کد خبر: ۲۴۷۴۹
زمان انتشار: ۱۳:۵۵     ۰۷ آبان ۱۳۹۰
جك كين، رئيس سابق نيروى زمينى ارتش آمريكا در جلسه استماع كنگره در اين باره گفت: چرا آنان [مسؤولان ايرانى] را نمى كشيم؟ اين افراد حدود يكهزار آمريكايى راكشته اند، چرا ما آنها را ترور نكنيم؟ نمى گويم اقدام نظامى كنيم ولى عمليات محرمانه [ترور] را پيشنهاد مى كنم.

به گزارش 598 به نقل از بولتن نیوز، شمارى از مسؤولان آمريكايى درنشستى، رسما و آشكارا پيشنهاد كردند بايد باعمليات محرمانه برخى مسؤولان ايران را ترور كرد. به گزارش خبرگزارى فرانسه شمارى از نظاميان و كارشناسان نظامى آمريكا به دولت اين كشور پيشنهاد كردند ترور مسؤولان و سران معينى از ايران را بويژه در سپاه ايران در دستور كار قرار بدهد.


جك كين، رئيس سابق نيروى زمينى ارتش آمريكا در جلسه استماع كنگره در اين باره گفت: چرا آنان [مسؤولان ايرانى] را نمى كشيم؟ اين افراد حدود يك هزار آمريكايى را كشته اند، چرا ما آنها را ترور نكنيم؟ نمى گويم اقدام نظامى كنيم ولى عمليات محرمانه [ترور] را پيشنهاد مى كنم. در اين جلسه گرچه چند مقام آمريكايى در راستاى فشار روانى عليه ايران اعلام كردند اقدام عليه ايران بعيد نيست، ولى همگى از موافقت با پيشنهاد جك كين براى تحت فشار گذاشتن شديد ايران اجتناب كردند.

از سوى ديگر روئل مارك گرچت، كارشناس سابق بخش خاورميانه در سازمان جاسوسى آمريكا (سيا) و عضو بنياد« دفاع از دموكراسى ها »با بيان اينكه سپاه ايران از همان منطقى كه آمريكا بر اساس آن عمل مى كند، استفاده نمى كند تاكيد كرد سپاه ايران را نمى توان مرعوب كرد مگر اينكه« يكى از آنان كشته شود».وى يكى از  گزينه هاى در دسترس آمريكا براى دستگيرى يا ترور را سردار قاسم سليمانى از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامى معرفى كرد. وى دليل اين انتخاب را تكثر سفر سردار سليماني دانست. پيشنهاد ترور مسؤولان ايرانى از سوى آمريكا در حالى مطرح شده است كه 2 هفته پيش محمود احمدى نژاد درسخنانى فرهنگ ترور را مختص آمريكا و متحدان آن دانسته و اظهاركرده بود ترور كار بى فرهنگهاست نه ملت ايران. سخن از ترور مسؤولان ايرانى و مرعوب ساختن سپاه پاسداران انقلاب اسلامى پس از آن صورت گرفت كه فرمانده نيروى دريايى سپاه پاسداران، پيشنهاد مايكل مولن، رئيس ستاد مشترك ارتش آمريكا مبنى بر راه اندازى خط تلفن سرخ بين تهران و واشنگتن براى جلوگيرى از ايجاد بحران بين 2 كشور را رد كرد و سخن از ايجاد اين خط ارتباطى پس از حضور ايران در خليج مكزيك گفت چرا كه ايران حضور آمريكا در خليج فارس را يك حضور نامشروع قلمداد مى كند.

