگر این طور ادامه پیدا کند، صداوسیما به نوعی باعث ورشکستگی فوتبال می‌شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها