مدیر کل ثبت احوال استان زنجان با اشاره به برنامههای اداره ثبت احوال در آینده گفت: در سازمان ثبت احوال کارت ملی هوشمند از سال 91 صادر میشود.
به گزارش 598 به نقل از فارس یعقوب حسینی امروز در زنجان با اشاره به ویژگیهای کارت ملی هوشمند اظهار داشت: این کارت از ویژگیها و طیف امنیتی بسیار زیادی برخوردار است.
وی با بیان اینکه با وجود کارت ملی هوشمند افراد بدون مراجعه به ثبت احوال خدمات دریافت میکنند، تصریح کرد: امضای دیجیتال، کیف پول الکترونیکی، اطلاعات سلامت و رایگیری الکترونیکی از کاربردهای مهم کارت ملی هوشمند است.
حسینی با اشاره به ماموریت سازمان ثبت احوال در سالجاری افزود: ثبت وقایع حیاتی، اتقان اسناد هویت و تابعیت ایرانیان و تولید و انتشار آمار انسانی و تحولات جمعیتی از جمله این ماموریتها در سالجاری است.
مدیرکل ثبت احوال استان با اشاره به اینکه درصد ثبت مهلت قانونی و جاری ولادت در استان زنجان از نرم کشوری بالاتر است، افزود: درصد ثبت مهلت قانونی فوت استان با توجه به میانگین کشوری پایینتر است.
وی به اهداف کلان و بلند سازمان ثبت احوال اشاره کرد و یادآور شد: ثبت احوال پس از مکانیزه کردن شناسنامهها در عرصه جدید وارد شده و آن هم آرشیو الکترونیکی اسناد است که با این اقدام اسناد سجلی به صورت الکترونیکی شده و هر کس در هر نقطه از کشورمان باشد، میتواند خدمات دریافت کند.
حسینی با اشاره به اینکه ثبت احوال ابهر نخستین شهرستان استان است که آرشیو الکترونیکی آن ظرف مدت چهار ماه به پایان رسیده است، خاطرنشان کرد: ثبت وقایع حیاتی در شش ماهه نخست سال 90 در شهرستان ابهر برای ولادت 99 درصد و برای وفات 98.5 درصد است که از برنامه اعلامی سازمان بالاتر است.
وی با اشاره به اینکه ثبت به موقع وفات در استان نیازمند فرهنگسازی و بسیج همگانی است، تصریح کرد: در حال حاضر ثبت وفات از 46 درصد به 90 درصد افزایش یافته است.
حسینی دلایل دیر ثبتی وفات در استان را فوتهای متعلق به سالهای گذشته عنوان کرد و گفت: وجود شناسنامه صاحبانی که از دنیا رفتهاند و اعلام نشده از دیگر مسائلی است که در دیر ثبتی نقش وفات اساسی دارند.
مدیرکل ثبت احوال استان زنجان با بیان اینکه صدور شناسنامه به صورت الکترونیکی از نیمه دوم سال 1389 در استان زنجان برای افراد بالای 15 سال آغاز شده است، یادآور شد: با آرشیو الکترونیکی اسناد از حالت کاغذی به حالت مجازی تبدیل میشود.
وی با بیان اینکه تا پایان ماهجاری برای شهرستان خدابنده نیز یک دستگاه اسکن اسناد هویتی خریداری میشود، افزود: تا پایان سال 91 همه اسناد هویتی در استان زنجان آرشیو الکترونیکی میشود.
حسینی با اشاره به اینکه در راستای تکریم ارباب رجوع میز خدمت در اداره کل ثبت احوال استان زنجان نیز دایر شده است، گفت: در این میز خدمت مراجعه کنندگان به منظور انجام امورات خود راهنمایی کامل شده و به راحتی و بدون اتلاف وقت به محل مورد نظر خدمت خود مراجعه میکنند.
مدیرکل ثبت احوال استان زنجان خاطرنشان کرد: در میز خدمت فرمهای مربوط به هر یک از خدمات در اختیار مراجعه کنندگان قرار میگیرد و روش و گردش انجام کار به آنان توضیح داده میشود.
وی همچنین گفت: این میز خدمت دارای مزایایی دیگری از قبیل راهنمایی مراجعان در بدو ورود به اداره، ارائه مشاوره به مراجعان از نحوه دریافت خدمات، تسهیل و تسریع در انجام امور، جلوگیری از سر در گمی مراجعان، بالا رفتن راندمان کار، ارائه خدمات مطلوب و با کیفیت، جلوگیری از ازدحام مراجعان در اتاقها و ارائه فرمهای خدمات و راهنمایی چگونگی تکمیل آنهاست.
حسینی افزود: با ایجاد این میز خدمت رضایتمندی ارباب رجوع بیش از پیش شده است.
مدیر کل ثبت احوال استان زنجان با بیان اینکه پایه و اساس برنامهریزی در کشور وابسته به اطلاعات جمعیتی است که ثبت احوال متولی آن است بنابراین همکاری و تعامل بیش از پیش اعضا با ثبت احوال در راستای اعلام به موقع وقایع حیاتی در بروز رسانی آمار و اطلاعات مورد تاکید است.