اتهام زني به ايران براي خط تلفن سرخ
چندى از اين ماجرا نگذشته بود كه ايالات متحده در سناريوى مثلثى آمريكا-اسرائيل-عربستان،ايران و سپاه قدس را متهم به تلاش براى ترور عادل الجبير، سفير عربستان سعودى در واشنگتن كرد. پس از اين اتهام آمريكا، موج خبرى اين كشور كه در تلاش براى سانسور هرچه بيشتر قيام وال استريت بود، به سوى تهران و سپاه قدس حركت كرد. هر چند اين اتهام در ساختار دچار ضعف عمده بود و در نخستين جلسه دادگاه نيز متهم رديف اول اين سناريو منصور ارباب سير اتهامات وارده به خود را رد كرد، وليكن اعتقاد تحليلگران از اين اتهام افكنى عليه ايران، پاسخ صريح تهران به خط تلفن سرخ واشنگتن بود.
رابطه سناريوسازى عليه ايران و خط تلفن سرخ، موضوعى بود كه دبيركل حزب الله لبنان نيز بر آن تاكيد داشت. سيدحسن نصرالله در گفت وگو با العالم با اشاره به اتهامات آمريكا عليه ايران مبنى بر دست داشتن در طرح ترور سفير سعودى گفت: آمريكايى ها از ايران خواستند خط ارتباطى دائم و مستقيم با ايران برقرار كنند. وى افزود: در همين راستا يك ژنرال آمريكايى را معرفى كرده و اسم يك ژنرال ايرانى را كه خواستار تماس با او بودند اعلام كردند ولى ايران مخالفت كرد.وى از خواست آمريكا براى گفت وگو با ايران درباره عراق و افغانستان گفت و افزود: آمريكا، ايران را كشورى موثر در منطقه مى داند و مخالفت ايران، آمريكايى ها را تحقير و ناراحت كرد. به همين دليل آمريكايى ها به مطرح كردن اين اتهامات ساختگى پرداختند كه هدف از آن آغاز گفت وگوهاى مستقيم با ايران است؛ امرى كه ايران همچنان با آن مخالف است.نصرالله از تمايل آمريكا براى ديدار دوجانبه با ايران خبر داد و افزود: ولى ايرانى ها نمى پذيرند؛ به همين دليل مى توانند از اين پرونده براى تحميل تحريمهاى بيشتر بر ايران و تيره كردن روابط ايران و عربستان و فتنه انگيزى استفاده كنند؛ دليل اصلى آن هم مخالفت ايران با برقرارى خط مستقيم با آمريكاست.
بر اساس اين گزارش،ايالات متحده آمريكا پس از آنكه نتوانست از طريق سناريوى ترور سفير عربستان، خط ارتباطى واشنگتن تهران را برقرار كند، سناريوى كهنه دخالت ايران در عراق پس از خروج آمريكا را در جريان انداخت. هيلارى كلينتون، وزير خارجه آمريكا در نخستين اظهارنظرش بعد از دستور رئيس جمهور اين كشور براى خروج از عراق تا پايان سال جارى ميلادى، نخستين بار به هشدارى تلويحى به ايران بسنده كرد. در همين اثنا محمود احمدى نژاد در گف توگو با شبكه CNN هر چند از خروج آمريكا از عراق حمايت كرد ولى اين نكته را نيز گوشزد كرد كه آمريكايى ها بايد 8 -7 سال پيش عراق را ترك مى كردند تا نه تنها بسيارى از مردم عراق كشته نشوند، بلكه نظاميان آمريكايى نيز در اين كشور جان خود را از دست ندهند.
پس از اين سخنان احمدى نژاد بود كه كلينتون در هشدارى صريح ايران را به دخالت در امور عراق متهم كرد و به تهران هشدار داد آمريكا در صورت خروج از عراق روابط مستحكم خود را با اين كشور ادامه خواهد داد و اگر واشنگتن در عراق پايگاه نظامى نداشته باشد، در ديگر كشورهاى همسايه پايگاه نظامى دارد و تركيه نيز متحد نظامى ماست.
در كنار اين اتهامات، تجهيز گرو ههاى شبه نظامى عراقى نيز ديگر اتهام ايالات متحده برضد ايران بود كه تاكنون ايران نيز چندين بار اين اتهامات را تكذيب كرده است.انزواى واشنگتن نيز پس از آغاز موج بيدارى اسلامى در كشورهاى انقلابى و ماهيت اين قيامها كه ضدآمريكايى و ضداسرائيلى است هر روز بيش از پيش شده و اين روند با پيروزى حزب اسلامگراى النهضه تونس شتاب بيشترى گرفته است.
همين سير تحولات موجب شده آمريكا كه سالهاست به دنبال مذاكره با ايران است، به تقلاى بيشترى در اين زمينه بيفتد. سياستهاى آمريكا در آن زمان پاى ميز مذاكره نشاندن ايران از طريق فشار بود.
اين فشار پس از انتخابات رياست جمهورى 88 با حمايت نرم افزارى و سخت افزارى در داخل آغاز شد و پس از عدم موفقيت در خارج از كشور تا امروز دنبال شد اما پس از عدم نتيجه گيري دلخواه آمريكا از اين فشارها، وزير خارجه اين كشور به صراحت اعلام كرد كشورش آماده گفت وگوى مستقيم يا غيرمستقيم با ايران است.هيلارى كلينتون در گف توگوى زنده با شبكه BBC فارسى در پاسخ به سوالى درباره رابطه ايران و آمريكا، با ابراز تمايل از اين ارتباط اذعان كرد كه آمريكا تاكنون تلا شهاي بسياري براي برقراري ارتباط آشكار و حتي پنهان با ايران كرده است. هيلاري كلينتون بلافاصله مدعي شد كشورش تا پايان سال يك سفارتخانه مجازي در ايران راه اندازي مي كند تا بتواند ورود دانشجويان و مردم زيادي از ايران به آمريكا را تسهيل كند.

حمايت آمريكا از فتنه گران
حمايت ايالات متحده آمريكا از فتنه 88 موضوعى نيست كه لازم به شرح و بررسى آن باشد چرا كه سال 88 وزير خارجه آمريكا به صراحت اعلام كرد اين كشور اقدامات زيادي در حمايت از معترضان در ايران انجام داده اما نمي تواند آن را بازگو كند. اما سرانجام پس از 2 سال كلينتون به گوش هاى از اين حمايتها اشاره كرد. وى در پاسخ به سوالى درباره عدم حمايت آمريكا از فتنه 88 با تاكيد بر حمايت آمريكا از اين فتنه گفت: 2 سال پيش، از درون جنبش اعتراضى اين صدا شنيده مى شد كه آمريكا بايد مواظب باشد طورى عمل نكند كه عامل و حامى اصلى اين جنبش جلوه كند، چون در آن صورت اعتبار جنبش و  امنيت هواداران آن به خطر مى افتد.
كلينتون براى اثبات سخنانش، تنها به يك مورد از حمايتهاى واشنگتن درباره فتنه 88 اشاره كرد.وی افزود: «دولت آمریکا از بیرون از ایران هر حمایتی از دستش برمي آمد از معترضان كرد، از جمله از سايت توئيتر خواست اعمال تغييرات خود را مدتي به تعويق بیندازد اما در عين حال مراقب بود كه زياد هروي نكند».وزیر امور خارجه آمریکا در این گفت و گو تلويحا فتنه گران را به شورش مسلحانه دعوت كرد و با تشبيه نامانوس فتنه گران با مردم قيام كننده در ليبي(!) تلويحا از آنان خواست عليه نظام دست به اسلحه ببرند تا آمريكا اين بار به حمايتها ي بيشتري از آنان دست بزند.
هيلاري كلينتون اما توضيح نداد كه اگر حركت فتنه گران در ايران مشابه قيا مهاي منطقه است، چرا همه حكومتها ي ديكتاتور سرنگون شده در تونس، مصر و ليبي از همپيمانان آمريكا بودند و مردم در كشورهايي قيام كرده اند كه جزو همپيمانان آمريكا محسوب مي شدند؟ و چرا حكومتهايي با رويكرد اسلامگرايي و ضدآمريكايي در كشورهاي آزاد شده در حال روي كارآمدن است؟ كلينتون در ادامه در پاسخ به سوالى درباره اتهام اخير اين كشور عليه ايران درباره ترور سفير عربستان و اينكه چه مستنداتى در اين زمينه وجود دارد، گفت: شواهد و قرائن زيادى درباره اين اتهامات درا ختيار مقامات دادگسترى آمريكاست كه اميدوارم بتوانيم اين اتهامات را در دادگاه ثابت كنيم.
به گزارش وطن امروز،ادعاى كلينتون درباره دست داشتن ايران در طرح ترور سفير عربستان در حالى است كه به رغم درخواست مقامات ايران و كشورهايى همچون روسيه و تركيه و حتى رسانه هاى آمريكايى، كاخ سفيد هيچگونه سند و مدرك مستندى ارائه نكرده است. كلينتون در ادامه بدون اشاره به اعمال تحريمهاى ضدايرانى از طرف كشورش و متحدان آن كه مستقيما بر مردم ايران تاثير مى گذارد، مدعى شد: دولت آمريكا به طور جدى از مردم ايران حمايت مى كند. اوباما در پى برقرارى روابط دوستانه با ايران بود اما مقامات ايران به تلاشهاى او پاسخ مناسبى نداده و برنامه هسته اى خود را ادامه دادند. كلينتون به مردم ايران هشدار داد اگر نمي خواهيد ما به ايران حمله كنيم، مجبوريد تحريم ها را تحمل كنيد
براساس این گزارش ایالات متحده آمریکا به جهت گرفتاری در باتلاق عراق و افغانستان و بیداری اسلامی و غلبه گفتمان جمهوری اسلامی ایران در منطقه، افق روشنی از آینده سیاست بین الملل خود در منطقه نمی بیند؛ چرا که با وجود چندین سال اشغالگری این کشور در عراق، حکومت مرکیزی این کشور در دامان سیاستهای جمهوری اسلامی ایران بازی می کند. از طرفی دیگر بیداری اسلامی نیز همین مسیر را دنبال می کند و برآیند این تحولات چیزی جز انزوای آمریکا و  تحقق خواست ایران برای خروج این کشور از منطقه نخواهد بود. از همین رو  سراسیمه در تلاش برای ایجاد یک خط ارتباطی با ایران برای آغاز راه است تا بدین سبب حضور فیزیکی خود را در منطقه حفظ نماید.

صادق امامی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها